روزنامه کثیرالانتشار سراسری صبح ایران
به دو زبان ترکی و فارسی

۱۳۹۷/۰۸/۲۵
روزنامه ساقی آذربایجان
آمار بازدید
  • کاربران حاضر: 0
  • بازدید امروز: 58
  • بازدید دیروز: 704
  • کل بازدید ها: 872,260
ایران ، در میان ۵۰ برند پرارزش دنیا

«تأثیر تصویر یک کشور روی برندها و اقتصاد آن به عنوان یک کل، اثبات شده است. در بازار جهانی، این یکی از مهم‌ترین دارایی‌های هر دولتی است که می‌تواند به تشویق سرمایه گذاران داخلی، افزودن به ارزش صادرات و جذب توریست و مهاجران توانمند بینجامد.
گزارش برند فاینانس از یک طرف مزایایی را که یک برند ملی به همراه می‌آورد، نشان می‌دهد و از طرف دیگر، اثبات می‌کند که چطور آسیب‌های اقتصادی و تأثیرات اتفاقات جهانی می‌تواند به تضعیف برند یک ملت بینجامد.» دیوید هیگ، مدیر عامل مؤسسه برند فاینانس چنین درباره یافته‌های کلیدی گزارش ۲۰۱۸ برندهای ملی می‌نویسد.
مؤسسه تحت مدیریت او در سال ۱۹۹۶ بنیان گذاشته شده و برترین مؤسسه جهانی در حوزه برندهای تجاری جهان است. این مؤسسه هر سال به رتبه بندی ارزش نامحسوس دارایی‌های کشورها می‌پردازد و ارزش برند و نام هر کشور را مشخص می‌کند.
جایگاه ایران در میان برندهای جهانی
در رده بندی امسال این مؤسسه از ۱۰۰ ملت که با ارزش‌ترین برند جهان را دارند، «ایران» در جایگاه چهل و چهارم قرار گرفته و ارزش برند آن در سال ۲۰۱۸، ۲۳۴ میلیارد دلار برآورد شده است.
به این ترتیب می‌توان جایگاه ایران را در میان ۵۰ برند برتر جهان دانست اما طی یک سال گذشته، ارزش برند ایران ۷ درصد کاهش داشته و رتبه آن نیز ۵ رتبه پائین آمده است. برند ایران در سال ۲۰۱۷، با ۲۵۰ میلیارد دلار ارزش در جایگاه ۳۹ دنیا قرار داشت. ده روز پیش نیز نشریه فوربز که هر سال بهترین برندهای بستنی جهان را معرفی می‌کند، بستنی میهن را در جایگاه دهمین برند با ارزش بستنی در دنیا قرار داده بود.
۱۰ برند برتر جهان
امریکا، چین و آلمان سه برند اول دنیا هستند. دیوید هیگ درباره امریکا می‌نویسد:«امسال بر خلاف تصویر عمومی منفی که دونالد ترامپ در طول مدت حضورش در کاخ سفید ساخته است، امریکا باز هم برترین برند جهان بود. نتایج ما نشان می‌دهد که این رتبه به لطف سیاست‌های بازار آزاد و رشد اقتصادی به دست آمده است.»
ارزش برند امریکا نسبت به سال گذشته ۲۳ درصد هم بیشتر شده و به ۲۵ هزار و ۸۹۹ میلیارد دلار رسیده است. در جایگاه بعدی چین قرار دارد که بر خلاف چالش‌های اقتصادی و سیاسی جنگ تجاری برند آن ۲۵ درصد رشد کرده و ۱۲ هزار و ۷۷۹ دلار ارزش دارد. بر اساس گزارش برند فاینانس، این رشد به خاطر تثبیت برندهای چینی مانند هوآوی و علی بابا به دست آمده است.
ارزش برندهای همسایه‌های ایران
وضعیت در میان کشورهای خاورمیانه و کشورهای همسایه ایران متفاوت است. عربستان سعودی، در جایگاه ۲۱ جهان قرار دارد و پیش از آن نیز در رتبه بیستم، امارات متحده عربی قرار گرفته است. ترکیه اما یکی از کشورهایی است که از سال گذشته تاکنون، بیشترین میزان افت ارزش برند را داشته است. برند ترکیه در سال ۲۰۱۷، ۵۷۰ میلیون دلار ارزش داشت و در جایگاه ۲۴ جهان بود اما امسال با ده پله افت جایگاه و ۳۳ درصد افت ارزش، به ارزش ۳۸۲ میلیارد دلاری رسیده است. روسیه در رتبه ۱۷، قطر در رتبه ۴۰، پاکستان در رتبه ۵۱، عراق در رتبه ۶۴ و جمهوری آذربایجان نیز در رتبه ۸۴ قرار دارد.
جرمی سامپسون یکی از کارشناسان مؤسسه برند فاینانس درباره ارزش‌گذاری برند کشورها می‌نویسد:«امروز هرچیزی از مردم گرفته تا کشورها قابل برندگذاری(برندپذیر) است؛ به این معنا که روی هر چیزی و هرکسی می‌توان ارزش گذاشت.»

دیدگاه بگذارید

اولین نفری باشید که نظر میدهید!

باخبر شدن از
avatar

wpDiscuz
سامانه پیامکی
اشتراک روزنامه

عزیزان علاقه مند به دریافت مرتب روزنامه ساقی آذربایجان از طریق پست می توانند با دفتر روزنامه تماس حاصل نموده و یا به سامانه پیام کوتاه روزنامه پیامک بفرستند.

اشتراک یکساله: 340 هزار تومان

اشتراک شش ماهه: 170 هزار تومان

ضمنا هزینه بسته بندی و ارسال از طریق پست بر عهده روزنامه می باشد.

درخواست اشتراک آنلاین

اشتراک پیامک

برای عضویت در خبرنامه پیامکی، اطلاعات خود را وارد کنید

اشتراک ایمیلی

نظرسنجی

وب سایت را چگونه ارزیابی می کنید؟

نمایش نتایج

Loading ... Loading ...
آذربایجانین گوزه للیک لری
پیگیری وعده مسئولان
  • از مسئولین محترم استان که وعده های آنان در این ستون پیگیری گردیده خواهشمند است توضیحات خود را در خصوص علل عدم تحقق وعده های داده شده جهت اطلاع شهروندان محترم و تنویر افکار عمومی به دفتر روزنامه ساقی ارسال فرمایند.

تصویر روز