روزنامه کثیرالانتشار سراسری صبح ایران
به دو زبان ترکی و فارسی

۱۳۹۹/۰۷/۰۷
روزنامه ساقی آذربایجان
تبلیغات
آمار بازدید
  • 1
  • 340
  • 702
  • 1,334,541
اخبار سلامت

۱۱ دلیل برای افزایش مصرف هندوانه

۱٫ هندوانه یکی از بهترین منابع برای ماده مغذی لیکوپن است، که در مواد غذایی مانند هندوانه، گوجه فرنگی، توت فرنگی و گریپ فروت صورتی یافت می شود و رنگ قرمز-صورتی را به آنها می بخشد. مطالعات بسیاری نشان داده اند که مصرف لیکوپن با کاهش خطر ابتلا به سرطان پروستات و سرطان پستان مرتبط است.
۲٫ هندوانه ممکن است عملکردی فراتر از تحریک جوانه های چشایی داشته باشد. مجموعه ای از مواد تشکیل دهنده در هندوانه می توانند رگ های خونی را تحریک کرده و بر همین اساس، ممکن است میل جنسی را افزایش دهند.
۳٫ لیکوپن که در هندوانه یافت می شود با کاهش خطر ابتلا به بیماری قلبی، تصلب شرایین، و فشار خون بالا نیز پیوند خورده است.
۴٫ هندوانه حاوی یک ماده مغذی به نام سیترولین است، که طی روند تبدیل به اسید آمینه آرژینین، به پیشگیری از تجمع چربی در سلول ها کمک می کند. سیترولین خواص دوستدار قلب هندوانه را نیز تقویت می کند.
۵٫ طی روند تبدیل به آرژینین، ذخایر اکسید نیتریک بدن افزایش می یابند. اکسید نیتریک به آرامش رگ های خونی و افزایش جریان خون کمک می کند، که هر چه بیشتر توانایی هندوانه در کاهش آنژین، فشار خون بالا و بیماری قلبی را افزایش می دهد.
۶٫ هندوانه حاوی ترکیباتی به نام فلاونوئیدها است. کاروتنوئیدها و تری‌ترپنوئیدها، همگی دارای قابلیت های آنتی اکسیدانی قوی هستند و از این رو، رادیکال های آزاد مضر در بدن را پیش از این که پیری و ابتلا به بیماری را تسریع کنند، از بین می برند.
۷٫ هندوانه از محتوای بالای گلوتاتیون سود می برد، که یک ماده مغذی مهم برای سلامت کبد است.
۸٫ هندوانه که در فرونشاندن تشنگی موثر عمل می کند، از محتوای بالای بتا کاروتن نیز سود می برد، که برای بهره‌مندی از پوستی سالم به اندازه ویتامین C تقویت کننده سیستم ایمنی ضروری است.
۹٫ توانایی هندوانه در افزایش سطوح آرژینین این امکان را فراهم می کند تا آمونیاک و دیگر ترکیبات سمی از بدن حذف شوند.
۱۰٫ حدود ۹۲ درصد هندوانه از آب تشکیل شده است و از این رو، منبعی عالی برای پیشگیری از کم آبی بدن و تامین آب مورد نیاز سلول ها محسوب می شود.
۱۱٫ به واسطه محتوای بالای آنتی اکسیدان ها و مواد مغذی دیگر، هندوانه دارای اثرات ضد التهابی در بدن است که با در نظر گرفتن بیماری های مزمن جدی، مانند ورم مفاصل و سرطان که با التهاب در بدن پیوند خورده اند، اهمیت خود را بیش از پیش نشان می دهد.

خواص پسته برای سلامتی

یکی از بزرگترین مزیتی که پسته برای سلامتی دارد این است که می تواند سلامت قلب را تضمین کند. تحقیقات انجام شده نشان می‌دهد که مصرف منظم پسته می‌تواند سطح کلسترول بد خون را کاهش دهد. آنتی اکسیدان‌ها، فیتواسترول‌ها و اسیدهای چرب غیراشباع(تک غیر اشباع و چند غیر اشباعی) برای بهبود سلامت قلب مفیدند.
کنترل وزن
پسته انتخاب برتر برای افرادی است که در حال رژیم گرفتن برای کاهش وزن خود هستند. شواهد نشان می‌دهد که پسته به خاطر کالری اندک، پروتئین بالا، اسید چرب اشباع اندک و اسید چرب غیر اشباع بالا برای افرادی که به دنبال کاهش وزن(Weight Loss) هستند بسیار مفید است.
کاهش خطر ابتلا به دژنراسیون ماکولای وابسته به سن یا سایر بیماری های چشمی
پسته حاوی آنتی اکسیدان کاروتنوئیدی مانند لوتئین و زیگزانتین است.
این آنتی اکسیدان‌ها به کاهش خطر ابتلا به دژنراسیون ماکولای وابسته به سن کمک می‌کند.برای اینکه بتوانید لوتئین و زیگزانتین بیشتری دریافت کنید بهتر است پسته را به همراه سبزیجات میل نمایید.
خشکی پوست را کمتر می‌کند
پسته به کاهش خشکی پوست کمک فراوانی می‌کند. اسیدهای چرب موجود در آن نقش مهمی در این امر بازی می‌کنند. همچنین چربی به عنوان یک مانع خوب عمل می‌کند.
فیبر غذایی
یکی از مزایای دیگر پسته برای سلامتی این است که منبع خوبی از فیبر غذایی محسوب می‌شود. همین امر به بهبود گوارش کمک خواهد کرد. یک وعده یک اونسی یا ۳۰ گرمی از پسته حاوی ۳ گرم فیبر غذایی خواهد بود. همین مقدار به بهبود سیستم گوارش کمک می‌کند.
خاصیت آنتی اکسیدانی
حتی پوسته ای که بر روی پسته وجود دارد حاوی مقادیر قابل ملاحظه ای از آنتی اکسیدان‌هاست. تحقیقات مختلف نشان می‌دهد که می توان این انتی اکسیدان‌ها را استخراج کرده و به سایر مواد غذایی افزود. همانطور که می‌دانید آنتی اکسیدان‌ها قادرند رادیکال‌های ازاد موجود در بدن را خنثی کنند. رادیکال‌های ازاد شرایطی همچون سرطان و بیماری قلبی را ایجاد می کنند.
مراقبت در برابر دیابت
یکی از مزایای دیگر پسته برای سلامتی، عملکرد آن در کنترل دیابت است. در افرادی که از دیابت رنج می‌برند، قند پیوند نامناسبی با پروتئین برقرار می‌کند و آن را غیر قابل استفاده می‌سازد. آنتی اکسیدان‌هایی که در پسته وجود دارد به کاهش این فرآیند کمک می‌کند. به همین خاطر مصرف آن در کنترل دیابت مفید است.

این علائم عجیب  از مصرف زیاد نمک حکایت دارند

هرچند مصرف زیاد نمک، یکی از دلایل اصلی بیماری‌هایی مانند پرفشاری خون است، اما نشان داده شده، نمک علاوه بر این مشکل، حالت‌های ناخوشایندی برای فرد ایجاد می‌کند.
با برخی علائم عجیب و کوتاه‌مدت که از زیاد بودن مصرف نمک حکایت دارند، آشنا شوید.
تنگ شدن انگشتر
اگر احساس می‌کنید، انگشترتان ناگهان برایتان تنگ شده، به احتمال زیاد دلیلش احتباس آب است که بر اثر مصرف زیاد نمک ایجاد می‌شود. بدن کارکرد پیچیده‌ای دارد. یکی از این کارکردها، حفظ تعادل مایعات و الکترولیت‌هاست. با افزایش سدیم در بدن، مغز فرمان آزاد شدن هورمون‌هایی را صادرمی کند که به بدن می‌گویند، تا حد ممکن آب ذخیره کند.
خشکی دهان
با مصرف غذاهایی که سدیم بالایی دارند، بدن احساس می‌کند، تعادل میان آب و نمک به هم خورده است.
از این رو، علائم تشنگی مانند خشکی دهان را ارسال می‌کند تا با نوشیدن آب، حالت تعادل ایجاد شود.
سردرد
براساس مطالعه‌ای که در British Medical Journey منتشر شد، میان سردرد و فشار خون بالا ارتباط عمیقی وجود دارد.
همچنین نشان داده شده، کسانی که مصرف نمک بالایی دارند، حتی اگر فشار خون طبیعی داشته باشند، احتمال بیشتری وجود دارد که به سردرد مبتلا شوند.
نیاز مکرر به دستشویی رفتن
نوشیدن آب زیاد، یکی از دلایل رفتن مکرر به دستشویی است، اما مصرف نمک هم می‌تواند همین تاثیر را داشته باشد. وقتی نمک زیادی مصرف می‌کنید، کلیه‌ها باید برای دفع نمک اضافی، اضافه کاری کنند و شما بیش از حد معمول نیاز به دستشویی رفتن پیدا می‌کنید.
مه مغزی
مصرف نمک زیاد، کم آب شدن بدن و در نتیجه کاهش توانایی تفکر را به دنبال دارد. در آزمایشی که نتایج آن در Journal of Nutrition منتشر شد، زنانی که دچار کم‌آبی بودند، سطح تمرکز، حافظه، استدلال، زمان واکنش و همچنین روحیه بدتری را نشان دادند.
چه باید کرد؟
صرف‌نظر از نوع علائمی که شاهد آن هستید، بهتر است مصرف غذاهای فرآوری شده را کاهش دهید و آب بیشتری مصرف کنید.
این کار به بدن اجازه می‌دهد، به حالت تعادل برگردد. زمانی که بدن، تعادل خود را به دست آورد، با کنترل مصرف نمک می‌توان از بازگشت علائم جلوگیری کرد.
مصرف کمتر از ۲۳۰۰ میلی‌گرم نمک در روز توصیه می‌شود.

دیدگاه بگذارید

avatar
  Subscribe  
باخبر شدن از
سامانه پیامکی
اشتراک روزنامه

عزیزان علاقه مند به دریافت مرتب روزنامه ساقی آذربایجان از طریق پست می توانند با دفتر روزنامه تماس حاصل نموده و یا به سامانه پیام کوتاه روزنامه پیامک بفرستند.

اشتراک یکساله: 340 هزار تومان

اشتراک شش ماهه: 170 هزار تومان

ضمنا هزینه بسته بندی و ارسال از طریق پست بر عهده روزنامه می باشد.

درخواست اشتراک آنلاین

اشتراک پیامک

برای عضویت در خبرنامه پیامکی، اطلاعات خود را وارد کنید

اشتراک ایمیلی

نظرسنجی

وب سایت را چگونه ارزیابی می کنید؟

نمایش نتایج

Loading ... Loading ...
آذربایجانین گوزه للیک لری
پیگیری وعده مسئولان
  • از مسئولین محترم استان که وعده های آنان در این ستون پیگیری گردیده خواهشمند است توضیحات خود را در خصوص علل عدم تحقق وعده های داده شده جهت اطلاع شهروندان محترم و تنویر افکار عمومی به دفتر روزنامه ساقی ارسال فرمایند.

تصویر روز