روزنامه کثیرالانتشار سراسری صبح ایران
به دو زبان ترکی و فارسی

۱۳۹۹/۰۹/۱۵
روزنامه ساقی آذربایجان
تبلیغات
آمار بازدید
  • 0
  • 682
  • 857
  • 1,393,975
شهروندانی که با سختی زندگی می کنند

امکانات رفاهی و وسایل تردد برای شهروندان، تنها به افراد سالم محدود نمی‌شود و در طراحی‌های شهری باید شرایط بهره‌مندی از امکانات و تردد آسان معلولین را نیز پیش‌بینی کرد.
به‌عبارت‌دیگر همان‌طور که یک شهروند سالم می‌تواند از خیابان عبور کند در آن تردد نماید و از وسایل حمل‌ونقل عمومی استفاده کند، معلولان نیز باید به همان میزان از امکانات بهره‌مند شوند و معلولیت نباید سدی در برابر تردد آن‌ها و تمایزی برای بهره‌مندی از امکانات باشد.
معلولیت‌های جسمی که سبب بروز مشکلات حرکتی می‌شود به‌طور عمده مربوط به نواحی دست، پا و چشم و گوش است ، معلولان حرکتی و نابینایان به دلیل شرایط سخت‌تر از اولویت بالاتری برخوردار هستند ازاین‌رو شهری امروزی باید زیرساخت‌های لازم را برای این گروه از افراد جامعه فراهم کند.
سطح شیب‌دار، بالابر ویلچر، فضای مناسب برای قرارگیری ویلچر در مترو و اتوبوس، مسیرهای مشخص و تعیین‌شده برای عبور ویلچر از پیاده‌رو و عرض خیابان، علائم برجسته برای نابینایان در مسیر پیاده‌روها، راهنماهای لمسی در ایستگاه‌های مترو و اتوبوس، اعلام نوشتاری لازم برای و هشدار های تصویری و نوری برای ناشنوایان ازجمله مواردی است که برای استفاده از امکانات شهری و عبور و مرور معلولین در شهر باید ایجاد شود.
شاید تا چند سال پیش یک معلول در کلان شهرها نمی‌توانستند تصور آن را بکنند که از خانه بیرون بیاید، از خیابان‌ها عبور کند سوار اتوبوس شود و یا از مترو استفاده کند. هرچند امروز این مسئله هنوز هم به سهولت انجام نمی‌شود اما این ظرفیت ایجادشده و یک معلول در زمان‌هایی که ازدحام جمعیت کم‌تر است به‌راحتی می‌تواند از بسیاری از امکانات شهری استفاده نماید.
سطح شیب‌دار در تمامی ایستگاه‌های بی آر تی وجود دارد، بسیاری از ایستگاه‌های مترو به آسانسور مجهز شده‌اند، درون کابین اتوبوس و واگن‌های مترو محل استقرار افراد کم‌توان و معلول پیش‌بینی‌شده، برای عبور ویلچر از عرض خیابان مسیر اختصاصی در نظر گرفته‌شده و سعی شده ورودی خیابان از پیاده‌روها با ایجاد سطح شیب‌دار مانعی برای تردد ایجاد نکند. کف پیاده‌روها، ایستگاه‌های بی آر تی و ایستگاه‌های مترو به خطوط هدایت شیاردار جهت راهنمایی نابینایان مجهز شده که بسیاری از مشکلات آن‌ها را کم کرده است و همه این‌ها برای شهری مانند تهران که تا ۱۰ سال قبل امکاناتی برای معلولین نزدیک به صفر داشت رشدی بسیار مطلوب است اما باید قبول کنیم که با استانداردهای جهانی فاصله بسیار زیادی داریم. زیرا موارد مطرح‌شده در تمامی مناطق، کوچه و خیابان‌ها و گذرگاه‌ها عملیاتی نشده و به‌طور مطلق معلولین در همه اماکن شهر از امنیت لازم و البته امکانات مطلوب جهت تردد بهره‌مند نیستند.
پس از جنگ جهانی دوم معلولین بسیاری بازمانده از جنگ برای تردد در شهر دچار مشکل می‌شدند لذا در زمان بازسازی شهرهای مختلف به‌ویژه برلین، فرانک فورد و هامبورگ امکانت متنوع و گسترده‌ای برای معلولین در نظر گرفته شد و تا ۹۸ درصد مناطق شهری را به امکانات رفاهی معلولین مجهز کردند. قرارگیری یک آسانسور برای انتقال معلولین در ورودی همه ساختمان‌ها، سطح شیب‌دار، یکی از آیتم‌های مشترک در تمامی سازه‌های شهری است، اختلاف سطح خیابان و پیاده‌رو به حدی در نظر گرفته‌شده که برای انتقال ویلچر از پیاده‌رو به خیابان هیچ مشکلی به وجود نیاید. در تمامی ایستگاه‌های تاکسی، مترو، اتوبوس، تراموا یا منوریل سکوهای شیب‌دار مخصوص ویلچر قرارگرفته است و تمامی آن‌ها به دستگیره‌های محکم نصب‌شده در دیوار مجهز هستند.
به عنوان نمونه در آلمان فرهنگ شهروندی به نحوی است که کمک به معلول یک وظیفه و نه یک لطف است و اگر معلول پس از کمک گرفتن تشکر هم نکند شهروندان آن را بی‌احترامی برداشت نکرده و تنها به عملکرد خود در قبال وظیفه مکلف اکتفا می‌کنند. درهای مخصوص ورودی به واگن‌های مترو با رنگ متفاوت مشخص‌شده که در زمان باز شدن سطح شیب‌داری به‌طور خودکار بیرون آمده و فرد معلول به‌راحتی سوار قطار می‌شود کف‌پوش هدایت، هشدار، بازدارنده در تمامی سطح شهرها نصب‌شده و چراغ‌های راهنمایی تردد عابران هم با نور و هم با صدای مشخص برای معلولین، نابینایان و ناشنوایان قابل‌درک است. سگ‌های راهنمای نابینایان یکی از امکاناتی است که شهرداری‌ها در اختیار معلولین قرار می‌دهد، سگ‌های آموزش‌دیده برای هدایت نابینایان که حق تردد در تمامی سطح شهر را دارند همیشه همراه فرد معلول بوده و از جان او در برابر مشکلات حرکتی محافظت می کند. در بسیاری از ساختمان‌ها آسانسورهای مخصوص ویلچر برای تردد در طبقات نیز پیش‌بینی‌شده در غیر این صورت مردم با مشاهده یک فرد معلول اولویت عبور را به او می‌دهند.
نصب پلاک‌های ویژه معلولین برای رانندگان خودرو کاری مناسب و درست از سوی راهنمایی و رانندگی بود این مسئله سبب شد تا سایر رانندگان با علم بر این مسئله از کنار خودروی شخص معلول تردد کنند و مراقبت بیشتری کنند این مسئله و مسائل مشابه می‌توان شهر را برای معلولین امن‌تر کند و آن‌ها بتوانند راحت‌تر از گذشته در شهر به کارهای شخصی خود بپردازند. اما متأسفانه این رفاه نسبی تنها به تهران و چند شهر بزرگ کشور محدودشده و قریب به‌اتفاق معلولین کشور از این امکانات بی‌بهره هستند و بسیاری از آن‌ها دل‌زده از شرایط خانه‌نشینی را ترجیح داده‌اند.
لذا هر مهندس طراح ساختمان، شهرداری، ناظرین ساخت و تمامی تولیان امر ساخت‌وساز شهری و شخصی باید فرهنگ تکریم معلولین را نهادینه کرده و در توسعه امکاناتی از قبیل توالت مخصوص معلولین، سطح شیب‌دار در کنار پله و موارد مطرح‌شده بکوشند تا مشکلات معلولین تنها رنج ناشی از معلولیتشان باشد و باری به این مشکلات اضافه نشود.

دیدگاه بگذارید

avatar
  Subscribe  
باخبر شدن از
سامانه پیامکی
اشتراک روزنامه

عزیزان علاقه مند به دریافت مرتب روزنامه ساقی آذربایجان از طریق پست می توانند با دفتر روزنامه تماس حاصل نموده و یا به سامانه پیام کوتاه روزنامه پیامک بفرستند.

اشتراک یکساله: 340 هزار تومان

اشتراک شش ماهه: 170 هزار تومان

ضمنا هزینه بسته بندی و ارسال از طریق پست بر عهده روزنامه می باشد.

درخواست اشتراک آنلاین

اشتراک پیامک

برای عضویت در خبرنامه پیامکی، اطلاعات خود را وارد کنید

اشتراک ایمیلی

نظرسنجی

وب سایت را چگونه ارزیابی می کنید؟

نمایش نتایج

Loading ... Loading ...
آذربایجانین گوزه للیک لری
پیگیری وعده مسئولان
  • از مسئولین محترم استان که وعده های آنان در این ستون پیگیری گردیده خواهشمند است توضیحات خود را در خصوص علل عدم تحقق وعده های داده شده جهت اطلاع شهروندان محترم و تنویر افکار عمومی به دفتر روزنامه ساقی ارسال فرمایند.

تصویر روز