روزنامه کثیرالانتشار سراسری صبح ایران
به دو زبان ترکی و فارسی

۱۳۹۶/۰۸/۳۰
روزنامه ساقی آذربایجان
آمار بازدید
  • کاربران حاضر: 0
  • بازدید امروز: 960
  • بازدید دیروز: 907
  • کل بازدید ها: 463,564
تبیین مفهوم پایداری در حمل ونقل و ترافیک

در چند دهه اخیر موضوعات مربوط به پایداری با توجه ویژه به مسایل جهانی محیط زیست و توسعه اجتماعی و اقتصادی شهر ها تحت تاثیر نهضت های محیط زیستی بنا شد و بر مبنای حفاظت، نگهداری و حمایت از زمین، منابع و امکانات طبیعی به منظور بهره برداری بلند مدت از مواهب طبیعی برای تمام نسل ها شکل گرفته است.
در کل باید پایداری را تعادل بین اهداف کلان و اهداف اجرایی اقتصاد، اجتماع و محیط زیست که اثرات بلند مدتی دارند معرفی کرد.سیاست های توسعه پایدار در بخش ای مختلفی مانند مسکن، حمل و نقل، توسعه شهری و امثالهم لحاظ می شود.
در بحث توسعه پایدار حمل و نقل بایستی عنوان کرد که مجموعه اقداماتی در راستای سیاست پایدار حمل و نقل می باشند که بتواند درسه پیش فرض اقتصاد، اجتماع، و محیط پایدار باشد. در تعریفی ساده تر می توان گفت حمل و نقل پایدار یعنی برآوردن نیاز های حمل و نقل بدون به مخاطره انداختن قدرت برآوردن این نیاز ها توسط نسل آینده( امینی ۱۳۸۵).
در این ارتباط تعاریف دیگری نیز قابل بررسی هست. برای مثال بنا به تعریف مرکز حمل و نقل پایدار ۵ یک سیستم حمل و نقل پایدار
سیستمی است که امکان دسترسی به نیاز های اصلی افراد و جوامع را به نحوی فراهم سازد که به صورت ایمن و با سلامتی انسانی واکوسیستمی و با برابری بین و درون نسل ها را فراهم سازد.
همانطور که اشاره گردید مفهوم پایداری در سه بعد محیط زیست، اجتماع و اقتصاد قابل بحث می باشد. در ادامه مختصرا به بررسی هر یکاز ابعاد حمل و نقل پایدار شهری پرداخته می شود.
بعد زیست محیطی و حمل و نقل پایدار:
بعد زیست محیطی حمل و نقل پایدار در برگیرنده روش ها و شیوه های مختلفی از حمل و نقل است که بر روی کاهش مصرف انرژی وانتشار آلاینده ها و دیگر تاثیرات سوء اکولوژیکی اثر می گذارد. با توجه به این موضوع که سیستم حمل و نقل از عوامل عمده آلوده کننده هوا در کلانشهر ها محسوب می شود و این امر یکی از عوامل اصلی ایجاد کننده گاز های گلخانه ای و دلیل اصلی سوراخ شدن لایه ازن در جهان به حساب می آید، جنبه زیست محیطی حمل و نقل از اهمیت ویژه ای در پایداری شهر ها برخوردار است. شایان ذکر است آلودگی زیست محیطی هوا در حال حاضر علاوه بر مخاطره انداختن وضعیت اکولوژیک و حیات زمین، تاثیرات سوء فراوانی بر حیات بشری دارد به طوری که بر اساس برآورد های سازمان بهداشت ذرات ریز معلق در هوا سالیانه منجر به مرگ نا به هنگام بیش از نیم میلیون نفر در جهان می شود. و همچنین در بسیاری از کشور ها هزینه اقتصادی آلودگی هوا حدود ۲ درصد تولید خالص داخلی است. از طرفی حمل و نقل به عنوان عاملی غیر مستقیم در آلودگی آب موثر می باشد.با توجه به نفوذناپذیر بودن سطوح جاده ها و راه ها، آلاینده ها نمی توانند به داخل زمین نفوذ کنند و در اثر طوفان این مواد به منابع آب سطحی راه پیدا می کنند، که این موضوع نیز علاوه بر آلودگی های جوی و نیز ناههنجاری های صوتی ایجاد شده ناشی از عبور و ورور خودرو ها بر معضل تخریب اکولوژیکی محیط زیست متاثر می باشد. جذب انرژی خورشید توسط سطوح سیاه آسفالت، آلودگی صوتی و آلودگی منظر ناشی از ترافیک شهری از دیگر اثرات ناپایداری زیست محیطی دربخش حمل و نقل می باشد.
بعد اجتماعی حمل و نقل پایدار:
بعد اجتماعی حمل و نقل بیشتر بر کافی بودن دسترسی سریع و راحت به خدمات حمل و نقل برای همه اقشار جامعه و تضمین عدالت اجتماعی تاکید کرد. در ضمن، این موضوع تاکید ویژه ای بر حفظ منابع و امکانات طبیعی و از آن جمله انرژی های تجدیدناپذیر برای نسل های آتی با افقی نا محدود قایل می شود تا از این طریق تضمینی برای تحقق حقوق اجتماعی هر نسل گردد. در این بین نبود دسترسی نا مساوی به منابع و از آن جمله منابع نفتی در بین نسل های کنونی و آتی موضوع در خور توجهی است و برای دستیابی به پایداری از جنبه اجتماعی حمل و نقل باید برنامه های مدونی در خصوص منابع تجدید نا پذیر انرژی تدوین و اجرا گردد. لازم به ذکر است که به دلیل وجود معضلات ناشی از صدمات جانی در حمل و نقل، همواره سعی بر آن است تا به وسیله اعمال کنترل های حمل و نقلی، بخشی از مشکلات این بخش را حل نمود.
بعد اقتصادی حمل و نقل:
بعد اقتصادی و مالی، شامل مناسب بودن ساختار سازمانی، اقدامات و سرمایه گذاری برای زیر ساخت های حمل و نقل می باشد. به طوری که علاوه بر ملاحضات زیست محیطی در تحقق حمل و نقل پایدار، اقتصاد سالم و پویا نیز از الزامات دستیابی به حمل ونقل پایدار محسوب می شد. تا ابتدای دهه های اخیر تصور می شد که افزایش در عبور و مرور حمل و نقل دارای مزایای اقتصادی متعددی است، هر چند که دارای پیامد های زیست محیطی و اجتماعی باشد. اما با کاهش ذخایر نفتی و افزایش قیمت حامل های انرژی پس از بحران های انرژی در جهان مشخص شد که توسعه ناوگان حمل ونقل هم دارای اثرات مثبت و هم اثرات منفی بر اقتصاد است.
موسسه CST علاوه بر سه بعد فوق درجه مشارکت ۲ را نیز به عنوان یکی از ابعاد پایداری مطرح می کند. بر این اساس سه رکن قبلی باید در یک فرآیند مشارکتی با ارگان های حاکمیتی ، بخش خصوصی و سایر نهاد های تاثیر گذار و موثر طراحی و اجرا گرددتا اثر بخش باشد.
مهدی یوسفی

دیدگاه بگذارید

اولین نفری باشید که نظر میدهید!

باخبر شدن از
avatar

wpDiscuz
همگام با تبریز 2018
اشتراک پیامک

برای عضویت در خبرنامه پیامکی، اطلاعات خود را وارد کنید

اشتراک ایمیلی

اشتراک روزنامه

عزیزان علاقه مند به دریافت مرتب روزنامه ساقی آذربایجان از طریق پست می توانند با دفتر روزنامه تماس حاصل نموده و یا به سامانه پیام کوتاه روزنامه پیامک بفرستند.

اشتراک یکساله: 340 هزار تومان

اشتراک شش ماهه: 170 هزار تومان

ضمنا هزینه بسته بندی و ارسال از طریق پست بر عهده روزنامه می باشد.

درخواست اشتراک آنلاین

نظرسنجی

وب سایت را چگونه ارزیابی می کنید؟

نمایش نتایج

Loading ... Loading ...
سامانه پیامکی
آذربایجانین گوزه للیک لری
پیگیری وعده مسئولان
تصویر روز