جرم مسعود

متاسفانه اندیشه ایران شهری که متضمن عقاید و افکاری پان ایرانیستی است در میان بخشی از اصلاح طلبان به صورت جدی دنبال می شود.
حمید رضا جلایی پور از فعالین سیاسی اصلاح طلب که آشکارا از عقاید پان ایرانیستی خود دفاع میکند به یکی از مصاحبه های تلویزیونی دکتر پزشکیان واکنش قابل تاملی داده است که منصفانه نیست به دست فراموشی سپرده شود.
نائب رییس اول مجلس شورای اسلامی در این مصاحبه با تاکید بر لزوم تحقق عدالت در تمامی ابعاد اجتماعی اش اظهار داشته است من وقتی بعنوان یک ترک، لر، عرب و یا یک کرد می بینم در حاکمیت جایگاهی ندارم ، اعتراض میکنم و اگر اعتراض نکنم یعنی زنده نیستم. اگر حق اینها داده نشود ، مسیرهایی چون جدایی به ذهن شان خواهد آمد. وی ادامه می دهد اگر باهم عادلانه رفتارکنیم و به هم توهین و مسخره نکنیم این اتفاقات رخ نخواهد داد.
همچنانکه منصفان معتقدند، بحث های پزشکیان هیچ زاویه ای با مبانی انقلاب، قانون اساسی و اصول مرسوم سیاست در کشور ندارد اما متاسفانه جلایی پور با یک نگاه پان ایرانیستی به موضوع نگاه می کند و پزشکیان را متهم به سوء استفاده از احساسات قومی می نماید و خوشبختانه با زبان خود توضیح می دهد که چه نگاهی به موضوع فرهنگ و انسجام ملی دارد و البته فاصله فاحش این نگاه با منویات مقام معظم رهبری و نظام تا چه حد است.
مخلص کلام این نویسنده این است که هر نوع بحثی در خصوص عدالت قومیتی ممنوع است. مشخصاً این دیدگاه ادامه نگاه سیاسی رضاپالانی است که همه میدانند برنامه های او را انگلیس (روباه پیر استعمار) نوشته و در ایران بر سرکار آورده بود. دیدگاه آنها متضمن یک مفهوم محوری بنام آسیمیلاسیون فرهنگی بود. یعنی همه نژادها، وقومیت ها و خرده فرهنگ ها در دل یک هویت ملی هضم شوند و از خود هیچ هویت مشخصی نداشته باشند. این امر نه با آموزه های قرآنی تناسب دارد (انا جعلناکم من قبائل و شعوبا لتعارفوا) و نه سنخیتی با زندگی در در دنیای مدرن که مشخصه آن هویت طلبی جدی شهروندان است.
اینکه شهروندان یک قومیت خاص علاقه به حفظ بنیان های هویتی خود مانند زبان ، فرهنگ و آداب و رسوم خود داشته باشند چه ایرادی دارد و با کدام مبانی انقلاب اسلامی و یا آموزه دینی منافات دارد؟ اگر این مطالبات بر حق که حتی قانون اساسی کشور هم آن را به رسمیت شناخته است فراهم نشود ، مگر نه اینکه احساس بی عدالتی قومیتی ایجاد شده و دچار واگرایی اجتماعی و قومیتی خواهیم گردید. همین آقایان که به غربگرایی هم متهم هستند چرا مدل های توسعه یافته ای چون کانادا و سوئیس و فرانسه را نمی بینند که قومیت ها چگونه تبدیل به فرصتی برای انسجام ملی شده اند؟
متاسفانه هنوز هم که هنوز است ، برخی از سیاسیون علیرغم شعارهای پرطمطراقی چون دمکراسی خواهی و لیرالیسم و ..عملا گرفتار نوعی دیکتاتوری اندیشه ای شده اند و علاقه ای به شنیدن سخن دیگران ندارند. آنها آشکارا اظهار می کنند در برابر دموکراسی، به ناسیونالیسم کور پناه برده اند و علاقه ای به شنیدن مطالباتی غیر از آن ندارند.
این سیاسیون تلاش میکنند قرائت خاص خود از سیاست را به دیگران نیز دیکته کنند و اگر کسی برخلاف نظر آنها سخنی گفت با اتهامات بی پایه و اساسی چون قومیت گرایی و تجزیه طلبی از میدان به در کنند.
البته جرم حق طلبی مسعود، جرم کمی نیست که در هر کسوت و سمتی که قرار گرفتی طرفدار حق و حقیقت باشی و از فشارهای باندی و جناحی هیچ هراسی به دل راه ندهی . عیار آزادگی و اصلاح طلبی راستین آن است که دنبال تحقق عدالت در تمامی شئونش باشی و نه شئونی که به آن نیاز داری. جرم مسعود پزشکیان این است که مانند این دسته از اصلاح طلبان نیازی به سو استفاده از نیازهای سیاسی و اجتماعی مردم برای تداوم حضور در قدرت ندارد

غلامرضا منصوری

دیدگاه بگذارید

avatar
  Subscribe  
باخبر شدن از