روزنامه کثیرالانتشار سراسری صبح ایران
به دو زبان ترکی و فارسی

۱۳۹۷/۰۵/۳۰
روزنامه ساقی آذربایجان
آمار بازدید
  • کاربران حاضر: 0
  • بازدید امروز: 908
  • بازدید دیروز: 1,161
  • کل بازدید ها: 762,261
اثرات و پیامدهای پاسخگویی رئیس جمهور درمجلس

photo_2018-08-01_09-18-32چند روزی است افکارعمومی در کنار نوسانات نرخ ارز وتبعات منفی آن بر زندگی عامه مردم ونیز تشدید تنش ها بین ایران وامریکا که حساسیت های خاصی در جامعه ایجاد کرده وبخشی از التهابات بازار نیز ناشی از همین تنش هاست، درگیر بحث سوال مجلس شورای اسلامی از ریاست محترم جمهوری است .
فارغ از اینکه آیا زمان سوال از رئیس جمهور، زمانی مناسب می باشد یا خیر؟آیا مجلس شورای اسلامی فرصت لازم برای طرح این سوالات از مدتها قبل داشت یا خیر وسوالاتی از این قبیل که موضوع بحث این مقاله نیست .اما نفس طرح سوال می تواند عواقب وپیامدهای متعددی در عرصه های مختلف اجتماعی ، افتصادی ، فرهنگی وسیاسی کشور داشته باشد.
در نگاه اول ، سوال از رئیس جمهوری نباید خیلی حساسیت برانگیز باشد چرا که در جوامع توسعه یافته ، این از بدیهی ترین اختیارات مجلس منتخب مردم می باشد. در ایران نیز مجلس شورای اسلامی مطابق قانون اساسی از چنین جایگاه والایی برخوردار است وتنها نهادی است که تحت هیچ شرایط نباید کشور بدون مجلس شورای اسلامی باشد (اصل ۶۳ قانون اساسی) ویا هیچ مقامی حق انحلال مجلس را ندارد . ومطابق اصل هشتادوششم قانون اساسی : نمایندگان مجلس در مقام ایفای وظایف نمایندگی در اظهار نظر و رای خود کاملاً آزادند ونمی توان آنها را به سبب نظراتی که در مجلس اظهار کرده اند یا آرایی که در مقام ایفای وظایف نمایندگی خود داده اند تعقیب یا توقیف کرد.این جایگاه والای مجلس شورای اسلامی در جمله مشهور حضرت امام (ره) نمود عینی یافته است.«
مجلس در راس امور است.» مقام معظم رهبری نیز در تبین جایگاه مجلس شورای اسلامی فرموده اند:« مجلس شورای اسلامی تنها مرکزی است که تمام قوا باید تابع آن باشند.» «مجلس در راس همه امور کشور وتمام نهادهای نظام جمهوری اسلامی است.»
پس با این جایگاه رفیع تبین شده در قانون اساسی که میثاق ملی ایرانیان محسوب میشود ومستند به فرمایشات بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی حضرت امام (ره) ومقام معظم رهبری، نمیبایست هیچ مقامی از پاسخگویی به مجلس که همانا پاسخگویی به مردم است ابا داشته باشد.با این مقدمه ، سوال اساسی اینجاست چرا با وجود صراحت اصل ۸۸ وبند ۲ اصل ۸۹ قانون اساسی درخصوص حق نمایندگان برای سوال از رئیس جمهوری ، علیرغم نابسامانیهای متعدد در طول سالیان گذشته بویژه در ایام دولت نهم ودهم ، مجلس شورای اسلامی از این حق قانونی خود صرفاً یک دفعه آنهم بصورت فرمالیته در سال ۱۳۹۰ استفاده نموده است؟ چه اتفاق جدیدی روی داده است که در آستانه آغاز تحریم ها وتشدید تنش ها بین ایران وآمریکا نمایندگان مجلس به فکر سوال از رییس جمهور افتاده اند. هرچند این مطلب نیز، مقال ومجال دیگری می طلبد.اما عواقب وپیامدهای پاسخگویی رئیس جمهور در مجلس شورای اسلامی را می توان در چند بعد دسته بندی کرد:
۱ – نفس حضور رئیس جمهور درمجلس وپاسخگویی به نمایندگان موجب تقویت جایگاه مجلس شورای اسلامی در نزد افکار عمومی می گردد. برخی از تحلیل گران معتقدند به دلیل خدشه هایی که به جایگاه مجلس شورای اسلامی در طول سالیان گذشته وارد شده است گروهی از نمایندگان صرفاً دنیال احیای جایگاه مجلس هستند وخیلی به چگونگی پاسخ های رئیس جمهوری کاری ندارند ومی خواهند به افکار عمومی القاء کنند که بالاخره مجلس توانست شان وجایگاه نظارتی خود را بر قوه مجریه نشان دهد.
۲ – حضور رئیس جمهور در مجلس وپاسخگویی دقیق به سوالات وتبین زوایای پیدا وپنهان اتفاقات یکسال گذشته کشور بویژه چند ماه اخیر می تواند در تنویرافکار عمومی وشفاف سازی مسایل ومشکلات اخیر کشور که دامن گیر مردم شده است کمک نموده واز این طریق مجلس شورای اسلامی محور کاهش التهابات وتقویت کننده مبانی وحدت کشور بشود.هرچند برخی از تحلیل گران به این کارکرد به دلیل عملکرد غیر قابل دفاع مجلس در طول چند دهه اخیر شک دارند. چرا که سوابق مجلس شورای اسلامی و زد وبندهای ایجاد شده در زمینه سوال از وزرا وپس گرفتن آنها بعد از اخذ یکسری امتیازات در زمینه حوزه های انتخابیه نمایندگان ، این نگاه را دچار تردید نموده است.
۳ – شکستن تابوی سوال از رئیس جمهور در مجلس شورای اسلامی. اگرچه سوال از روسای جمهورچه در زمان دولت آقای احمدی نژاد وچه در زمان دولت آقای روحانی به مذاق برخی از طرفداران دولتها خوش نیامده است ودر هر دو زمان کانال های مختلفی برای رایزنیها وتهدید ها وتطمیع ها جهت پس گرفتن سوالات ایجاد شده ومی شود واین کانال ها زمینه وبستر ساز فساد در نهاد مجلس شورای اسلامی برای گذشت از اختیارات خود شده است ولی می تواند فتح بابی شود برای بستن کانال های نامشروع وحذف ترغیب وتشویق وتطمیع وحتی تهدید نمایندگان به پس گرفتن سوالها که حق مسلم هر نماینده می باشد.
به نظر می رسد روسای جمهور باید دستور اکید به وزرا صادر نمایند که حتماً از سوال نمایندگان استقبال نموده وهر وزیری یا عوامل آن به جای استفاده از مجاری قانونی برای دفاع از عملکرد خود در صحن علنی مجلس یا کمیسیون های مربوطه به ترفندهای انصراف نمایندگان از سوال متوسل شود خود پیشقدم در عزل آن خواهد بود . یقین بدانیم آن وقت نمایندگان بجای وارد شدن به رایزنی های پشت پرده، می بایست آشکارا خواسته های حوزه انتخابیه ، دغدغه های منطقه ای وملی را بیان نمایند واگر خدای نکرده مطامع ومنافع شخصی داشتند افکار عمومی بهترین قاضی وداور خواهد بود. مسلماً مصداق بارز این جمله نغز بزرگان خواهد شد: «رسوای هر دوجهان شود هرچه در او غش باشد».
۴ – شاید مهمترین کارکرد پاسخگویی رئیس جمهور در مجلس شورای اسلامی ، احیای دوباره امید ملت به آن باشد. همگان شاهد بودیم که انتخابات اردیبهشت سال ۱۳۹۶ یکی از نفس گیرترین ماراتن های انتخاباتی بود که هر دو جناح اصوال گرا و اصلاح طلب و اعتدال گرا با تمام قوا در مقابل هم صف آرایی نموده و اسب خود را برای پیروزی زین کرده بودند . به گونه ای که طیف مقابل دولت برای زمین گیر نمودن آن به همه لطایف الحیل متوسل شده وحتی از احساسات مذهبی مردم نیز برای تهییج مردم برعلیه دولت مایه گذاشت. اما نتایج انتخابات به گونه ای دیگر رقم خورد و شاید دولت روحانی امروز تاوان آن را میدهد . چرا که بخشی از بدنه جریان تند اصول گرایی هنوز نتوانسته است پیروزی روحانی در انتخابات را برای خود هضم نمایدوهر روز به این امید از خواب بیدار میشود که شاید تقی به توقی بخورد وکاندیدای خود را در قامت رئیس جمهور ببینند. بنابراین شاید این فرصت تاریخی برای رئیس جمهور باشد تا آشکارا بامردم از جایگاه خانه ملت سخن گوید.سابقه تاریخی نشان داده است هر وقت وزیری با اقتدار از عملکرد خود در خانه ملت دفاع نموده از مجلس سربلند بیرون آمده است وهرکس مماشات نموده ضمن اینکه نتوانسته افکار عمومی را اقناع نماید وبه این کارکرد اصلی جامه عمل بپوشاند بلکه در نزد مجلس نیز سرافکنده شده است .مصداق این موضوع را می توان در ماجرای استیضاح آقای مهاجرانی در مجلس پنجم ودفاع جانانه ایشان از عملکرد وزارتخانه اش مشاهده نمود که ثمره آن ابقای ایشان در مصدر صدارت ونقل محافل شدن توانمندی آقای مهاجرانی در اقناع مجلس وافکار عمومی دید.

تقی کرمی

دیدگاه بگذارید

اولین نفری باشید که نظر میدهید!

باخبر شدن از
avatar

wpDiscuz
سامانه پیامکی
اشتراک روزنامه

عزیزان علاقه مند به دریافت مرتب روزنامه ساقی آذربایجان از طریق پست می توانند با دفتر روزنامه تماس حاصل نموده و یا به سامانه پیام کوتاه روزنامه پیامک بفرستند.

اشتراک یکساله: 340 هزار تومان

اشتراک شش ماهه: 170 هزار تومان

ضمنا هزینه بسته بندی و ارسال از طریق پست بر عهده روزنامه می باشد.

درخواست اشتراک آنلاین

اشتراک پیامک

برای عضویت در خبرنامه پیامکی، اطلاعات خود را وارد کنید

اشتراک ایمیلی

نظرسنجی

وب سایت را چگونه ارزیابی می کنید؟

نمایش نتایج

Loading ... Loading ...
آذربایجانین گوزه للیک لری
پیگیری وعده مسئولان
  • از مسئولین محترم استان که وعده های آنان در این ستون پیگیری گردیده خواهشمند است توضیحات خود را در خصوص علل عدم تحقق وعده های داده شده جهت اطلاع شهروندان محترم و تنویر افکار عمومی به دفتر روزنامه ساقی ارسال فرمایند.

تصویر روز