ضرورت صدور مجوز اجرای موسیقی زنده در رستوران‌ها

آذربایجان شرقی غذاهای محلی متنوعی را در خود دارد که می‌تواند به عنوان قطب گردشگری غذا در منطقه تبدیل شود و از طرفی تبریز از سوی سازمان همکاری کشورهای اسلامی به عنوان پایتخت گردشگری اسلامی اسلامی در سال ۲۰۱۸ انتخاب شده‌است که به دلیل اهمیت این دو موضوع، ایسنا میزگردی با عنوان « گردشگری غذا با محوریت رویداد تبریز ۲۰۱۸ » برگزار کرد.
از محورهای این میزگرد می‌توان به «برنامه‌های فعالان عرصه غذا و نوشیدنی در برگزاری رویداد تبریز ۲۰۱۸»، «بررسی مشکلات موجود در حوزه غذا و نوشیدنی در کنار ارائه راهکار عملی»، « برنامه‌ها و انتظارات انجمن صنفی راهنمایان گردشگری آذربایجان شرقی در عرصه غذا و نوشیدنی» و «برنامه‌های اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان در راستای توسعه گردشگری غذا در منطقه» اشاره کرد.
این میزگرد با حضور سیدمرتضی سیداکرامی – رییس اتحادیه قنادان و شیرینی فروشان، محمد علاقبند – رییس انجمن حرفه‌ای واحدهای رفاهی، تفریحی و پذیرایی گردشگری آذربایجان شرقی، آیدین نظافت – عضو هیئت مدیره انجمن صنفی راهنمایان گردشگری آذربایجان شرقی، محسن اکبری – پیشکسوت عرصه غذا و آشپز با سابقه تبریزی، سید رامین اسبقی – رئیس اداره میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری شهرستان تبریز و کارشناس گردشگری و عادل جعفری – رئیس گروه مراکز و خدمات گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان شرقی برگزار شد.
درج نام محصول و مواد تشکیل دهنده به زبان انگلیسی بر روی بسته‌بندی‌ها
رییس اتحادیه قنادان و شیرینی فروشان در این میزگرد تخصصی، توسعه گردشگری را در منطقه با توجه به مزیت‌های اقتصادی و فرهنگی این صنعت بر جوامع ضروری دانست و اظهار کرد: ورود هر مسافر به این شهر، نعمتی ارزشمند محسوب می‌شود و از این رو همواره مشتری‌مداری و مهمان‌نوازی را به همکارانم توصیه می‌کنیم تا بتوانیم هرچه بهتر پذیرای گردشگران باشیم.
سیدمرتضی سیداکرامی در ادامه با اشاره به اهمیت معرفی سوغاتی‌ها و شیرینی‌های استان به گردشگران، بیان کرد: به منظور ایجاد ارتباط موثر بین فروشندگان و گردشگران خارجی و نیز دادن اطلاعات درست در مورد محصولات به آنان، مقرر شده است که نام محصول، مواد تشکیل دهنده آن‌ها به زبان انگلیسی و هم‌چنین تصاویری از آثار تاریخی استان بر روی بسته‌بندی‌ها درج شود.
وی در توضیح بی میلی برخی قنادان و سوغاتی فروشان نسبت به درج لوگوی تبریز ۲۰۱۸ بر روی جعبه‌های خود، گفت: آنان معتقدند که به دلیل بالابودن تعداد جعبه‌های سفارش داده شده، نصب لوگوی ۲۰۱۸ بر روی جعبه‌هاباعث می‌شود که در سال‌های بعد نتوانند از آن‌ها استفاده کنند و از این رو برخی مایل به کار نیستند.
وی ادامه داد: معتقدم که نباید بخش خصوصی و دولتی منتظر یکدیگر برای پیشبرد برنامه‌ها و فعالیت‌ها باشند و هر بخش بر اساس وظایف و توانایی‌های خود و با همکاری یکدیگر در جهت توسعه‌ی گردشگری در منطقه بکوشند.
سید اکرامی توجه به تبلیغات و معرفی گسترده در سطح جهانی، تسهیل‌گری امور از سوی دولت و بازکردن مسیر توسعه، همت بخش خصوصی در حوزه گردشگری، استفاده از رسانه‌های جمعی و اجتماعی را از ضرویات دانست.
وی یاد آور شد: علاوه بر اصناف و فعالان این حوزه، باید خود مردم هم در مورد آثار تاریخی و سوغاتی‌های تبریز آشنایی کافی را داشته باشند تا بتوانند آن‌ها را تاحدی به مهمانان و گردشگران معرفی کنند.
وی در بخشی دیگر از سخنان خود با بیان این‌که محیط خشک و بی‌روح برای گردشگران و مشتریان خسته کننده است، خاطر نشان کرد: پخش موسیقی سنتی زنده در رستوران‌ها و مراکز پذیرایی در ایجاد جذابیت بسیار موثر است و در بیشتر شهرهای کشور اجازه‌ی این کار را می‌دهند که متاسفانه نمی‌دانم چرا در تبریز این امکان فراهم نیست؟.
خواستار صدور مجوزاجرای موسیقی سنتی زنده در رستوران‌ها هستیم
رئیس انجمن حرفه‌ای واحدهای پذیرایی، رفاهی و گردشگری آذربایجان شرقی نیز در این میزگرد، نقش پررنگ رستوران‎ها در میزبانی از مهمانان به مناسبت رویداد تبریز ۲۰۱۸، اظهار کرد: در این سال نباید انتظار تحول بنیادینی را داشته باشیم و البته فعالان بخش خصوصی در مراکز پذیرایی بهتر است که خانه تکانی کرده و خود را برای میزبانی از گردشگران آماده کنند.
محمد علاقبند از برگزاری دوره‎های آموزش رفتاری و سفره آرایی برای کارکنان مراکز پذیرایی خبر داد و تاکید کرد: همان طوری که داشتن کارت بهداشت برای شاغلان این عرصه ضروری است، در نظر داریم که در آینده برای جذب نیروها به گذراندن دوره‌ی آموزشی آن‌ها توجه ویژه شود.
محمد علاقبند ادامه داد: مقرر شده است که پنج یا شش رستوران زمینه فعالیت خود را جدا کنند و با ارائه غداهای دریایی، گیاهی، سنتی و … بتوانند نیازهای گردشگران را مختلف را تامین کند.
وی با اشاره به انتخاب چندین نقطه در کشور از جمله تبریز برای توسعه گردشگری از سوی آژانس همکاری‎های بین المللی ژاپن (جایکا)، خاطرنشان کرد: خوشبختانه منطقه آذربایجان با محوریت تبریز به‌عنوان پایلوت برنامه‌های جایکا انتخاب شده است و امیدواریم که نتایج ارزشمندی برای منطقه داشته باشد.
علاقبند با بیان این‎که وجود برخی قوانین باعث آسیب و گاهی مانعی برای حرفه رستوران‌داری است، گفت: با وجود قوانین دست‌وپاگیر در حال حاضر در حوضه غذا، الان در مسیر بیراهه هستیم و روند توسعه غذا به راحتی و در مسیر آسفالت نمی‌تواند حرکت کند.
وی ادامه داد: وجود مالیات بر ارزش افزوده برای غذاهای تهیه شده و نیز اخذ عوارض نوسازی برای مراکز پذیرایی از جمله مسائلی است که فعالان این حوزه با آن رو به رو هستند.
وی در بخشی از سخنان خود خواستار صدور مجوز پخش موسیقی سنتی زنده در رستوران‌ها شد و گفت: توسعه‌ی صنعت گردشگری و جذب گردشگر نیاز به امکانات و برنامه‌ریزی دقیق دارد و موسیقی محلی هر منطقه جذابیتی خاص برای گردشگران محسوب می‌شود که متاسفانه در استان برای پخش موسیقی محلی زنده در رستوران‌ها با مشکل مواجه هستیم؛ به طوری‌که حتی در شب یلدا اجازه‌ی پخش موسیقی محلی زنده به مدت تنها ۲۰ دقیقه را به سختی می‌دهند و از همین جا خواستار حل این مسئله در استان هستیم.
علاقبند با اشاره به این‎که به مناسبت تبریز ۲۰۱۸ باید برای استان تدابیر ویژه‌ای اندیشید، تاکید کرد: تصور کنید که گردشگری سوار بر ماشین ارس پلاک، می‌خواهد که از رصدخانه مراغه بازدیدی داشته باشد و در بین راه مجبور به تعویض ماشین به دلیل خارج شدن از محدوده‌ی تردد حرکت ماشین‎های ارس پلاک می‌شود.
وی ادامه داد: دراین راستا بهتر است که محدوده‌ی تردد این نوع ماشین‌ها به صورت استانی باشد که این کار بار مالی زیادی هم برای دولت ندارد.
در طراحی جعبه‌های محصولات محلی و سنتی استان خلاقیت داشته باشیم
معاون فرهنگی سازمان جهاد دانشگاهی آذربایجان شرقی با اشاره به اهمیت تهیه محتوا برای غذاهای سنتی آذربایجان، بیان کرد: بهتر است که مجموعه مستندات و اطلاعات تاریخی در مورد پیشینه‌ی انواع غذاهای استان تهیه شود تا در مجموعه‌ای یکپارچه بتوان در مورد این غذاها اطلاعات کسب کرد.
احد حاجی بلند، برگزاری دوره‌های آموزشی برای کارکنان مراکز پذیرایی، قنادی فروشان، و سوغاتی فروشان و نیز به کاربردن خلاقیت در طراحی جعبه‌های محصولات محلی استان را مهم دانست.
وی خاطر نشان کرد: باید نسبت به داشته‌هایمان در استان ارزش و توجه ویژه‌ای قائل شویم و با همکاری بخش خصوصی و دولتی بتوانیم آن‌ها را به جهانیان عرضه و معرفی کنیم.
وی تأکید کرد: متاسفانه جای خالی ابتکار،خلاقیت و نو آوری در معرفی مشاهیر وجاذبه های گردشگری و فرهنگی و با بهره مندی از ظرفیت جعبه ها وبسته بندی های محصولات به مناسبت رویداد تبریز ۲۰۱۸ به چشم می خورد و جای آن دارد که بخش خصوصی در این زمینه به صورت جدی ورود نماید.
بر اساس این گزارش، در راستای توسعه گردشگری در منطقه و نقش آفرینی در رویداد تبریز ۲۰۱۸، با دعوت از صاحبنطران و فعالان هر حوزه در بخش خصوصی و دولتی، میزگردهای تخصصی همچون « ذره بین ایسنا بر روی خانه‌های تاریخی تبریز»، « نقش رسانه‌ها در رویداد تبریز ۲۰۱۸»، « چالش در بازاری که ۶۰ درصد کفش ایرانی‌ها را تامین می‌کند»، « نقش زنان در توسعه‌ گردشگری با محوریت رویداد تبریز ۲۰۱۸» و « گردشگری غذا با محوریت رویداد تبریز ۲۰۱۸» برگزار کرده است.
هم‌چنین با هدف اطلاع رسانی کامل برنامه‌ها و تصمیمات مربوط رویداد تبریز ۲۰۱۸، قسمتی مجزا در صفحه اصلی سایت خود به آدرس Tabriz.isna.ir تحت عنوان «اخبار مربوط به رویداد تبریز ۲۰۱۸» ایجاد کرده‌ که تاکنون حدود ۸۰۰ گزارش، یادداشت، مصاحبه، خبر پوششی و گزارش تصویری در این بخش با محوریت معرفی پتانسیل‌های گردشگری استان و بررسی موانع توسعه آن، معرفی انواع صنایع دستی و کارگاه‌های آن و نیز معرفی و حفاظت از میراث فرهنگی استان منتشر شده است./ایسنا

دیدگاه بگذارید

avatar
  Subscribe  
باخبر شدن از