روزنامه کثیرالانتشار سراسری صبح ایران
به دو زبان ترکی و فارسی

۱۳۹۹/۰۹/۱۲
روزنامه ساقی آذربایجان
تبلیغات
آمار بازدید
  • 0
  • 645
  • 1,097
  • 1,389,810
اخبار سلامت

استخوان چاق‌ها زودتر پوک می‌شود!

کمبود ویتامین D، قرار نگرفتن در معرض نور خورشید، بیگانگی با مصرف لبنیات، کم‌تحرکی و مشکلات ژنتیکی، می‌توانند شما را زودتر از آنچه شناسنامه‌تان می‌گوید، کم‌توان و خانه‌نشین کنند.
پوکی استخوان مشکل شایعی است که پیش از این محققان پایین بودن سطح کلسیم و ویتامین D در بدن را علت آن می‌دانستند، اما در بررسی‌های دیگر آنها، دلایل جالب دیگری برای دچار شدن به این بیماری پیدا شده است.
به باور محققان، تجمع چربی در کبد درست مانند تجمع چربی در شکم می‌تواند به پوک شدن استخوان‌ها منجر شود.
درواقع در عضلات، کبد، خون و حتی مغز استخوان افراد چاق، میزان زیادی چربی انباشته می‌شود و تجمع این چربی‌ها در بلندمدت به سلامت استخوان‌های افراد آسیب می‌زند و استخوان‌های آنها را پوک می‌کند.
محققان می‌گویند تجمع چربی در مغز استخوان باعث ضعیف شدن استخوان‌ها می‌شود و آنها را در معرض شکستگی‌های مکرر و گاه درمان‌ناپذیر قرار می‌دهد.
اگر شما هم نگران آسیب دیدن استخوان‌هایتان در میانسالی و پیری هستید، از همین امروز سهم چربی‌های اشباع‌شده را در رژیم غذایی‌تان کاهش دهید و زیر نظر متخصصان تغذیه‌ای که میزان چربی و عضله بدنتان را اندازه می‌گیرند، وزن کم کنید.
محققان می‌گویند چاقی و انبار شدن چربی‌ها در بدن می‌تواند زمینه‌ساز ابتلا به بسیاری از بیماری‌ها باشد.
پس با کاهش درست و علمی وزنتان، دروازه ورود این بیماری‌ها به بدن را مسدود کنید.
البته برای داشتن استخوان‌های سالم، در کنار عمل کردن به این توصیه‌ها، باید سیگار را ترک کنید. در صورت دچار بودن به کمبود ویتامین D یا کلسیم، مکمل‌های مناسب را زیر نظر پزشک مصرف کنید.

۶ حرکت ورزشی مناسب برای ماه رمضان

بسیاری افراد تصور می‌کنند که در ماه رمضان باید ورزش کردن را کنار بگذارند اما این تصور درست نیست.
حرکات ورزشی خاصی وجود دارند که برای ماه رمضان مناسب هستند و می‌توانند به ورزشکاران کمک کنند تا در این ماه آمادگی جسمانی خود را حفظ کنند.
تعدادی از این حرکات ورزشی عبارتند از:
۱ـ وزنه زدن با عضله دو سر بازو: این حرکت را هر روز انجام دهید.
از وزنه‌های سبک‌تر استفاده کنید. مراقب آرنج‌های خود باشید و آنها را آرام خم کنید.
۲ـ خم شدن به سمت دو طرف بدن: می‌توانید در حال انجام این حرکت یک وزنه نیز درد ست بگیرید. این حرکت به انعطاف‌پذیری ستون فقرات کمک می‌کند.
۳ـ اسکات:این حرکت را می‌توانید هر روز انجام دهید.
به حالت نشسته پایین می‌روید و دوباره بالا می‌آیید.
اسکات بر روی عضلاتی زیادی کار می‌کند.
۴ـ بلند کردن یا از بغل:این حرکت باعث می‌شود که تعادل بدن افزایش یابد.
در این حرکت بر روی یک طرف بدن دراز می‌کشید و پای خود را بلند می‌کنید و به روی بدن برمی‌گردانید.
این حرکت بر روی عضلات لگن کار می‌کند.
۵ـ لانثر:حرکت لانثر بر روی عضلات باسن کار می‌کنند. می‌توانید یک روز نیز در دست بگیرید تا تاثیر این حرکت بیشتر شود.
۶ـ لست از جلو:این حرکت برای ورزیده کردن عضلات بالا تنه و کمر بسیار مفید است.
بهتر است حرکات کششی را نیز به برنامه خود اضافه کنید.
این کار باعث افزایش آرامش ذهنی نیز می‌شود.
حتما قبل از انجام حرکات بدن را گرم کنید و بعد از آن بدن را سرد کنید.
در زمان افطار و سحر خوب آب بنوشید.
آب نارگیل نیز نوشیدنی مناسبی برای ماه رمضان است زیرا الکترولیست بدن را تامین می‌کند.
بهتر است میزان مصرف کافئین را محدود کنید.
در ماه رمضان باید برنامه غذایی، خواب و ورزش دقیقی داشته باشید تا تعادل حفظ شود.

ضرورت اقدام جهانی برای اعمال مالیات بر نوشیدنی‌های قندی

کارشناسان سلامت معتقدند کاهش قیمت نوشیدنی‌های قندی و شیرین در کشورها به افزایش موارد ابتلا به مشکلات جسمی در مردم منجر شده است.
با وجود آنکه در بسیاری از شهرهای آمریکا برای خرید نوشیدنی‌های قندی مالیات در نظر گرفته شده تا خرید آنها کمتر میسر باشد قیمت این نوشیدنی در دیگر نقاط جهان رو به کاهش است.
طبق مطالعه انجمن سرطان آمریکا در سطح جهان افرادی که استطاعت خرید نوشیدنی‌های کوکاکولا را در سال ۲۰۱۶ داشته‌اند نسبت به سال ۱۹۹۰ افزایش ۷۱ درصدی پیدا کرده است. این پایین بودن قیمت به این مفهوم است که نوشیدنی‌های قندی در دسترس‌تر هستند و همین شرایط احتمال افزایش نرخ چاقی در جهان را بیشتر می‌کند.
به گفته کارشناسان فضای بوجود آمده برای خرید راحت و ارزان نوشیدنی‌های قندی افزایش مصرف این محصولات را اجتناب‌ناپذیر کرده و اقدامات جهانی برای مقابله با همه‌گیری چاقی و اضافه وزن را متوقف ساخته است.
“جفری دروپ” از متخصصان انجمن سرطان آمریکا گفت: نمی‌توان مقدار زیادی از این نوع نوشیدنی‌ها را مصرف کرد و از وزن سالم برخوردار بود. این نوشیدنی‌ها مملوء از کالری هستند و هیچ ارزش غذایی ندارند.
در این بررسی آمده است میانگین قیمت نوشیدنی‌های قندی و درآمد سالانه ناشی از فروش آنها در میان کشورها متفاوت است.
هر چند افزایش توان خرید این نوع نوشیدنی‌ها در کشورهای در حال توسعه شدیدتر بوده است.
به گفته کارشناسان این اتفاق تصادفی نبوده و صنعت تولید نوشیدنی‌های شیرین توانایی افراد را برای مقابله با مصرف بیش از حد آنها با کاهش قیمت محصولات و افزایش سایز آنها تضعیف کرده‌ است.
به گزارش هلث لاین، سازمان جهانی بهداشت (WHO) از کشورهای جهان درخواست کرده تا به طرح اعمال مالیات برای نوشیدنی‌های قندی بپیوندند. به گفته کارشناسان این سازمان، شیوع چاقی میان افراد بزرگسال بین سال‌های ۱۹۸۰ تا ۲۰۱۴ در سطح جهان دو برابر شده و در سال ۲۰۱۲ نزدیک به یک میلیون و ۵۰۰ هزار مورد مرگ‌ومیر به طور مستقیم در ارتباط با چاقی بوده است.

دیدگاه بگذارید

avatar
  Subscribe  
باخبر شدن از
سامانه پیامکی
اشتراک روزنامه

عزیزان علاقه مند به دریافت مرتب روزنامه ساقی آذربایجان از طریق پست می توانند با دفتر روزنامه تماس حاصل نموده و یا به سامانه پیام کوتاه روزنامه پیامک بفرستند.

اشتراک یکساله: 340 هزار تومان

اشتراک شش ماهه: 170 هزار تومان

ضمنا هزینه بسته بندی و ارسال از طریق پست بر عهده روزنامه می باشد.

درخواست اشتراک آنلاین

اشتراک پیامک

برای عضویت در خبرنامه پیامکی، اطلاعات خود را وارد کنید

اشتراک ایمیلی

نظرسنجی

وب سایت را چگونه ارزیابی می کنید؟

نمایش نتایج

Loading ... Loading ...
آذربایجانین گوزه للیک لری
پیگیری وعده مسئولان
  • از مسئولین محترم استان که وعده های آنان در این ستون پیگیری گردیده خواهشمند است توضیحات خود را در خصوص علل عدم تحقق وعده های داده شده جهت اطلاع شهروندان محترم و تنویر افکار عمومی به دفتر روزنامه ساقی ارسال فرمایند.

تصویر روز