روزنامه کثیرالانتشار سراسری صبح ایران
به دو زبان ترکی و فارسی

۱۳۹۹/۰۹/۱۴
روزنامه ساقی آذربایجان
تبلیغات
آمار بازدید
  • 0
  • 353
  • 1,575
  • 1,392,789
معماری ـ شهرسازی بومی آذربایجان برندی برای تبریز ۲۰۱۸

امروزه با همه‌گیر شدن پدیده جهانی شدن و جهانی شدن اقتصاد، شهرهای بزرگ خود را در یک رقابت چشمگیر با سایر کلانشهر‌های ملی و بین‌المللی برای جذب سرمایه، جذب نیروی کار متخصص و جذب گردشگر می‌بینند و در راستای توسعه اقتصادی و اجتماعی خود را ملزم به رعایت قواعد این رقابت بین شهرها می دانند.
یکی از این قواعد برای شهرها در این رقابت، مطرح شدن آنها به عنوان یک برند شناخته شده و معتبر در میان اذهان مردم سایر شهرها و مکان‌ها است. در این جهانی که مردم کمتر فرصت مطالعه در مورد سایر تمامی شهرها را دارند تنها پس زمینه فکری آنها در مورد لبه برنده آنهاست که نگرش و رفتارنسبت به این شهرها را شکل می‌دهد: پاریس در باب مد، ژاپن در باب تکنولوژی، شهرهای سوییس در باب ثروت و سیستم بانکداری، سیدنی به خاطر المپیک، ونیز به خاطر شناور بودن آن در روی آب و قونیه به خاطر حضور مزار مولوی تصویری متمایز و جذاب را در اذهان مردم دهکده جهانی ایجاد می‌کند.
با انتخاب تبریز به عنوان پایتخت گردشگری کشورهای اسلامی در اجلاس وزیران گردشگری کشورهای همکاری اسلامی فرصتی طلایی در اختیار تبریز قرار گرفت که برندی جذاب و معتبر برای خود در این رویداد بین الملی برای خود کسب کند. شهر تبریز در عرصه‌های مختلف این توان را دارد که از خود برند داشته باشد: فرش و کفش تبریز، تیم تراکتورسازی و هوادارانش، موسیقی عاشیقی و ادبیات فولکولوریک تبریز، آشپزی و شیرینی هایش: همه این ها پدیده‌های کاملا متمایز و جذاب برای گردشگران داخلی و خارجی هستند.
حالادر عرصه شهرسازی و معماری چه چیزی برای عرضه در این رقابت داریم؟
اگر به معماری و شهرسازی تبریز و همه شهرهای ایران تا پیش از دوره پهلوی نگاه کنیم متوجه این نکته می شویم که معماری و شهرسازی هر منطقه مطابق با شرایط طبیعی، اجتماعی و براساس تفکرات بومی بوده است و معمولا سبک ها و مکاتب معماری و شهرسازی اسامی جغرافیایی داشتند اسامی همچون سبک های رازی، اصفهان، تهران، آذری و غیره یادآور این سبک‌ها هستند. این شهرها قبل از دوره پهلوی شهرهایی بودند که هویت خاص خود را داشتند. هیچ کدام شبیه یکدیگر نبودند. ولی با آغاز حاکمیت پهلوی و ورود آمرانه مدرنیته به شهرها، هویت و سبک های خاص مناطق جغرافیایی رنگ خود را از دست دادند. در تبریز شاهد از بین بردن میادینی مثل حسن پادشاه، از بین بردن تعداد زیادی کاخ‌ها و بناهای تاریخی دوره قاجار و تسلط نوع واراداتی معماری علی الخصوص در دوره پهلوی دوم هستیم و واردات در معماری و شهرسازی همچنان یکه تازی می کند. این نوع از تفکر در شهرسازی همچنان تداوم دارد. گویا بدون عناصر شهرهای اماراتی، ترکیه‌ای و آمریکایی، شهرهای ایران و علی الخصوص تبریز به حیات خود ادامه نخواهند داد. گویا اگر در محله ای نمای رومی با نماهای رنگارنگ دیگر ترکیب نشوند شهر تبریز زیبا نخواهد بود. اگر حیاط و درخت از منازل رخت نبندد زندگی ما با اخلال مواجه خواهد شد. اگر تبریز شبیه شهرهای غربی و ترکیه ای نشود اصلا زیبا نخواهد بود. با اتکا به مبانی علم بازاریابی و برندسازی شهر به این نتیجه می رسیم همه این انتخابهای ما که در سیمای شهر تبریز هم تاثیر گذاشته، برند معماری و شهرسازی ما را با اخلال مواجه می سازد.
سوالی که قابل طرح است که در این راستا چه اقدامی می توان انجام داد؟
برای اینکه برندی متمایز و جذاب در شهرسازی داشته باشیم نیاز به این داریم که معماری تبریز متفاوت از تهران، اصفهان، دبی، آنکارا ، لندن و نیویورک باشد. بنابراین لازم است که در توسعه‌های شهری جدید و در نوسازی محلات به این نکته توجه گردد که عناصر معماری بومی و علی الخصوص سبک های معماری چون سبک آذری و عناصر معماری ایرانی مورد توجه قرار گیرد. سعی بر این گردد که با استفاده از مصالح بومی تر فضایی زیباتر و اصیل تر را خلق گرداند. این حاصل نمی شود مگر با همکاری مدیریت شهری و ساکنین شهر. بیشتر از اینکه به علاقه های زود گذر توجه داشته باشیم توصیه می‌شود به هویت اصیل شهری خود پایبند باشیم. شهرداری‌ها می توانند به موضوع هویت شهری بیش از گذشته اهمیت دهد. محلات با هویت‌تر همچون پاساژ محله سی را حفظ کند و به جای تخریب این محلات و ساخت مجتمع تجاری در این محلات بهتر است این محلات را حفظ و عملکرد اجتماعی آن ها را تقویت کنند. که اقدامات دوسویه این چنین مردم و مدیریت شهری می تواند باعث تقویت برند شهر تبریز در عرصه معماری و شهرسازی گردد.
حسین سعدلونیا

دیدگاه بگذارید

avatar
  Subscribe  
باخبر شدن از
سامانه پیامکی
اشتراک روزنامه

عزیزان علاقه مند به دریافت مرتب روزنامه ساقی آذربایجان از طریق پست می توانند با دفتر روزنامه تماس حاصل نموده و یا به سامانه پیام کوتاه روزنامه پیامک بفرستند.

اشتراک یکساله: 340 هزار تومان

اشتراک شش ماهه: 170 هزار تومان

ضمنا هزینه بسته بندی و ارسال از طریق پست بر عهده روزنامه می باشد.

درخواست اشتراک آنلاین

اشتراک پیامک

برای عضویت در خبرنامه پیامکی، اطلاعات خود را وارد کنید

اشتراک ایمیلی

نظرسنجی

وب سایت را چگونه ارزیابی می کنید؟

نمایش نتایج

Loading ... Loading ...
آذربایجانین گوزه للیک لری
پیگیری وعده مسئولان
  • از مسئولین محترم استان که وعده های آنان در این ستون پیگیری گردیده خواهشمند است توضیحات خود را در خصوص علل عدم تحقق وعده های داده شده جهت اطلاع شهروندان محترم و تنویر افکار عمومی به دفتر روزنامه ساقی ارسال فرمایند.

تصویر روز