روزنامه کثیرالانتشار سراسری صبح ایران
به دو زبان ترکی و فارسی

۱۳۹۷/۰۸/۲۸
روزنامه ساقی آذربایجان
آمار بازدید
  • کاربران حاضر: 0
  • بازدید امروز: 285
  • بازدید دیروز: 1,499
  • کل بازدید ها: 875,566
عوارض کمبود ویتامین K در بدن چیست؟

ویتامین K یکی از ویتامین های ضروری برای بدن است که البته کمی هم ناشناخته مانده است، در این مطلب نکات مهمی در رابطه با ویتامین K بیان می شود.
ویتامین K در چه چیزهایی است؟ویتامین k در کمک به لخته شدن خون و جلوگیری از خونریزی بیش از حد نقش مهمی دارد. برخلاف بسیاری از ویتامین های دیگر، ویتامین K معمولا به عنوان یک مکمل همراه با رژیم غذایی استفاده نمی شود.
در حقیقت ویتامین K گروهی از چند ترکیب است. مهم ترین مولفه های این ترکیبات عبارتند از ویتامین K1 و ویتامین K2. ویتامین K1 در سبزیجات دارای برگ سبز موجود است و ویتامین K2 بیشتر در گوشت، پنیر و تخم مرغ موجود است و توسط باکتری ها تولید می شود.
ویتامین K1 شکل اصلی مکمل ویتامین K است.
اخیرا برخی محققان ویتامین K2 را به عنوان راهی برای درمان پوکی استخوان و کاهش تراکم استخوانی ناشی از استروئید در نظر گرفته اند، اما در این مورد داده های کافی وجود ندارد و تاثیر ویتامین K2 بر پوکی استخوان نیاز به تحقیقات بیشتری دارد.
چرا افراد ویتامین کا مصرف می کنند؟ سبزیجاتپایین بودن سطح ویتامین K ممکن است خطر بروز خونریزی غیر قابل کنترل را افزایش دهد. کمبود ویتامین K در بزرگسالان خیلی به ندرت اتفاق می افتد، اما بسیاری از نوزادان تازه متولد شده دارای کمبود این ویتامین هستند. یک بار تزریق ویتامین K برای نوزاد استاندارد محسوب می شود. به علاوه ویتامین K به عنوان راهی برای مقابله با خطرات ناشی از اوردوز کردن داروهای رقیق کننده خون مصرف می شود.
کمبود ویتامین کا خیلی رایج نیست، اما اگر دچار یکی از موارد زیر هستید، احتمال ابتلا به کمبود این ویتامین در شما بیشتر خواهد بود:
ابتلا به بیماری که بر روی جذب مواد مغذی در سیستم گوارشی تاثیر می گذارد، از جمله بیماری کرون و بیماری سلیاک.مصرف داروهایی که بر روی جذب ویتامین K تاثیر می گذارند. سوء تغذیه شدید نوشیدن زیاد الکل در این موارد پزشک احتمالا مصرف مکمل ویتامین K را توصیه کند. مصرف ویتامین K برای سرطان، حالت تهوع صبحگاهی، رفع رگ های عنکبوتی و سایر شرایط ثابت نشده است .
میزان مصرف ویتامین Kویتامین k,منابع ویتامین kمیزان مصرف توصیه شده برای ویتامین K چه از منابع غذایی یا از سایر منابع، به شکل زیر است. اکثر افراد ویتامین K را به اندازه کافی از رژیم غذایی خود دریافت می کنند.
گروه سنی میزان مناسب دریافت ویتامین K0 تا ۶ ماه ۲ میکرو گرم در روز۷ تا ۱۲ ماه ۲/۵ میکروگرم در روز۱ تا ۳ سال ۳۰ میکرو گرم در روز۴ تا ۸ سال ۵۵ میکرو گرم در روز۹ تا ۱۳ سال ۶۰میکرو گرم در روز۱۴ تا ۱۸ سال ۷۵ میکرو گرم در روز۱۹ سال به بالا ۹۰ میکرو گرم در روززنان باردار و مادران شیرده(۱۹ تا ۵۰ سال) ۹۰ میکرو گرم در روز زنان باردار و مادران شیرده (زیر ۱۹ سال) ۷۵ میکروگرم در روز پسران ۱۴ تا ۱۸ سال ۷۵ میکرو گرم در روز مردان ۱۹ سال به بالا ۱۲۰میکرو گرم در روزهرگز مصرف ویتامین K موجود در غذا یا مکمل عوارضی نشان نداده است. با این حال این مسئله به این معنا نیست که مصرف بیش از حد ویتامین K خطرناک نیست. محققان میزان حداکثری بی خطر برای ویتامین K تعیین نکرده اند.
آیا می توان ویتامین K را به طور طبیعی از غذا دریافت کرد؟ منابع طبیعی ویتامین K عبارتند از:
سبزیجاتی مانند اسفناج، مارچوبه و بروکلی غلاتی مانند لوبیا سبز به علاوه می توانید نیاز روزانه خود را با غذاهایی برطرف کنید که میزان کمتری ویتامین K دارند، از جمله :
تخم مرغ، توت فرنگی ،جگر

دیدگاه بگذارید

اولین نفری باشید که نظر میدهید!

باخبر شدن از
avatar

wpDiscuz
سامانه پیامکی
اشتراک روزنامه

عزیزان علاقه مند به دریافت مرتب روزنامه ساقی آذربایجان از طریق پست می توانند با دفتر روزنامه تماس حاصل نموده و یا به سامانه پیام کوتاه روزنامه پیامک بفرستند.

اشتراک یکساله: 340 هزار تومان

اشتراک شش ماهه: 170 هزار تومان

ضمنا هزینه بسته بندی و ارسال از طریق پست بر عهده روزنامه می باشد.

درخواست اشتراک آنلاین

اشتراک پیامک

برای عضویت در خبرنامه پیامکی، اطلاعات خود را وارد کنید

اشتراک ایمیلی

نظرسنجی

وب سایت را چگونه ارزیابی می کنید؟

نمایش نتایج

Loading ... Loading ...
آذربایجانین گوزه للیک لری
پیگیری وعده مسئولان
  • از مسئولین محترم استان که وعده های آنان در این ستون پیگیری گردیده خواهشمند است توضیحات خود را در خصوص علل عدم تحقق وعده های داده شده جهت اطلاع شهروندان محترم و تنویر افکار عمومی به دفتر روزنامه ساقی ارسال فرمایند.

تصویر روز