روزنامه کثیرالانتشار سراسری صبح ایران
به دو زبان ترکی و فارسی

۱۳۹۷/۰۳/۰۶
روزنامه ساقی آذربایجان
آمار بازدید
  • کاربران حاضر: 0
  • بازدید امروز: 170
  • بازدید دیروز: 1,372
  • کل بازدید ها: 665,159
منطقه آزاد ماکو، ‌سرزمین بهشت طلایی در مسیر توسعه

توسعه و شکوفایی منطقه آزاد ماکو به عنوان جوانترین منطقه آزاد کشور با بهره برداری تدریجی پروژه های زیرساختی آن، دور از انتظار نیست. ماکو از نظر جغرافیایی بزرگترین منطقه آزاد ایران و دومین منطقه آزاد جهان بعد از منطقه شانگهای چین است.
منطقه آزاد ماکو در شمال غربی ترین نقطه جغرافیایی ایران و در همسایگی کشورهای ترکیه و ارمنستان واقع است و یکی از هفت منطقه آزاد ایران به شمار می رود.
مناطق آزاد در ایران با اهداف کلان و راهبردی چون بهبود محیط کسب و کار حاکم بر این مناطق از طریق ارتقای شفافیت، پیشگیری و مقابله با فساد و بهبود فرایندها، تلاش برای تقویت رقابت پذیری و واگذاری عادلانه و رقابتی فرصت ها به عموم و اجرای طرح های جامع توسعه در شرق ، ‌غرب ، شمال و جنوب ایران ایجاد شده اند.
در این میان علاوه بر اهداف کلان، اهداف خرد نیز برای هر یک از مناطق تعریف شده که در ارتباط با منطقه آزاد ماکو این اهداف شامل حمل و نقل و ترانزیت کالا، تجارت و خدمات تجاری ، گسترش صنعت گردشگری، ایجاد صنایع فرآوری و کشاورزی و واحدهای بزرگ کشت و صنعت است.ایجاد منطقه آزاد ماکو که از آن به عنوان جوان ترین منطقه آزاد کشور نام برده می شود با پنج هزار کیلومتر مربع مساحت در ۲۴ مرداد سال ۱۳۸۹ به تصویب هیات دولت رسید. سازمان منطقه آزاد ماکو فعالیت خود را به طور رسمی از ۵ دی ماه همان سال برای جذب سرمایه گذاری های داخلی و خارجی با هدف توسعه زیرساخت های صنعتی و تجاری و رسیدن به اهداف در نظر گرفته شده مزبور آغاز کرد.این منطقه به لحاظ حدود جغرافیایی شامل شهرستان های ماکو، شوط، پلدشت و شهر مرزی بازرگان است و به تنهایی بیش از ۷۵ درصد کل مساحت مناطق آزاد کشور را به خود اختصاص داده است. این منطقه ۲۲۰ هزار نفر جمعیت دارد.
اکنون با گذشت بیش از ۵ سال از ایجاد این منطقه رفته رفته اقدامات انجام شده به خصوص در زمینه های زیرساختی مانند راه های ارتباطی فرودگاه ، برق ، مخابرات و نظایر آن یکی پس از دیگری به بار می نشیند و در درجه اول مردم منطقه و در ادامه استان آذربایجان غربی و کشور از نتایج اقدامات و خدمات آن بهره مند می شوند.یکی از این اقدام های بارز این حوزه که اثرگذاری زیادی در منطقه و کشور داشته و در آینده بین المللی نیز خواهد شد ، احداث و راه اندازی فرودگاه ماکو در کوتاه ترین زمان ممکن و در مدت ۱۸ ماه است.
بهره برداری از این فرودگاه که به طور رسمی از ۲۵ اردیبهشت ۱۳۹۶ آغاز شد، از جمله اقدام های زیرساختی مهم در منطقه با هدف تسهیل تجارت و توسعه آن در شمال غربی ترین نقطه کشور و در نزدیکی دروازه اروپا به شمار می رود.احداث این فرودگاه در خرداد ماه ۱۳۹۳ با اختصاص ۶۰۰ میلیارد ریال آغاز شد و اکنون هر هفته سه پرواز رفت و برگشت در روزهای یکشنبه ، سه شنبه و پنجشنبه از تهران و بالعکس به آن انجام می شود تا رفت و آمد شهروندان ، گردشگران و سرمایه گذاران داخلی و خارجی و زمینه جهانی شدن آن را تسهیل کند و موجب کاهش هزینه حمل و نقل و به تبع آن کاهش هزینه عرضه کالای تولیدی در منطقه به بازارهای مصرف شود.
«علیرضا جمشیدی» مدیر فرودگاه ماکو در جریان سفر هیات رسانه ای مرکب از سردبیران ۱۴ رسانه شامل خبرگزاری و روزنامه ضمن استقبال از آنان در فرودگاه در تشریح فعالیتهای آن گفت ، فرودگاه ماکو در زمینی به مساحت ۴۰۰ هکتار احداث شده و مساحت سطوح پروازی این محوطه ۲۰۰ هکتار و طول باند آن سه هزار و ۲۷۰ متر است.
وی با اشاره به این که توسعه فرودگاه و ایجاد شهر فرودگاهی شامل دانشگاه، هتل ، مجتمع تفریحی و بازارچه از دیگر اقداماتی است که در ۲۰۰ هکتار مساحت باقیمانده غیرپروازی فرودگاه احداث خواهد شد، افزود: این فرودگاه در حال حاضر برای پروازهای روز آمادگی دارد که بزودی با نصب چراغ های لازم برای پرواز در شب نیز قابل استفاده خواهد بود.
جمشیدی با اشاره به این که با هفت شرکت هواپیمایی برای برقراری پرواز به فرودگاه ماکو در حال مذاکره هستیم ، گفت: اکنون شرکت هواپیمایی سپهران پروازهای خود را به این فرودگاه از ۱۷ اردیبهشت برقرار کرده است و در آینده نزدیک با بهره برداری از سالن جدید فرودگاه و نصب تجهیزات خریداری شده از اروپا به دنبال امضای برجام و لغو تحریم ها ، پرواز دیگر شرکت های هواپیمایی به فرودگاه ماکو آغاز خواهد شد.
مدیر فرودگاه ماکو که همزمان با بازدید از بخش های مختلف آن با خبرنگاران سخن می گفت با اشاره به اینکه یکی از اهداف راه اندازی فرودگاه تسهیل در پشتیبانی حمل بار از منطقه آزاد ماکو و بالعکس است افزود، با نصب تجهیزات جدید و استفاده از آنها تا ۲ ماه آینده اقدامات لازم برای تبدیل فرودگاه ماکو به مرز هوایی کشور نیز انجام خواهد شد.
این فرودگاه برای هواپیماهای ایرباس A320 طراحی شده و دارای هشت هزار مترمربع ترمینال اصلی و ۸۰۰ مترمربع سالن تشریفات است و ارتفاع برج مراقبت بالغ بر ۳۲ متر بوده و ساختمان های جنبی نیز در حال گسترش یا احداث است.
به گفته جمشیدی، علاوه بر توسعه فرودگاه ماکو تلاش هایی نیز برای انجام پرواز از این شهر به دیگر شهرها از جمله ارومیه ، تبریز، کیش و مشهد نیز در دستور کار است که با فراهم شدن زیرساخت های لازم اقدامات لازم برای آغاز این پروازها نیز آغاز خواهد شد.

دیدگاه بگذارید

اولین نفری باشید که نظر میدهید!

باخبر شدن از
avatar

wpDiscuz
سامانه پیامکی
اشتراک روزنامه

عزیزان علاقه مند به دریافت مرتب روزنامه ساقی آذربایجان از طریق پست می توانند با دفتر روزنامه تماس حاصل نموده و یا به سامانه پیام کوتاه روزنامه پیامک بفرستند.

اشتراک یکساله: 340 هزار تومان

اشتراک شش ماهه: 170 هزار تومان

ضمنا هزینه بسته بندی و ارسال از طریق پست بر عهده روزنامه می باشد.

درخواست اشتراک آنلاین

اشتراک پیامک

برای عضویت در خبرنامه پیامکی، اطلاعات خود را وارد کنید

اشتراک ایمیلی

نظرسنجی

وب سایت را چگونه ارزیابی می کنید؟

نمایش نتایج

Loading ... Loading ...
آذربایجانین گوزه للیک لری
پیگیری وعده مسئولان
  • از مسئولین محترم استان که وعده های آنان در این ستون پیگیری گردیده خواهشمند است توضیحات خود را در خصوص علل عدم تحقق وعده های داده شده جهت اطلاع شهروندان محترم و تنویر افکار عمومی به دفتر روزنامه ساقی ارسال فرمایند.

تصویر روز