روزنامه کثیرالانتشار سراسری صبح ایران
به دو زبان ترکی و فارسی

۱۳۹۷/۰۷/۲۴
روزنامه ساقی آذربایجان
آمار بازدید
  • کاربران حاضر: 0
  • بازدید امروز: 1,387
  • بازدید دیروز: 566
  • کل بازدید ها: 830,456
تولید خودرو در شرایط فعلی زیان‌ده است

عضو هیات علمی دانشگاه علم و صنعت گفت: قیمت‌گذاری دستوری و سرکوب قیمتی خودرو موجب شده تولید قطعه برای قطعه‌سازان و تولید خودرو برای خودروسازان با زیان همراه باشد.
ابوالفضل خلخالی اظهار کرد: به طور طبیعی در شرایطی که آمریکا صنعت خودروی ما را تحریم کرده است ما نیز باید شاهد تشکیل کارگروه ویژه‌ای برای مقابله با تحریم و حمایت از صنعت خودرو و قطعه‌سازی باشیم.
وی با بیان این که با این حال حداقل به طور رسمی تشکیل چنین کارگروهی اعلام نشده است، خاطرنشان کرد: متاسفانه شرایط به‌گونه‌ای است که دولت نه تنها کمکی نمی‌کند، بلکه در مواردی با قوانین مزاحم برای این صنایع مانع‌تراشی نیز می‌کند.
عضو هیات علمی دانشکده مهندسی خودرو دانشگاه علم و صنعت ایران ادامه داد: نمونه روشن این وضعیت دو موضوع توقف طولانی مدت مواد اولیه مورد نیاز صنعت قطعه و خودرو در گمرک و همچنین قیمت‌گذاری دستوری این محصولات است.
وی افزود: در یکی دو ماه اخیر به دلیل ناهماهنگی دستگاه‌های دولتی، مواد اولیه وارداتی مورد نیاز صنایع خودرو و قطعه‌سازی برای مدت طولانی در گمرک متوقف شد و تاثیر منفی در روند طبیعی تولید خودرو در کشور داشت.
خلخالی با بیان این که قیمت‌گذاری دستوری و جلوگیری از واقعی شدن قیمت خودرو از دیگر مشکلات تحمیلی به این صنایع است، تصریح کرد: در چند ماه اخیر نرخ ارز و همچنین مواد اولیه صنعت خودرو و قطعه همچون محصولات پتروشیمی و فولاد افزایش بیش از دو تا سه برابری داشته است، اما دولت اجازه واقعی‌سازی قیمت خودرو متناسب با افزایش هزینه‌های تولید را نمی‌دهد.
وی ادامه داد: قیمت‌گذاری دستوری و سرکوب قیمتی خودرو موجب شده تولید قطعه برای قطعه‌سازان و تولید خودرو برای خودروسازان با زیان همراه باشد و طبیعی است که هیچ بنگاه اقتصادی برای مدت زمان طولانی نمی‌تواند با زیان به فعالیت خود ادامه داد.
عضو هیات علمی دانشکده مهندسی خودرو دانشگاه علم و صنعت ایران خاطرنشان کرد: در حال حاضر به دلیل قیمت‌گذاری دستوری و زیان‌ده بودن تولید قطعات، تعداد قابل توجهی از واحدهای قطعه‌سازی تعطیل و پرسنل آنها بیکار شده‌اند. شرکت‌های خودروسازی نیز به دلیل دولتی بودن با زیان مشغول به فعالیت هستند، در حالی که این وضعیت، صنعت خودروی ما را در برابر تحریم‌های آمریکا آسیب‌پذیرتر می‌کند.
وی اظهار کرد: دولت باید اجازه واقعی شدن قیمت خودرو را بدهد تا شرکت‌های خودروسازی از زیان فعلی خارج شده و بتوانند سود فعالیت خود را صرف داخلی‌سازی قطعات و تولید داخل کردن خودروها کنند و این تنها راه مقابله با تحریم‌های آمریکا علیه صنعت خودرو است. با یک صنعت زیان‌ده نمی‌توان با تحریم‌ها مقابله کرد.

دیدگاه بگذارید

اولین نفری باشید که نظر میدهید!

باخبر شدن از
avatar

wpDiscuz
سامانه پیامکی
اشتراک روزنامه

عزیزان علاقه مند به دریافت مرتب روزنامه ساقی آذربایجان از طریق پست می توانند با دفتر روزنامه تماس حاصل نموده و یا به سامانه پیام کوتاه روزنامه پیامک بفرستند.

اشتراک یکساله: 340 هزار تومان

اشتراک شش ماهه: 170 هزار تومان

ضمنا هزینه بسته بندی و ارسال از طریق پست بر عهده روزنامه می باشد.

درخواست اشتراک آنلاین

اشتراک پیامک

برای عضویت در خبرنامه پیامکی، اطلاعات خود را وارد کنید

اشتراک ایمیلی

نظرسنجی

وب سایت را چگونه ارزیابی می کنید؟

نمایش نتایج

Loading ... Loading ...
آذربایجانین گوزه للیک لری
پیگیری وعده مسئولان
  • از مسئولین محترم استان که وعده های آنان در این ستون پیگیری گردیده خواهشمند است توضیحات خود را در خصوص علل عدم تحقق وعده های داده شده جهت اطلاع شهروندان محترم و تنویر افکار عمومی به دفتر روزنامه ساقی ارسال فرمایند.

تصویر روز