روزنامه کثیرالانتشار سراسری صبح ایران
به دو زبان ترکی و فارسی

۱۳۹۷/۰۷/۳۰
روزنامه ساقی آذربایجان
آمار بازدید
  • کاربران حاضر: 1
  • بازدید امروز: 1,010
  • بازدید دیروز: 1,605
  • کل بازدید ها: 841,958
قیر و سرگیجه دولت

منتظر ظهور فساد باشید …
سرویس اقتصادی ساقی آذربایجان/ آزادراه تبریز اهر، آزادراه تبریز سهند، راه ارمنستان و .. چند پروژه جاده ای دیگر استان ، تنها لنگ آسفالت هستند تا با آسفالت ریزی نهایی، زیر بار ترافیک بروند.اما مساله اینجاست که قیر نیست!
معضلی که پورمهدی مشاور عالی استاندار علیرغم بازنشستگی اش همچنان مسئول اصلی پروژه های عمرانی مهم استان می باشد، در پاسخ به این مسئله گفته بود بخشی از قیر مورد نیاز آزادراه اهر را پالایشگاه تبریز تامین خواهد نمود.
گفتنی است قیر طی یک پروسه صنعتی در کارخانه آسفالت سازی تبدیل به آسفالت میشود.
با این تفاسیر اما پالایشگاه تبریز که واحد قیرسازی خود را به بانک پاسارگاد واگذار نموده است، میگوید این واحد دیگر قیر تولید نمیکند چرا که در محدوده ۴۰ کیلومتری تبریز قرار دارد .
زرنگی دولت
البته این داستان فقط به تبریز اختصاص ندارد و صدای بهارستان نشینان هم درآمده است . سه شنبه صبح نمایندگان از قطع ارائه سهمیه قیر توسط دولت در سال ۹۷ که سبب شده تا بسیاری از پروژه ها بخوابند گلایه نمودند و استفساریه ای را به تصویب رساندند که دولت را موظف میکند تعهدات خود را تمام و کمال به اتمام رساند.
دلیل این مسئله هم مشخص است. منتقدین می گویند دولت ارائه قیر رابه ریال تعهد داده و نه وزنی( تناژی). با این حساب اگر قیمت قیر افزایش پیدا کرد ، میزان وزن مورد تعهد دولت پایین می آید.
پالایشگاه تبریز مجوز تولید ندارد
در مصاحبه مان با یک کارشناس متوجه می شویم تمام واحدهای قیرسازی پالایشگاههای کشور از بابت بدهی دولت به سازمان تامین اجتماعی به این سازمان واگذار گردیده است .
از طرفی اما، قوانین زیست محیطی صراحتا میگوید مراکز تولید قیر بایستی حداقل فاصله ۴۰ کیلومتری خود از شهرها را حفظ کنند و بنابراین، این واحد علیرغم اینکه در سنوات قبل از وزارت صنعت ، معدن تجارت مجوز گرفته است اما امروز اجازه تولید ندارد.
قیر موجود نیست
با مدیرعامل شرکت آسفالت سازی آذرآسفالت ساتراپ که نام شرکتشان در سایت وزارت راه نیز ثبت شده است ، تماس میگیریم تا از او بپرسیم آیا در حال حاضر تولید دارند یا نه ؟
وی میگوید دو ماه است علیرغم سرمایه گذاری ۳ میلیارد تومانی برای راه اندازی این واحد آسفالت سازی متاسفانه بدلیل اینکه قیر موجود نیست عملا تعطیل هستیم.
وی میگوید ما فقط نیازمند قیر هستیم نه چیز دیگر . از او در خصوص استفاده از سهمیه قیر پالایشگاه ها می پرسیم که میگوید: از سال ۸۵ تا کنون از این نوع سهمیه ها دریافت نکرده ایم.
هرچند پالایشگاه تبریز میگوید قبل از تعطیلی این واحد به مقدار لازم قیر را به نمایندگان معرفی شده از وزارت راه و شهرسازی تحویل داده ایم اما اینکه چرا در بازار، قیر کم است را نمیتوانم پاسخ دهم.
داستان بحرانی وکیوم باتوم
با فتاح زاده مدیرعامل کارخانه قیرسازی تماس میگیریم تا بپرسیم چرا تولید قیر به اندازه نیاز بازار نیست؟
او پاسخ را به بورس کالای تهران حواله میکند و به دست های پشت پرده ای اشاره میکند که با خریداری وکیوم باتوم ماده اولیه تولید قیر در مقیاس های بسیار بالا، بازار سیاه و افزایش قیمت این کالای استراتژیک را فراهم میکنند.
او میگوید ویکیوم باتوم به اضافه گازوئیل میشود مازوت. مازوت در آن سوی مرزها ۵۵۰۰دلار قیمت دارد یعنی ۸ میلیون تومان یعنی چند برابر قیمت داخل. وهمین مسئله سبب میشود وکیوم باتومی که سال قبل ۱ میلیون تومان قیمت داشت امسال به نزدیک ۴ میلیون تومان رسید . دلیل آن هم خریداری عمده توسط دلال هاست .
سرگیجه دولت
وی به تولید وکیوم باتوم توسط پالایشگاه ها نیز اشاره کرد و گفت : آنها هم داستان خود را دارند که نگویم بهتر است .
این فعال اقتصادی اضافه میکند: دولت سرگیجه گرفته است .برای وکیوم ابتدای سال ۲/۵ میلیون تومان قیمت گذاری شد اما مقارن با حضور رییس جمهور در مجلس به ۱/۵ میلیون کاهش قیمت دادند و حالا هم با قیمت دیگری خرید می کنیم. برای مدیریت وکیوم باتوم باید راه حل مشخصی ارائه شود . باید این ماده اولیه با سهمیه بندی مشخصی با نرخ ارز ثانویه در اختیار تولید کننده قرار گیرد نه اینکه یک عده با نرخ ۴۲۰۰ تومانی و بقیه با نرخ بازار آزاد وکیوم باتوم بخرند.
گفتنی است قیمت هرتن قیر در کشور ، با افزایشی چند برابری نسبت به سال قبل ، از ۷۵۰ هزار تومان به ازای هر تن به حدود ۴٫۵ میلیون تومان در هر تن رسیده است و بنابراین تعهد دولت برای تامین ۳۰۰۰ میلیارد تومان قیر برای پروژه های عمرانی کشور عملا به یک چهارم وزنی کاهش می یابد و متعاقبا امکان اتمام پروژه ها در سال جاری به سختی ممکن خواهد گردید.
فساد در صنعت قیر
یک مقام مسئول در وزارت راه به شرط حفظ نامش، با تائید سخنان یکی از قیرسازان استان مبنی بر وجود پشت پرده های مهم در صنعت قیر، میگوید اصلا معنی ندارد قیر در کشور دو نرخی باشد چرا که ۹۹ درصد مصرف قیر و آسفالت در دست دولت است بنابراین مکانیزم دونرخی بودن قیر تنها به نفع دلالان این عرصه تمام میشود.
او به درستی اذعان میکند وقتی خریدار و فروشنده بر محور یکسانی میچرخند حتما باید نرخ ها ثابت باشند. مواد اولیه را دولت میدهد به قیرساز وقیرساز به او قیر میدهد بدون اینکه ماده دیگری به آن افزوده شود.
وی قویا اذعان کرد منتظر ظهور فسادهایی دراین زمینه باشید.
به نظر میرسد سخنان این مسئول و سایر کارشناسان بایستی توسط مسئولین نظارتی کشور جدی گرفته شود تا بعدها شاهد صدمات بیشتری از بابت این عدم شفافیت ها نباشیم.

دیدگاه بگذارید

اولین نفری باشید که نظر میدهید!

باخبر شدن از
avatar

wpDiscuz
سامانه پیامکی
اشتراک روزنامه

عزیزان علاقه مند به دریافت مرتب روزنامه ساقی آذربایجان از طریق پست می توانند با دفتر روزنامه تماس حاصل نموده و یا به سامانه پیام کوتاه روزنامه پیامک بفرستند.

اشتراک یکساله: 340 هزار تومان

اشتراک شش ماهه: 170 هزار تومان

ضمنا هزینه بسته بندی و ارسال از طریق پست بر عهده روزنامه می باشد.

درخواست اشتراک آنلاین

اشتراک پیامک

برای عضویت در خبرنامه پیامکی، اطلاعات خود را وارد کنید

اشتراک ایمیلی

نظرسنجی

وب سایت را چگونه ارزیابی می کنید؟

نمایش نتایج

Loading ... Loading ...
آذربایجانین گوزه للیک لری
پیگیری وعده مسئولان
  • از مسئولین محترم استان که وعده های آنان در این ستون پیگیری گردیده خواهشمند است توضیحات خود را در خصوص علل عدم تحقق وعده های داده شده جهت اطلاع شهروندان محترم و تنویر افکار عمومی به دفتر روزنامه ساقی ارسال فرمایند.

تصویر روز