روزنامه کثیرالانتشار سراسری صبح ایران
به دو زبان ترکی و فارسی

۱۳۹۷/۰۹/۱۹
روزنامه ساقی آذربایجان
فروش بلیت استانبول به نرخ پرواز کانادا

دلار شرکت‌های هوایی ارزان شد اما ایرلاین‌های یک بند مالیاتی عجیب به بلیت‌ها اضافه کرده‌اند. در حالی که گمان می‌رفت که با پایین‌آمدن ROE (نرخ تبدیل ارز در بلیت هواپیما) و تأمین آن براساس قیمت ٨‌هزار تومانی، ارزانی به بازار سفرهای هوایی بازگردد، اما بلیت پروازهای داخلی و خارجی همچنان با نرخ‌های نجومی به فروش می‌رسد. البته گرانی این‌بار بلیت هواپیما داستان دیگری دارد.
در حالی نرخ پایه درج‌شده روی بلیت هواپیما در ظاهر از کاهش قیمت‌ها حکایت می‌کند که قیمت نهایی‌ای که از مسافر دریافت می‌شود، عدد متفاوتی است. تازه‌ترین مصداق برای این ادعا بلیت ۱۵‌میلیون تومانی یکی از هواپیماهای داخلی در مسیر تهران ـ استانبول بوده است؛ بلیتی که در اصل قیمت آن یک‌میلیون و ۷۰۰‌هزار تومان است؛ اما به نرخ پرواز کانادا فروخته شده است.
آن‌گونه که دبیر انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی ایران به خبرنگاران می‌گوید: «کاهش قیمت بلیت هواپیما ظاهر قضیه است؛ چون شرکت‌های هواپیمایی با عناوین مختلف ازجمله مالیات اضافی (Surcharge)، ‌عوارض فرودگاه و هواپیما، این قیمت‌ نرخ‌ها را افزایش داده‌اند؛ اما مرتضی قربانی در حالی از نصف‌شدن پروازهای استانبول، تفلیس، کوالالامپور و دوبی که روزگاری از پرترددترین مسیرهای سفر ایرانی‌ها بودند، خبر می‌دهد که معتقد است بخش زیادی از این کاهش به سنگین‌شدن هزینه‌های سفر برمی‌گردد. آمارهای اعلامی از سوی وزارت راه‌وشهرسازی هم نشان می‌دهد که مسافرت‌های خارجی در نیمه نخست امسال که همواره بازار سفر رفتن حسابی داغ است، نسبت به گذشته ١٠‌درصد کاهش یافته است. قربانی درباره تأثیر قیمت تورها پس از کاهش نرخ ROE اظهار کرد: «قیمت تور تفاوت چندانی نداشته است چون نرخ بلیت‌ها هنوز گران است؛ مثلا ‌سال گذشته در همین فصل که با رکود سفر همراه بود، قیمت تور سه شب و چهار روز گرجستان ۷۰۰‌هزار تومان بود اما حالا بلیت چارتری آن یک میلیون و ۷۰۰‌هزار تومان فروخته می‌شود.»
سفر خارجی کم شد
قیمت‌گذاری در شرکت‌های هواپیمایی داخلی براساس «ریال» است و تنها بخشی از مالیات آنها ارزی محاسبه می‌شود. پس نوسانات ارز روی قیمت این شرکت‌ها نباید تأثیر چندانی داشته باشد؛ اما چرا این اتفاق افتاده است؟ این عضو هیأت‌مدیره انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی ایران با تأکید بر اینکه حجم سفرهای خارجی با فاصله پایین آمده است، برای شفاف‌سازی از میزان پروازها در پرمسافرترین مقاصد ایرانی‌ها مثال‌هایی ذکر کرد و گفت: «در مدت زمان مشابه ‌سال گذشته، دست‌ کم روزی ۶، ٧ پرواز مستقیم بین تهران و تفلیس برقرار بود اما حالا هر ایرلاین هفته‌ای دو تا سه پرواز دارد که برخی هم کلا پروازشان را قطع کرده‌اند. به‌ طور کل حجم سفرهای هوایی در مسیر گرجستان تا ۶۰‌ درصد کاهش داشته است. سفرهای هوایی از تهران به استانبول نیز در مقایسه با مدت زمان مشابه تا ۵۰‌ درصد ریزش داشته است، ضمن آنکه در این مسیر نه ‌تنها تعداد پروازها کاهش یافته که برخی ایرلاین‌ها دیگر حضور ندارند.» قربانی با بیان اینکه بررسی سفر در این دو مسیر سنجش خوبی برای نتیجه‌گیری درباره وضع تورهایی با قیمت متوسط است، ‌ ادامه داد: «پروازهای مستقیم شرکت‌های خارجی همچون «ایرآسیا» و «تای ایرویز» در مسیرهای مالزی و تایلند که از دیگر مقاصد پر سفر ایرانی‌ها در این فصل است، کاملا متوقف شده است. برخی ایرلاین‌های خارجی پیش از افزایش شدید نرخ‌ها پیش‌دستی کرده و پروازهایشان را در مسیر ایران متوقف کردند همانند شرکت‌های اروپایی که به بهانه نداشتن توجیه اقتصادی، بازار ایران را ترک کردند.»

دیدگاه بگذارید

avatar
  Subscribe  
باخبر شدن از
سامانه پیامکی
اشتراک روزنامه

عزیزان علاقه مند به دریافت مرتب روزنامه ساقی آذربایجان از طریق پست می توانند با دفتر روزنامه تماس حاصل نموده و یا به سامانه پیام کوتاه روزنامه پیامک بفرستند.

اشتراک یکساله: 340 هزار تومان

اشتراک شش ماهه: 170 هزار تومان

ضمنا هزینه بسته بندی و ارسال از طریق پست بر عهده روزنامه می باشد.

درخواست اشتراک آنلاین

اشتراک پیامک

برای عضویت در خبرنامه پیامکی، اطلاعات خود را وارد کنید

اشتراک ایمیلی

نظرسنجی

وب سایت را چگونه ارزیابی می کنید؟

نمایش نتایج

Loading ... Loading ...
آذربایجانین گوزه للیک لری
پیگیری وعده مسئولان
  • از مسئولین محترم استان که وعده های آنان در این ستون پیگیری گردیده خواهشمند است توضیحات خود را در خصوص علل عدم تحقق وعده های داده شده جهت اطلاع شهروندان محترم و تنویر افکار عمومی به دفتر روزنامه ساقی ارسال فرمایند.

تصویر روز