ایران با پرواز ابدی بار دیگر داغدار شد

سریال غم انگیز تصادفات جاده ای شاید برای مردم عادی شده است . ولی بنظر می رسد خط هوایی کشور نیز در آستانه بحران قرار دارد. و توجه ویژه نمایندگان مجلس و مسئولین زیربط را می طلبد .
دیروز هواپیمای تهران ـ یاسوج در سمیرم سقوط کرد هواپیما از نوع ATRکه ۶۶ سرنشین داشت.
این هواپیما متعلق به شرکت آسمان و پس از پرواز از فرودگاه مهر‌آباد و طی مسیر از رادار خارج شده.و طبق گفته ی یک مقام مسئول شرکت آسمان هواپیما به کوه دنا در منطقه کوهستانی پادنا برخورد کرده و سقوط کرده است، متاسفانه طی این حادثه تمامی سرنشینان آن از جمله ۵۹ بزرگسال و یک کودک، یک خلبان ، یک کمک خلبان، دو مهماندار و دو پرسنل امنیت پرواز جان باختند. شاید گفتن همین چند جمله به نظر ساده بیاید ولی پشت پرده ی این سانحه هزاران مشکل و درد پنهان وجود دارد که سنگینی تحمل آن بر روی قلب ملت سخت است .
به خانواده های داغدار این عزیزان تسلیت گفته و برایشان از خداوند صبر و شکیبایی مسئلت می نماییم .
امیدواریم مسئولان مربوطه با پیگیری علل سقوط، از تکرار چنین اتفاقاتی در کشور جلوگیری نمایند تا مردم عزیز با اعتماد کامل به ناوگان هوایی کشور، هواپیما را به‌ عنوان یکی از امن‌ ترین و سریع‌ ترین وسایل سفر انتخاب نمایند.
در ادامه به تحلیل مختصری ازوضعیت ناوگان هوایی کشور می پردازیم .
مطمئنا خرید هواپیما منجر به نوسازی ناوگان هواپیمایی و کاهش خطرات جانی مسافران خواهد شد. و استرس پروازو مسافرت را کاهش خواهد داد .
در حال حاضر مجموع ناوگان هوایی فعلی کشور ۳۰۰ فروند و ۴۷ هزار و ۲۵ صندلی پرواز است.این در حالی است که در چهار سال گذشته ۵۲ فروند هواپیما به ناوگان هوایی کشور افزوده شده است اما ظرفیت ناوگان هوایی موجود کفاف نیازهای فعلی کشور را نمی دهد و به همین لحاظ مساله توسعه ناوگان جز اولویتهای بخش هوایی کشور به شمار می رود،گفت: برای رسیدن به سهم منطقه‌ای و جهانی در جابه جایی مسافر به بیش از دو برابر ناوگان موجود نیاز است.
میانگین سن ناوگان هوایی ایران ۲۴ سال است و از ۲۹۲ هواپیمای موجود شرکت های هوایی در کشور۱۲۰ فروند آن زمینگیر هستند، توقف و زمینگیرشدن این هواپیماها علاوه بر تحمیل هزینه های بیشتربه شرکت ها، مشکلات زیادی را در صنعت هوانوردی به وجود آورده است که دولت قصد دارد با خرید هواپیماهای جدید به این مشکلات فائق آید .
متوسط عمرناوگان هوایی ایران هم اکنون به حدود ۲۴ سال رسیده و درعرف بین المللی همه این هواپیماها فرسوده محسوب شده و باید از رده خارج شوند، اما شرکت های ایرانی با تحمل مشکلات و هزینه های زیادی این هواپیماها را عملیاتی نگه داشته اند تا به تدریج بتوانند ناوگان هوایی کشور را نوسازی کنند.
به دنبال توافق هسته‌ای و اجرایی شدن برجام، تحریم‌های صنعت هوایی ایران بعد از نزدیک به ۳۷ سال برداشته‌ شد و باردیگر امکان خرید هواپیماهای نو به ‌صورت مستقیم از شرکت‌های بزرگ سازنده هواپیما در جهان فراهم شد.
ایران برای ۱۰ سال آینده نیازمند بیش از ۴۰۰ فروند هواپیمای مسافری است و هم اکنون شرکت های ایرانی برای نوسازی ناوگان فرسوده قراردادهای خوبی را با شرکت های سازنده منعقد کرده اند تا بتوانند تا حدودی این عقب ماندگی های بزرگ خود را جبران کنند.
تحریم های ظالمانه در طول ۳۷ سال گذشته شرکتهای هوایی از جمله ایران ایر را در تنگناهای تامین قطعه قرارداد به طوری که عدم دسترسی به شرکت های تولید کننده قطعه سبب شده تعدادی از هواپیماهای شرکت های ایرانی در سال های اخیر در فرودگاه های کشور زمینگیر شوند.
برخی از شرکت های هوایی نیز برای تامین قطعه تلاش کردند با خرید هواپیماهای دست دوم فرسوده از سایر شرکت های هوایی جهان و انتقال آن به کشور از قطعات یدکی این هواپیماها به عنوان انبار قطعات استفاده کنند تا بتوانند با این هواپیماهای فرسوده، تعدادی از هواپیماهای خود را در حوزه عملیاتی نگه دارند.
تعدادی از شرکت های هوایی از جمله ایران ایر و آسمان، با لغو تحریم های ضد ایرانی ، تلاش کردند در سه سال گذشته با خرید قطعات مورد نیاز و تعمیر برخی از موتورهای ناوگان هوایی خود، تعدادی از آنها را بار دیگر به حوزه عملیاتی برگردانند که هم اکنون بیشتر آنها در مسیرهای داخلی به جابجایی مسافرمشغول هستند.
آمارها نشان می دهد که پس از لغو تحریم ها شرکت های هوایی ایران موفق شدند با تامین قطعه بیش از ۲۰ فروند هواپیمای خود را عملیاتی کنند تا در مسیرهای داخلی و بین المللی پرواز کنند و هم اکنون شرکت ها در تامین قطعه آنچنان مشکلی مثل سابق ندارند، مگر این که هزینه های تامین قطعه و یا تعمیر موتور آنها بسیار بالا باشد.
آن چیزی برای شرکت های هوایی اهمیت زیادی دارد انجام پروازهای ایمن و امن است و هر دقیقه تاخیر به طور متوسط ۴۰۰ یورو به شرکت های هوایی ضرر وارد می کند.
در حال حاضر متوسط سن ناوگان هوایی شرکتهای هوایی ماهان و آسمان به ۲۳ سال رسیده، سن ناوگان شرکت هوایی ایرتور ۲۴ سال، زاگرس ایر ۲۵ سال و متوسط سن ناوگان هوایی شرکت حامل پرچم نیز به ۲۷ سال رسیده است در حالی که متوسط سن قطر ایرویز به عنوان بهترین شرکت هوایی جهان در سال ۲۰۱۶ حدود ۴ سال و هواپیمایی امارات نیز حدود شش سال است.
بر اساس نظرسنجی از میان میلیون ها مسافر خطوط هوایی، در سال گذشته میلادی شرکتهای هواپیمایی امارات،، قطر، سنگاپور ، کتی پسیفیک، هواپیمایی آنا ژاپن ، هواپیمایی اتحاد، هواپیمایی ترکیش ایر لاین ، هواپیمایی Eva تایوان، کانتاس استرالیا ، هواپیمایی لوفت هانزا به ترتیب به عنوان ۱۰ ایرلاین برتر جهان انتخاب شدند.
درسال ۲۰۱۷ موسسه بین المللی اسکای ترکس بریتانیا که در زمینه ارزیابی خطوط هواپیمایی مسافربری جهان فعال است، ۱۰۰ شرکت برتر هوایی را معرفی کرده که شرکت هواپیمایی قطر به عنوان بهترین خط هوایی جهان شناخته شد و پس از آن، شرکت های سنگاپور ایرلاین، آنا ژاپن، هواپیمایی امارت، کاتای پاسفیک هنگ کنگ، یوا ایر تایوان، لوفت هانزای آلمان، اتحاد امارات، هانیان چین و گارودا اندونزی در مکان دوم تا دهم این رده بندی قرار گرفتند.
با این حال سن بالای ناوگان هوایی شرکت های ایرانی مهمترین دلیل زمینگیر شدن هواپیماها در کشور است، زیرا بالا بودن عمر ناوگان هوایی و ایمن نبودن آنها سبب می شود هواپیماهایی که به دلیل سن بالا نیاز به تعمیرات اساسی دارند، زمینگیر شوند.
افزایش هزینه های نگهداری و نبود مراکز بزرگ تعمیرات اساسی هواپیماها در کشور نیز یکی از دلایل مهم زمینگیر شدن هواپیما در ایران است و اگر بخش خصوصی بتواند در این زمینه در کشور سرمایه گذاری و فعال شود، روند زمینگیر شدن هواپیماها در ایران بسیار کمتر خواهد شد.
حضور بخش خصوصی و متخصصان صنعت هوانوردی باعث توسعه صنعت تعمیر و نگهداری انواع هواپیماهای مسافری در کشور می شود و این عامل مهمی در افزایش اشتغال جوانان کشورمان در این بخش مهم است و حتی بسیاری از شرکت های خارجی می توانند از این مزیت منطقه ای ایران ( تعمیر و نگهداری ) استفاده کنند.
از طرفی تعدادی از شرکت های هوایی در ایران نیز از نظر بنیه مالی بسیار ضعیف هستند.
هم چنین در پی این حادثه ی دردناک با دستور رییس جمهور و بر اساس قانون سازمان هواپیمایی کشوری، وزیر راه و شهرسازی ماموریت یافت تا با حضور و تشکیل ستاد بررسی سانحه در این سازمان، ضمن مدیریت، پیگیری و انجام هماهنگی‌های لازم جهت خدمات امدادی، علل حادثه سقوط هواپیمای شرکت آسمان را سریعا گزارش کند.

دیدگاه بگذارید

avatar
  Subscribe  
باخبر شدن از