روزنامه کثیرالانتشار سراسری صبح ایران
به دو زبان ترکی و فارسی

۱۳۹۶/۰۹/۲۲
روزنامه ساقی آذربایجان
آمار بازدید
  • کاربران حاضر: 0
  • بازدید امروز: 725
  • بازدید دیروز: 761
  • کل بازدید ها: 488,205
شهــرها برای مردم، شهرها برای زندگــی

شهر بعنوان موجودی زنده جسم و جان دارد در حالی که فقط به جسم آن توجه میشود و شهرهای ما بویژه در مناطق نوساز از وجود زندگی خالی است. شهروندان این شهرها با هم زندگی نمی کنند بلکه در بهترین حالت در کنار هم زندگی می کنند. فضاهای شهری مرکز شهرها دارای فرسودگی کالبدی و عملکردی هستند و در این میان فضایی وجود ندارد که مردم را ترغیب به درنگ و تأمل کند. یکی از علل نبود فضاهایی مناسب برای زندگی و حضور مردم، ورود خودرو به عرصه شهرهاست که سبب تغییرات و دگرگونی های وسیعی در شهرهای سنتی گردید و این امر موجب شد تا مقیاس ها از مقیاس انسانی به مقیاس خودرو و سرعت پیاده به سرعت خودرو تبدیل شود و انسان و نیازهای انسانی به فراموشی سپرده شود.
یان گل در کتاب “شهر انسانی” تجربیاتی را در اختیارمان قرار می دهد که برای رسیدن به شهری انسان محور کاراست و استفاده تجربیات او پس از غفلت چندین ساله، امیدبخش و ثمربخش خواهد بود. او چهار هدف کلیدی را برای رسیدن به شهر انسانی حائز اهمیت می داند: شهری زنده ، امن، پایدار و سالم.
وی به این منظور حواس انسان را مورد مطالعه قرار داده است و در این میان حس بینایی در بین سایر حواس از اهمیت بیشتری برخوردار است. با مطالعه حس بینایی مقیاس، فاصله و ادراک در فضای شهری با توجه به انسان و نیازهای او مورد تحلیل قرار می گیرد و به همین علت است که آسمان خراش ها، ساخت و سازهای مدرن و دسترسی های سریع با حواس انسان سازگاری ندارد و انسان در این فضاها گم میشود. در مقیاس خرد و سرعت ۵ کیلومتر در ساعت مردم، شهر را از نزدیک تجربه و درک می کنند و در این شرایط فرد پیاده فرصت دارد که از کیفیت فضا لذت ببرد بنابراین فضای شهری بایستی در تراز چشمی انسان طراحی شود.
پدیده دیگری که این کتاب با توجه به مسائل روانشناختی انسان ها به آن پرداخته، تحت عنوان”اثر لبه” نامگذاری گردیده است. و به این معناست، هنگامی که انسان در لبه ای می ایستد، بدون ترس از اتفاق غیرمنتظره ای از جانب پشتِ خود می تواند همه چیز را تماشا کند. لبه ها، گوشه ها، فرورفتگی ها، دیوارهای متخلخل و رواق ها را دربرمی گیرد. این ویژگی را باید در طراحی دیوارهای خالی از بازشو و طراحی مبلمان ها در نظر گرفت. نیمکت ها و سکوهای نشستن بهتر است در لبه ها قرار گیرد و دید آن ها به سمت زندگی شهری باشد.
تجربه نشان داده است که صندلی های قابل جا به جایی و غیرثابت کارایی بیشتری دارند، کاربران می توانند چیدمان و نوع قرار گرفتن صندلی ها را با توجه به این که به تنهایی و یا گروهی قصد استفاده از آن ها را دارند، متناسب با خواسته و نیاز خود تغییر دهند و این نوع صندلی به آن ها حق انتخاب و حس رضایتمندی می دهد.
در اینجا هدف فقط حضور بیشتر پیاده در سطح شهر و راه رفتن نیست، بلکه مراودات، تعاملات و فعالیت های اجتماعی هم مد نظر است. یان گل در تقسیم بندی فعالیت ها به سه دسته روزانه (اجباری)، اختیاری و اجتماعی و فعالیت های اجتماعی را حد تعالی این فعالیت ها به حساب می آید. حتی در همین سطح هم توقعات او از فضای شهری تمام نمی شود بلکه اعتقاد دارد فضای شهری را باید برای بازی کودکان و ورزش بزرگسالان مناسب سازی نمود. بدین ترتیب فضای شهری در درجه اول امن و در مرحله بعد باید خلاق باشد تا کودکان و بزرگسالان با آسودگی خاطر بتوانند در آن به بازی و ورزش و پرورش روح بپردازند. برای فراهم آوردن آسایش خاطر بیشتر، فضای شهری در همه ساعات و تمام سال باید قابلیت استفاده را داشته باشد، به همین علت بایستی در طراحی فضاها اقلیم و خرد اقلیم مد نظر قرار گیرد.
“مردم، مهمترین جذابیت مردم” یکی از عناوینی است که در کتاب شهر انسانی به کار رفته است و به این معناست که مردم جایی جمع می شوند که اتفاقاتی می افتد و خود به خود دنبال حضور دیگران هستند و هرگز به اختیار خود خیابان های متروک را برای حضور و عبور انتخاب نمی کنند.
برای بوجود آوردن “لبه های نرم” که یکی از مزایایی است که به انسانی تر شدن شهرها کمک می کند، وجود قطعات کم عرض، بازشوها فراوان، تقسیمات عمودی نما و بکاربردن سطوح شفاف برای ایجاد ارتباط بصری بین مردم بخصوص در طبقات همکف همگی تاثیر بسزایی بر زندگی شهرها دارد.
تعامل بصری بین مردم درون و بیرون ساختمان که بعنوان یک ویژگی از لبه نرم مورد اشاره قرار گرفت ، فرصت ارتباط را برای افراد ایجاد می کند و مردم چه در کافه ها و رستوران ها و چه در فضاهای خصوصی و نیمه خصوصی دیگر از تماشای عبور و حضور مردم لذت بیشتری می برند.
حال با آگاهی از این مسائل و اثرات و تبعات آن در نوع زندگی مردم آیا باز هم شهرمان را برای ماشین طراحی خواهیم کرد؟ بازهم انسان ها و نیازهایش را مورد غفلت قرار خواهیم داد؟ و فضاهای شهری موجود را به دست خودروها تسلیم خواهیم نمود؟

دیدگاه بگذارید

اولین نفری باشید که نظر میدهید!

باخبر شدن از
avatar

wpDiscuz
همگام با تبریز 2018
اشتراک پیامک

برای عضویت در خبرنامه پیامکی، اطلاعات خود را وارد کنید

اشتراک ایمیلی

اشتراک روزنامه

عزیزان علاقه مند به دریافت مرتب روزنامه ساقی آذربایجان از طریق پست می توانند با دفتر روزنامه تماس حاصل نموده و یا به سامانه پیام کوتاه روزنامه پیامک بفرستند.

اشتراک یکساله: 340 هزار تومان

اشتراک شش ماهه: 170 هزار تومان

ضمنا هزینه بسته بندی و ارسال از طریق پست بر عهده روزنامه می باشد.

درخواست اشتراک آنلاین

نظرسنجی

وب سایت را چگونه ارزیابی می کنید؟

نمایش نتایج

Loading ... Loading ...
سامانه پیامکی
آذربایجانین گوزه للیک لری
پیگیری وعده مسئولان
تصویر روز