تولید تاکسی لندن در منطقه آزاد ارس کلید خورد

رییس هیئت مدیره شرکت صنعتی برلیانس از آغاز تولید تاکسی لندن در ایران خبر داد.
جلیل هاشمی در پاسخ به این سوال که اصلا چرا سراغ تاکسی لندن رفتید، گفت: حدود ۱۲ سال پیش، یکی از دوستان به من گفت به دنبال تولید یا مونتاژ ماشینی باش که تاکسی باشد؛ پس از جست‌وجو و تحقیق بسیار، تاکسی لندن را به‌عنوان تنها گزینه روی میز دیدم. در واقع، تاکسی لندن تنها خودرویی است که واقعا تاکسی است، نه اینکه خودرویی باشد که از آن به‌عنوان تاکسی هم استفاده کنند.
رییس هیئت مدیره شرکت صنعتی برلیانس منطقه آزاد ارس ادامه داد: همان زمان به دنبال تاکسی لندن رفتم، اما شرکت واردات این خودرو به ایران را غیرممکن عنوان کرد و گفت شرکت فقط این خودرو را به‌صورت راست‌فرمان و انحصاری برای لندن تولید می‌کند. چند سال بعد شنیدم که نسخه چپ‌فرمان هم تولید کرده‌اند و به کشورهای خاورمیانه هم صادرات داشته‌اند. انگیزه‌ام اصلا کم نشده بود و دوباره اقدام کردم اما چون در تحریم‌ها به سر می‌بردیم باز هم اجازه ورود به ایران را ندادند. تا این که گروه جیلی چین شرکت تاکسی لندن را خریداری کرد و کارخانه تولید آن به شانگهای چین منتقل شد. این جابه‌جایی باعث تسهیل روند واردات شد و بالاخره موفق به دریافت نمایندگی تاکسی لندن از گروه جیلی شدیم.
هاشمی در خصوص تعویق واردات تاکسی لندن به بازار ایران، مراحل اخذ مجوزهای واردات خودرو و حتی تولید خودرو در ایران را بسیار سخت و طاقت‌فرسا عنوان کرد و گفت: زمانی که تقریبا مشکلات واردات حل شده بود، نوبت به سازمان‌های داخلی رسید که مانع‌تراشی کنند.
وی افزود: همان‌طور که می‌دانید قسمت جلوی تاکسی لندن، به‌عنوان فضای بار تعبیه شده است که این شکل طراحی، وجه تمایز این تاکسی با دیگر تاکسی‌های موجود در دنیا است. اما همین بهانه‌ای بود برای سنگ‌اندازی که مبادا پس از گرفتن تاییدیه، با تغییر در روند طراحی، محل فضای بار را با صندلی جایگزین کنیم. پس از حل این معضل، روی مساله دیگری دست گذاشتند که باید فضای بار هم مجهز به کیسه هوا باشد. چنین مسائلی دست به دست هم داد تا عرضه این خودرو به تعویق بیافتد.
رییس هیئت مدیره شرکت صنعتی برلیانس منطقه آزاد ارس موانع سر راه واردات این خودرو را به فال نیک گرفت و گفت: خوشبختانه پس از تحمل این مشکلات، اکنون دیگر قرار نیست تاکسی لندن را وارد کنیم، بلکه تولید آن هدف اصلی شرکت است. نکته مهم‌ دیگر این که چون این خودرو شاسی دارد، به صورت کاملاً دستی و کارگرمحور تولید می‌شود، از این رو، می‌تواند اشتغالزایی خوبی را در منطقه آزاد ارس ایجاد کند.
هاشمی در خصوص وضعیت کنونی تولید این خودرو تصریح کرد: سرمایه‌گذارى ۱۰۰ درصدی براى تولید تاکسی لندن در منطقه آزاد ارس توسط شرکت صنعتى برلیانس انجام و پروسه تولید آن نیز آغاز شده است. اما شماره‌گذارى و ارائه این خودرو در ایران مستلزم طی کردن مراحل خودروهای قانونى است که خوشبختانه اخیراً مجوز سازمان استاندارد را اخذ کردیم و امیدواریم در روزهای آینده موفق به شماره‌گذاری تاکسی لندن شویم و این خودروی منحصربه‌فرد را تقدیم هموطنان عزیز کنیم.
وی جامعه گردشگری، هتل‌داران، فرودگاه‌ها، معلولان، جانبازان و سالمندان عزیز را بخش عمده مصرف‌کنندگان تاکسی لندن عنوان کرد و گفت: با توجه به این که از سال ۲۰۱۸ تمام تاکسی‌های انگلستان مستلزم هیبریدی شدن هستند، با حمایت مراجع ذی‌ربط، نسبت به تولید نوع هیبریدی اقدام خواهیم کرد چرا که نسل هیبریدى تاکسى لندن مدل TX5 نیز از اهداف شرکت برلیانس و طرف خارجى است.
رییس هیئت مدیره شرکت صنعتی برلیانس منطقه آزاد ارس به ویژگی‌های متمایز این تاکسی پرداخت و تصریح کرد: ارتفاع بلند خودرو، باز شدن درهای آن به صورت ۹۰ درجه، امکان صحبت مسافر با راننده از طریق میکروفن، امکان قرار دادن ویلچر در تاکسی از جمله امکانات خاص این خودرو است که در هیچ تاکسی دیگری نمی‌توان دید.
هاشمی در پایان بازار صادراتى به کشورهاى همسایه و داخلى‌سازى برخى از قطعه‌های خودرو را از برنامه‌هاى جدی و مورد توافق با طرف خارجى عنوان کرد و گفت: امید آن می‌رود که با تحقق این هدف، بتوانیم ما هم سهمی در افزایش اشتغال‌زایی در کشور ایجاد کنیم و از این طریق رسالت کارآفرینی خود را بیش از پیش انجام دهیم.

دیدگاه بگذارید

اولین نفری باشید که نظر میدهید!

باخبر شدن از
avatar

wpDiscuz