روزنامه کثیرالانتشار سراسری صبح ایران
به دو زبان ترکی و فارسی

۱۳۹۸/۰۴/۳۰
روزنامه ساقی آذربایجان
تبلیغات
آمار بازدید
  • 0
  • 39
  • 914
  • 1,099,585
آزاد راه معیوب

2a7cf2cf_886e_48be_86d4_bff7b6c2210fسرویس اجتماعی ساقی آذربایجان / آزادراه ها زیرساخت های مهم توسعه در جهان خوانده میشوند که با ازدیاد خودروهای سواری شخصی و ترانزیتی نیازمندی به آنها روز به روز بیشتر می گردد و بر درجه اهمیت شان نیز افزوده میشود .
سالهای سال ، یکی از دلایل سختی تردد مسافرین به تبریز و سمت شمالغرب کشور عدم بهره مندی از آزاد راه های استاندارد بود. با افتتاح آزادراه تبریز – زنجان تا حدودی این نقیصه جبران گردید . البته موضوع آزادراه تبریز – تهران صرفا بخاطر مردم استان های شمالغرب اهمیت ندارد ، اصل موضوع برمی گردد به استراتژیک بودن این آزادراه در الحاق ایران به اروپا.
آزادراه
آزادراه تبریز تا تهران که عملا ۲۵۵ کیلومتر آن در سمت استان آذربایجان شرقی قرار دارد در سال ۹۰ به بهره برداری رسمی رسید. تحقق وعده مسئولین برای رهایی مسافران از جاده قدیم تبریز-تهران که از میانه کوه های شهرستان میانه عبور میکرد و به گردنه های خطرناک و دوری مسیرش معروف بود سالها طول کشید. این البته موجب افتخار دولت دهم بود که افتتاح این آزادراه را اعلام نماید اما این آزادراه هنوز با مشکلاتی دست به گریبان است که مانع از لذت بردن مردم در استفاده از یک مسیر پیشرفته می گردد.
آزادراهی ۶۴۰ کیلومتری که شاید بتوان کارکرد آن را مانند دیوار برلین دانست. دیوار برلین دو کشور را از هم جدا کرده بود در یک کشوری کاملا پیشرفته و آباد بنام آلمان غربی و در طرف دیگر کشوری کاملا محروم و عقب مانده بنام آلمان شرقی. این آزاد راه نیز چنین کارکردی را میتواند به تصویر بکشاند. یک طرف آزادراه، مناطقی رو به توسعه و آبادانی و یک طرف نیز مناطقی که کم کم به دست فراوشی سپرده میشوند تا افتخارات گذشته آنها نیز زیر خاک دفن شود.
آزاد راه از سمت تهران تا نیمه راه یعنی زنجان، تقریبا شکل یک مسیر پیشرفته و استاندارد را به خود گرفته اما از نیمه راه زنجان تا تبریز مانند یک مسیر بیابانی عقب مانده می نماید.
تیر برق
نخستین معضلی که شاید بتوان آن را نام برد عدم وجود تیر برق های روشنایی وسط جاده است . عملا از کیلومتر ۲۵۵ تا تبریز هیچ اثری از تیر چراغ برق و روشنایی جاده ای دراین آزادراه وجود ندارد. می دانیم که وجود چنین تیر برق هایی جزو استاندارد های جهانی آزادراه هاست . مانند آنچه در مسیر قزوین تا تهران مشاهده می گردد. عدم وجود روشنایی به معنای بازی با مرگ در هنگام رانندگی در موقع شب است. بعضی از رانندگان ، رانندگی شبانه در این بخش از مسیر را مانند بازی جی تی آی میدانند که هر لحظه امکان و احتمال مواجهه با خطر وجود دارد .
خدمات جاده ای
عدم وجود تعمیرگاه های مجاز، سبب دلهره رانندگان می گردد . مسافرین راه نابلدی که دچار مشکل میشوند معمولا تنها می توانند با پلیس موضوع را مطرح نمایند که آنهم چندان مفید فایده نیست .
ناهمواری جاده
آسفالت بسیار نامناسب در بسیاری از مسیر راه وجه مشخصه این آزادراه است .دست اندازهای بسیار ناخوشایند که هم لذت رانندگی را از راننده سلب میکند و هم موجب خسارت های فراوانی به اجزا داخلی و لاستیک های خوودروها می گردد. مقایسه آسفالت مسیر تبریز تا زنجان و زنجان تا تهران گویای مساله است.
ایستگاه سی ان جی
عدم وجود این ایستگاه ها به تعداد کافی و در فواصل مناسب نقش مهمی در عدم رغبت مردم برای استفاده از این مسیر برای مسافرت شان دارد. گاز طبیعی یا همان سی ان اجی سوخت ارزان قیمتی است که اغلب رانندگان برای کاهش هزینه های سفر از آن استفاده مینمایند
هزینه های عوارضی
از زنجان تا تبریز رانندگان ملزم به پرداخت تقریبا ۶۰۰۰ تومان وجه نقد هستند که می بایستی این هزینه ها در تعمیر و نگهداری جاده مورد استفاده قرار گیرند. دادستان قزوین طی حکمی ، مردم را از پرداخت عوارض راه منع کرد تا سرمایه گذراران وادار به اصلاح عیوب جاده شوند اما تا امروزدر استان ما چنین رویدادی به وقوع نپیوسته است. بسیاری از مسافرین همواره با خود سئوال میکنند که این عوارض دریافتی کجاها خرج میشود و خروچی این پرداخت ها چیست و کجاست ؟
تلفن اضطراری
این آپشن برای استفاده مسافرین جزو ملزومات مهم و جدی جاده هاست چراکه در بسیاری از مناطق آنتن های موبایل به درستی کار نمی کنند و این مساله موجب ترس و استرس مسافرین می گردد و این در حالی است که مراکز ارائه خدمات اورژانسی به مسافرین در این آزادراه بسیار اندک است .
فروشگاه ها
در معدود مراکز فروشگاهی هم متاسفانه تحت تاثیر عدم نظارت کافی مسئولین قیمت اغلب خدمات و کالاها تا چند برابر قیمت شهری است . مثلا برای خریدن یک بستنی عروسکی که در مغازه های شهری ۵۰۰ تومان قیمت دارد باید ۱۵۰۰ تومان پرداخت نمایید.
هدف از سفر در دنیای امروزه لذت بردن از مسیر نیز هست . چراکه خود مسیر نیز جزو سفر محسوب می گردد . مسافران زندانیانی نیستند که باید از نقطه ای به نقطه دیگر منتقل گردند . آنها دوست دارند در هر ۵۰ کیلومتر یک منطقه خدمات تفریحی رفاهی وجود داشته باشد تا در اثنای سفر اوقات خوشی را سپری نمایند. عدم وجود سرویس های بهداشتی یکی از دلایل عمده نارضایتی مسافرین این مسیر بوده و هست.
ظاهرا آزادراهی که در سال ۸۹ بنام پیامبر اعظم نیز نامگذاری گردیده به معنی آزاد از همه قوانین استاندارد جاده ای است، هرچند در دولت محمود این آزادراه بعد از بیست سال وقفه بالاخره به بهره برداری رسید انتظار است در دولت حسن نیز که وزیر راهش برای جبران عقب ماندگی های استان وعده همکاری ومساعدت داده است شاهد بهبود امکانات و وضعیت بهره برداری از این آزاد راه باشیم که یقینا برکات زیادی برای تبریز و آذربایجان شرقی خواهد داشت.

دیدگاه بگذارید

avatar
  Subscribe  
باخبر شدن از
سامانه پیامکی
اشتراک روزنامه

عزیزان علاقه مند به دریافت مرتب روزنامه ساقی آذربایجان از طریق پست می توانند با دفتر روزنامه تماس حاصل نموده و یا به سامانه پیام کوتاه روزنامه پیامک بفرستند.

اشتراک یکساله: 340 هزار تومان

اشتراک شش ماهه: 170 هزار تومان

ضمنا هزینه بسته بندی و ارسال از طریق پست بر عهده روزنامه می باشد.

درخواست اشتراک آنلاین

اشتراک پیامک

برای عضویت در خبرنامه پیامکی، اطلاعات خود را وارد کنید

اشتراک ایمیلی

نظرسنجی

وب سایت را چگونه ارزیابی می کنید؟

نمایش نتایج

Loading ... Loading ...
آذربایجانین گوزه للیک لری
پیگیری وعده مسئولان
  • از مسئولین محترم استان که وعده های آنان در این ستون پیگیری گردیده خواهشمند است توضیحات خود را در خصوص علل عدم تحقق وعده های داده شده جهت اطلاع شهروندان محترم و تنویر افکار عمومی به دفتر روزنامه ساقی ارسال فرمایند.

تصویر روز