روزنامه کثیرالانتشار سراسری صبح ایران
به دو زبان ترکی و فارسی

۱۳۹۹/۰۹/۱۲
روزنامه ساقی آذربایجان
تبلیغات
آمار بازدید
  • 0
  • 1,634
  • 1,097
  • 1,390,799
ضعف بازاریابی، پاشنه آشیل صادرات فرش تبریز

فرش دستباف تبریز از جنبه تنوع زیاد طرح و نقشه و کیفیت مناسب شهرت جهانی دارد و حفظ جایگاه گذشته این شهر در این هنر صنعت، نیازمند تقویت توانمندی های داخلی و درک درست از نیازهای بازار جهانی است.
قالی بافی در آذربایجان ریشه کهن دارد و سهولت تأمین مواد اولیه و وجود طراحان و بافنده های ماهر، تبریز را به یکی از مراکز مهم تولید و عرضه فرش دستباف تبدیل کرده است.
تبریز از زمان هلاکوخان مغول از مراکز عمده تولید و دادوستد قالی بوده و پا به پای شهر هرات (در خراسان قدیم و افغانستان امروزی) قالی بافی در این شهر مراحل تکاملی خود را پیموده است.
بافنده های طراز اول تبریز در زمان صفویان با ایجاد کارگاه های بزرگ قالی بافی، گردهم آمده و به بافت نمونه های ارزنده ای دست یافتند که از آن جمله می توان به قالی مشهور مسجد اردبیل (۱۵۳۹میلادی) که اکنون در موزه ‘ویکتوریا و آلبرت’ لندن نگهداری می شود.
چندین قرن از قالی ایران به عنوان کالای تجاری استفاده می شد ولی میزان این تجارت ناچیز بود تا اینکه در قرن ۱۵میلادی، مردم کشورهای مغرب زمین آن را شناختند و برای آن ارزش قایل شدند و از قرن ۱۷ به بعد هم پس از آنکه قالی ایران به خارج از کشور راه یافت، صنعتکاران تبریز با دریافت سلیقه مردم اروپا و آمریکا دست به بافتن قالی هایی زدند که بازار آن کشورها را به خود اختصاص دهند.
تبریز که در موارد بسیاری همواره علمدار نهضت های مختلفی بوده است، در اعتلای هنر فرشبافی ایران نقش به سزایی داشته و رونق دوباره و احیای هنر فرشبافی در اواخر دوره قاجاریه و اوایل سلطنت پهلوی و راهیابی فرش ایران به بازارهای جهان و گسترش این حرفه در تمام نقاط ایران را تنها مرهون هوش و ذکاوت بازرگانان و قالیبافان صبور این منطقه باید دانست.
شهر تبریز به علت بافنده های ماهر، طراحان خوش ذوق و نزدیکی به کشورها و بازارهای خارجی شرایط مساعدی برای تولید و تجارت قالی داشت.
بر اساس این گزارش، با ایجاد شعبه هایی از شرکت های خارجی خریدار فرش ایرانی، بازارهای خارجی به روی فرش تبریز گشوده شد.
اما صنعت فرش تبریز دیگر سال‌هاست آن طور که باید نمی‌تواند در جهان ظاهر شود، به گونه ای که در سال‌های اخیر کشورهایی چون چین و هند از فرصت استفاده کرده و با کپی برداری از فرش‌های تبریز و ایران بازارهای بین المللی را به سوی خود جذب کرده اند.
بر اساس آمار گمرک تبریز و منطقه ویژه اقتصادی سهلان در نیمه نخست سال جاری ۵۱ هزار و ۵۹۳ دلار فرش دستباف از استان صادر شده است، در حالی که در نیمه نخست سال گذشته ۳۹۷ هزار و ۹۲۲ دلار صادرات فرش از مبادی گمرکی استان داشتیم.
هر چند مسئولان اداره کل صنعت، معدن و تجارت استان آذربایجان شرقی این میزان کاهش صادرات فرش دستباف از استان را نمی پذیرند و معتقدند با توجه به اینکه بیشتر تجار استان در سایر استان ها و به ویژه تهران فعالند، اقدام به صادرات از سایر مبادی گمرکی کشور کرده اند.
حتی در صورت پذیرش این موضوع هم بر اساس آمار منتشر شده این اداره کل در ۶ ماهه امسال ۷۴ میلیون و ۷۰۰ هزار دلار فرش و صنایع دستی استان از مبادی گمرکی کشور صادر شده که نشانگر کاهش ۵/۹ درصدی نسبت به مدت مشابه سال گذشته است.
با وجودی که تاثیر تحریم ها در کاهش بازار فرش ایران و تبریز را نمی توان نادیده گرفت اما به نظر می رسد عوامل دیگری در کاهش صادرات فرش دستباف دخیل است.
نائب رئیس اتحادیه صادرکنندگان فرش تبریز، افزایش قیمت تمام شده و کاهش کیفیت فرش را از عوامل کاهش صادرات فرش می داند و معتقد است: سلیقه های مشتریان خارجی تغییر یافته و برای نفوذ و ماندگاری در بازار این کشورها نیازمند تبلیغات وسیع هستیم.
احد هریسچیان با اشاره به اینکه آلمان، ژاپن و امارات متحده عربی از جمله مشتریان عمده فرش ایرانی بودند، گفت: افغانستان، پاکستان و هندوستان جای ما را گرفته اند و دستیابی به جایگاه گذشته نیازمند هزینه فراوان است.
وی با بیان اینکه سفارش پذیری نداریم، گفت: مرکز ملی فرش به دلیل نداشتن بودجه کارایی لازم را ندارد و بخش های رایزنی سفارت ها هم چندان فعال نیستند.
یکی از تجار فرش تبریز هم با اشاره به اینکه تولید اقلام صادراتی فرش در تبریز متوقف شده، دفاتر صادرکنندگان فرش در خارج از کشور تعطیل شده و نقل و انتقال پول هم هنوز روان نشده است، گفت: شیرازه تجارت فرش از هم پاشیده است.
فرهاد شعار اظهار کرد: در زمان حاضر فروش فرش های سبک با قیمت متری ۴۰۰ تا ۵۰۰ هزار تومان کمی رواج دارد و فرش های باارزش و نفیس خریدار ندارند.
عضو اتاق بازرگانی تبریز و از فعالان تولید و تجارت فرش دستباف هم گرفتن عوارضی برابر با ارزش فرش صادراتی را در کشورهای مقصد از عوامل کاهش سهم ما در بازارهای جهانی عنوان و بر ضرورت امضای تفاهم نامه های ترجیحی تاکید کرد.

دیدگاه بگذارید

avatar
  Subscribe  
باخبر شدن از
سامانه پیامکی
اشتراک روزنامه

عزیزان علاقه مند به دریافت مرتب روزنامه ساقی آذربایجان از طریق پست می توانند با دفتر روزنامه تماس حاصل نموده و یا به سامانه پیام کوتاه روزنامه پیامک بفرستند.

اشتراک یکساله: 340 هزار تومان

اشتراک شش ماهه: 170 هزار تومان

ضمنا هزینه بسته بندی و ارسال از طریق پست بر عهده روزنامه می باشد.

درخواست اشتراک آنلاین

اشتراک پیامک

برای عضویت در خبرنامه پیامکی، اطلاعات خود را وارد کنید

اشتراک ایمیلی

نظرسنجی

وب سایت را چگونه ارزیابی می کنید؟

نمایش نتایج

Loading ... Loading ...
آذربایجانین گوزه للیک لری
پیگیری وعده مسئولان
  • از مسئولین محترم استان که وعده های آنان در این ستون پیگیری گردیده خواهشمند است توضیحات خود را در خصوص علل عدم تحقق وعده های داده شده جهت اطلاع شهروندان محترم و تنویر افکار عمومی به دفتر روزنامه ساقی ارسال فرمایند.

تصویر روز