طرح حقوق بشر با منشور کوروش

توجه کوروش به اقلیت ها

در زمان انوشیروان یا خسروپرویز در شبه‌جزیرۀ عربستان شورشی اتفاق افتاد.
عده‌ای از سرداران نزدیک به پادشاه ایران گفتند که شما لشکر بفرستید و دخالت کنید تا این شورش تمام شود. پادشاه وقت ایران جلسه‌ای برای رسیدگی به این امر تشکیل داد که آیا لازم است ما قشونی به عربستان بفرستیم یا نه. نتیجه آن جلسه این شد که فرستادن قشون به آن سرزمین یک خرج بی‌ثمر است، چون شبه‌جزیرۀ عربستان سرزمینی است که آبش ساکن و خاکش روان است. این سرزمین ارزش این را ندارد که ما سربازهایمان را به آنجا بفرستیم و در آنجا کشته شوند.
استاد حوزه علمیه گفت: اکثر اختلاف‌های شیعه و سنی نقشه آمریکا و اروپا و قدرت‌های غربی است. داعش را آمریکا به وجود آورده است. عربستان به دستور امریکا پول به داعش می‌دهد. تروریست را عملاً خود غربی‌ها هدایت کردند و ما را به جان هم انداختند.
آیت الله علوی بروجردی،‌ در دیدار با جمعی از دانشجویان دانشگاه تهران در مقطع کارشناسی ارشد رشته مطالعات ایران از کشورهای مختلف به جایگاه فرهنگ و تمدن درخشان ایران که عامل پیوند با تشیع است پرداخت که متن سخنان این استاد حوزه به این شرح است:
حضور شما در ایران فرصتی است برای آشنایی با یک تمدن بسیار قدیمی و یک فرهنگ غنی که در سطح بین‌المللی مطرح بوده و دارای سابقه بسیار طولانی است. در مطالعاتی که درباره ایران دارید، طبعاً این پرسش به ذهن شما خطور می‌کند که ایران و شیعه چه تناسبی باهم دارند و چرا بین همه این کشورهایی که در صدر اسلام تسخیر شدند و به دست اعراب افتادند، ایران شیعه شد.
مطلب اصلی عبارت از این است که همان سابقه تمدنی که ایران دارد و همان فرهنگ غنی‌ای که در گذشته داشته است باعث این پیوند ایران و تشیع می‌شود. یعنی ایران در گذشته هم مهد ظهور پیامبرانی مثل زرتشت بوده است. قبل از اسلام هم در ایران حکومت‌هایی بودند که در دنیا ابرقدرت بودند و قسمتی‌های عظیمی از دنیا را در اختیار داشتند. این سابقه به نحوی با شیعه‌شدن ایران پیوند دارد.
در گذشته، مثلاً در جنگ‌هایی که بین ایران و روم واقع شده است، نشان لشکر ایران را در مصر می‌بینید. روم هم قبل از بیزانس، ابرقدرتی در غرب بوده است. حتی این کانال سوئز و این ترعه آبی که الان باز شده است، ریشه اصلی‌اش به زمان داریوش برمی‌گردد. یعنی داریوش برای حمل‌ونقل سپاه و مهمات خودش دستور داد که این ترعه را حفر کنند.
درواقع، حفر اولیه‌اش مال داریوش است و این نشان می‌دهد که ایران در گذشته چه رتبه بالایی از نظر علمی و از نظر تمدنی در دنیا داشته است.
منشور کورش یک بیانیه است که در سازمان ملل به رسمیت شناخته شده است و حقوق بشر را در دنیا مطرح می‌کند، یعنی حقوق اقلیت‌ها و حقوق مذاهب غیرحاکم در کشور را بیان می­کند. اینکه تمدنی در آن روزگار به حقوق اقلیت‌ها توجه داشته است، نشان می‌دهد که در گذشته ایران دیدگاه وسیعی وجود داشته است.
در دوران خسروپرویز بود که پیغمبر بزرگ اسلام در جزیره‌العرب ظهور کردند. تفاوت جزیره‌العرب با ایران این است که این سرزمینی که پیغمبر اسلام در آن ظهور کرده است سابقه تمدنی ندارد. زندگی در آنجا، زندگی قبیله‌ای است. حتی دورانی که ما از آن تعبیر به دوران جاهلیت می‌کنیم، بزرگ‌ترین کار اقتصادی آن‌ها غارت همدیگر بوده است.
در واقع، در دوران جاهلیت عرب، سطح تمدن و فرهنگ بسیار پایین بوده است و پیغمبر اسلام در این سرزمین به دنیا آمده است. حتی برای اینکه معلوم شود حد این جزیره‌العرب قبل از ظهور اسلام چه بوده است ماجرایی را برایتان بازگو می‌کنم. ادامه در صفحه ۳

منشور کوروش، حقوق بشر را در دنیا مطرح می کند
او به حقوق اقلیت ها توجه داشته است
در زمان انوشیروان یا خسروپرویز در شبه‌جزیرۀ عربستان شورشی اتفاق افتاد. عده‌ای از سرداران نزدیک به پادشاه ایران گفتند که شما لشکر بفرستید و دخالت کنید تا این شورش تمام شود. پادشاه وقت ایران جلسه‌ای برای رسیدگی به این امر تشکیل داد که آیا لازم است ما قشونی به عربستان بفرستیم یا نه. نتیجه آن جلسه این شد که فرستادن قشون به آن سرزمین یک خرج بی‌ثمر است، چون شبه‌جزیرۀ عربستان سرزمینی است که آبش ساکن و خاکش روان است. این سرزمین ارزش این را ندارد که ما سربازهایمان را به آنجا بفرستیم و در آنجا کشته شوند.
دورانی که پیغمبر اسلام ظهور کرد، هم‌زمان با دوران خسروپرویز در ایران بود. بعد از رحلت پیغمبر، لشکریان مسلمان به ایران حمله می‌کنند. این حمله در دوران یزدگرد است. حمله اعراب به ایران در زمان خلیفه دوم، عمربن‌خطاب، بوده است. نظامی که عمر با آن به ایران حمله کرد، نظامی بوده که کاملاً مغایر با خط علی بن ابیطالب و مقابل مکتب اهل‌بیت بوده است. لذا حکامی که در ایران به عنوان فرمانروا و فرماندار و استاندار نصب کردند هم از تیپ خودشان بودند. لذا قاعدتاً ایرانی‌ها باید، مثل سایر کشورها، گرایش به مذهب سنی داشته باشند، اما چرا گرایش به شیعه پیدا کردن
نکته‌ای که وجود دارد و خوب است که شما عزیزان به آن دقت بیشتر کنید، این است که ایران با آن سابقه تمدنی، کسانی نبودند که بتوانند به آن فرهنگ خلیفه دوم قانع شوند. کسانی که درباره اسلام مطالعه و تحقیق کرد‌ه‌ا‌ند می‌دانند که فرهنگ خلیفه دوم بین عرب و عجم فرق می‌گذاشت. آن فرهنگ، عرب‌ها را رئیس می‌دید و ایرانی‌ها را بنده. لذا نظام طبقاتی در اسلام درست کردند. و کسانی که بعد از بنی‌امیه سر کار آمدند، سال‌ها حکامی از بنی‌امیه برای ایران تعیین می‌کردند. بعد از بنی‌امیه، بنی‌عباس بودند؛ اما ایرانی‌ها براساس همان سابقه تمدنی و درک بالایی که از مسائل داشتند، به آن فرهنگ حاکم حکومتی قانع نشدند و لذا علی بن ابیطالب و فرزندان علی را یافتند.
فرهنگ علی بن ابیطالب را در نامه‌ها و در خطابه‌های نهج البلاغه می‌توانید ببینید. یک نمونه از فرهنگ علی بن ابیطالب همین نامه‌ای است که امام به مالک اشتر نوشته است. عهدنامه مالک اشتر در روزگار ما سند رسمی سازمان ملل هم هست. در آنجا علی بن ابیطالب به مالک اشتر به عنوان فرماندار خویش خطاب می‌کند که مالک رفتارت با مردم به این صورت باشد که مردم دو دسته هستند «اما اخوان لک فی دین» یا برادر دینی تو هستند و مثل تو مسلمان‌اند؛ «و اما نظیرک فی الخلق» یا مثل تو انسان هستند. هر دو حقوق دارند. انسان به عنوان اینکه انسان است دارای حقوق است. این‌طور نیست که در مملکت اسلامی فقط مسلمان‌ها صاحب حق باشند، نه، انسان حقوق دارد و این در ادیان ما قدیمی‌ترین نسخه‌ای است که برای حقوق بشر داریم. این در مکتب علی بن ابیطالب است و لذا ایرانی‌ها ارتباط طبیعی با این مکتب پیدا کردند و علی را زود شناختند.

دیدگاه بگذارید

avatar
  Subscribe  
باخبر شدن از