روزنامه کثیرالانتشار سراسری صبح ایران
به دو زبان ترکی و فارسی

۱۳۹۶/۰۸/۳۰
روزنامه ساقی آذربایجان
آمار بازدید
  • کاربران حاضر: 0
  • بازدید امروز: 781
  • بازدید دیروز: 907
  • کل بازدید ها: 463,385
اجرای پیاده راه جمهوری گامی موثر در راستای توسعه حمل و نقل پایدار

دکتر مهدی یوسفی
معاون حمل ونقل شهرداری تبریز
در تعریف توسعه پایدار به این نکته تاکید داریم که بین اهداف کلان و سیاست های کلی و اهداف اجراییِ اقتصاد، اجتماع و محیط زیست که اثرات بلند مدتی دارند تعادل ایجاد شود. توسعه پایدار می تواند در زمینه های مختلفی مانند مسکن، حمل ونقل، توسعه شهری و …. لحاظ شود. یک تعریف کلی از توسعه حمل و نقل پایدار این میتواند باشد که حمل و نقل در سه زمینه اقتصاد، جامعه و محیط زیست پایدار باشد. حفظ محیط زیست مهمترین چالشی است که در توسعه همگون و پایدار، در کنار سایر المان های ذکر شده یعنی اقتصاد و جامعه باید به تعادل برسد و این میراث چند میلیون ساله از دست تخریب های ناشی از فعالیت های انسانیِ مضر ) در این مقاله در حوزه فعالیت های انجام شده در حمل ونقل( عمر و پایداری بیشتری داشته باشد.
شهر تبریز ضمن قرار گرفتن نامش در کنار عناوینی چون شهر تاریخی و فرهنگی و شهر اولین ها که اغلب نشان دهنده تاریخ غنی و گذشته ای پر ثمر می باشد عنوان شهری صنعتی را نیز یدک می کشد که در کنار تردد بیش از ۶۰۰ هزار خودرو نقش موثری در تهدید محیط زیست شهروندانش را دارا میباشد. طبق آمار سازمان بهداشت جهانی سالانه بیش از نیم میلیون نفر در جهان به علت ذرات معلق ناشی از آلایندگی هوا دچار مرگ نابهنگام می شوند که این امر نکته بسیار قابل تامل و تاثر برانگیزی می باشد. بنا به اطلاعات ارائه شده توسط اداره کل حفاظت محیط زیست آذربایجان شرقی در سال ۱۳۹۵ تا اول اسفند ماه آن سال وضعیت هوای تبریز در ۴۵ روز ناسالم برای گروه های حساس و ۱۱ روز نیز ناسالم برای تمامی گروه ها بوده است که این امر موید نیاز به اتخاذ سیاستهایی در راستای مدیریت تقاضا در شهر به منظور ساماندهی وضع فعلی می باشد. سیاست هایی مانند ایجاد محدودیت های ترافیکی، افزایش تسهیلات حمل و نقل سبز و پیاده روی و توسعه حمل و نقل عمومی که میتواند به طور مستقیم و غیر مسقیم باعث بهبود شرایط زیست محیطی شهروندان گردد.
محدوده مرکزی شهر تبریز با اختصاص دادن کمتر از ۳ درصد از سطح شهر شاهد بیش از ۳۰ در صد سفر های روزانه به این محدوده می باشد که باعث مشکلات عدیده در زمینه تراکم ترافیکی، هدر رفت سرمایه ملی و زمان شهروندان و از همه مهمتر ایجاد آلاینده های زیست محیطی در این محدوده می شود که در صورت عدم توجه و سیاست گذاری مناسب به عنوان مشکلی همیشگی در محدوده تاریخی شهر تبریز پابرجا خواهد بود. این مشکل و موارد ذکر شده در کنار نادیده گرفته شدن نقش و اهمیت بزرگترین بازار سرپوشیده جهان اهمیت بازنگری کلی در مدیریت اجتماعی و ترافیکی این محدوده از شهر را دوچندان می کند. پیشنهادی که با پشتوانه حداقل ۲ سال کار کارشناسی و مطالعاتی، برداشتهای میدانی و عارضه سنجی های ترافیکی و جلسات متعدد ستادی و اجرایی نهایتا منجر به پیشنهاد ایجاد پیاده راه جمهوری گردیده که هم از لحاظ اجتماعی و هم از لحاظ اقتصادی و محیط زیست هماهنگ با سیاست های حمل و نقل پایدار می باشد. پیاده راهی که ضمن فراهم آوردن محیطی مناسب از لحاظ آلاینده های زیست محیطی و تاکید بر حمل و نقل سبز، زمینه تعاملات اجتماعی و اقتصادی موثر و بیشتر را فراهم می آورد و نیز می تواند در احیای بازار تاریخی تبریز و ایجاد یک پتانسیل گردشگری فرا منطقه ای) مانند ایل گولی ( و فرا ملی) مانند میدان نقش جهان اصفهان( در شهر تبریز نقش موثر و قابل توجهی را ایفا نماید.

دیدگاه بگذارید

اولین نفری باشید که نظر میدهید!

باخبر شدن از
avatar

wpDiscuz
همگام با تبریز 2018
اشتراک پیامک

برای عضویت در خبرنامه پیامکی، اطلاعات خود را وارد کنید

اشتراک ایمیلی

اشتراک روزنامه

عزیزان علاقه مند به دریافت مرتب روزنامه ساقی آذربایجان از طریق پست می توانند با دفتر روزنامه تماس حاصل نموده و یا به سامانه پیام کوتاه روزنامه پیامک بفرستند.

اشتراک یکساله: 340 هزار تومان

اشتراک شش ماهه: 170 هزار تومان

ضمنا هزینه بسته بندی و ارسال از طریق پست بر عهده روزنامه می باشد.

درخواست اشتراک آنلاین

نظرسنجی

وب سایت را چگونه ارزیابی می کنید؟

نمایش نتایج

Loading ... Loading ...
سامانه پیامکی
آذربایجانین گوزه للیک لری
پیگیری وعده مسئولان
تصویر روز