تمام جهان گرفتار میراث فرهنگی است

رییس پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری در مراسم گشایش نخستین کارگاه آموزشی بین‌المللی “محیط موزه و حفاظت پیشگیرانه – گامی به سوی موزه سبز “سخن می‌گفت افزود: جهان میراث فرهنگی متشکل از افرادی است که با مقولات میراث فرهنگی مانند حفاظت، پژوهش، معرفی در شاخه‌های مختلف علوم مرتبط با این حوزه سرو کار دارند .
او با بیان اینکه کشورهای مختلف توانمندی هایی دارند که هیچ کدام کامل نیستند اظهار کرد: از این رو می‌توانند با هم ارتباط داشته باشند و همیشه در مقام معلم و شاگرد هم بیاموزند و هم بیاموزند .
بهشتی با بیان اینکه آسمان میراث فرهنگی در تمام دنیا یکرنگ است، افزود: تمامی جهان نسبت به موضوع میراث فرهنگی خودش گرفتار است.
بهشتی افزود: اگر از ورودی گردشگران به موزه لوور وارد شوید همه چیز را خوب و تحت کنترل ارزیابی می‌کنید ولی اگر از در پشت وارد شوید می‌بینید که آنها هم مشکلاتی دارند و این مشکلات فقط مختص کشورهای ضعیف‌تر و فقیر تر نیست بلکه مشکلات حل نشده کشورهای مقتدر هم بیشتر از مشکلات حل شده شان است .
او گفت: مدت زمانی است که همه در حوزه میراث فرهنگی به این اندیشه افتاده‌اند که به همدیگر کمک کنند، از این رو نهادهایی مانند ایکروم ، ایکوموس ایکوم و … تشکیل شده تا دانش‌ها و توانمندی‌ها یکی شوند.
به گفته وی، میراث فرهنگی مانند حوزه‌های دیگر نیست که توانمندی‌هایشان را به هم بفروشند بلکه باید دست همدیگر را بگیرند تا یک اتفاق خوب بیفتد و آثارمیراث فرهنگی که داریم برای نسل های آینده حفظ شود. رییس پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری این تفکر که هر کشوری موظف است تنها آثار خودش را حفظ کند اشتباه دانست، زیرا که آثار فرهنگی متعلق به جهان و آیندگان است.
او گفت: آثاری که در موزه ملی داریم تنها متعلق به مردم ایران و این دوره نیست، بلکه به تمامی مردم دنیا تعلق دارد و ما با حفظ آنها یک مأموریت جهانی را انجام می‌دهیم، از این رو باید همان احساس مسئولیت که در موزه‌های خودمان داریم را در مورد موزه‌های دیگر نیز داشته باشیم.
بهشتی با بیان اینکه این همکاری، پشتیبانی و دست در دست هم گذاشتن برای حل مشکلات می‌تواند به صورت‌های مختلف شکل گیرد، افزود: بهترین و سهل‌الوصول‌ترین آنها همکاری‌های منطقه‌ای است به ویژه آنکه در منطقه نزدیکی و قرابتی هم وجود داشته باشد .
وی اظهار کرد: ممکن است کشورهای مختلف منطقه به لحاظ سیاسی ، اقتصادی و … با هم فاصله داشته باشند، ولی در حوزه میراث فرهنگی به هم نزدیک هستند؛ یعنی حداقل اهل این جهان همدیگر را راحت به جا می‌آورند و اگر نسخه‌ای خطی در موزه‌ای وجود دارد، می‌دانیم شبیه آن در موزه شهر دوشنبه یا لاهور هم وجود دارد .

دیدگاه بگذارید

اولین نفری باشید که نظر میدهید!

باخبر شدن از
avatar

wpDiscuz