روزنامه کثیرالانتشار سراسری صبح ایران
به دو زبان ترکی و فارسی

۱۳۹۷/۰۸/۲۵
روزنامه ساقی آذربایجان
آمار بازدید
  • کاربران حاضر: 0
  • بازدید امروز: 79
  • بازدید دیروز: 704
  • کل بازدید ها: 872,281
نگذاریم قلب ساعت تبریز از تپش بیفتد

برج عمارت شهرداری، بیگ بن تبریز نامیده شده و قبل از اینکه عملیات ساخت عمارت شهرداری به اتمام برسد این ساعت کار می کرده است که بسیار جالب بوده و کارکرد صحیح موتور و سایر اجزا، ظرافت کار سازندگان آن را نشان می دهد.
موزه شهرداری تبریز یکی از بناهای زیبا، مستحکم و دیدنی شهر تبریز است که ساخت آن از سال ۱۳۱۴ تا ۱۳۱۸ و به دستور رضاشاه پهلوی در محل گورستان متروک و مخروبهٔ کوی نوبر با نظارت مهندسان آلمانی و در زمان ریاست شهرداری حاج‌ ارفع‌ الملک جلیلی ساخته شده است که هزینه احداث آن را ۲۵۰ هزار تومان تخمین زده اند.
این بنا در مرکزی‌ ترین نقطهٔ شهر و در میدان شهرداری قرار دارد که به میدان ساعت مشهور بوده و نماد کهن شهر تبریز محسوب می گردد.
عمارت شهرداری تبریز دارای یک برج ساعت ۴ صفحه‌ ای است که با طنین موزون زنگ‌ هایش، هر ساعت یکبار، گذشت زمان را به گوش مردم اطراف می‌ رساند، می گویند در سال های دور که شهر مساحت کمی داشت و از ترافیک هم خبری نبود بیشتر مردم می توانستند صدای ناقوس را به راحتی بشنوند اما امروزه شنیدن زنگ رند شدن ساعت دشوارتر شده است…
نمای خارجی این بنا از سنگ تراشیده شده‌ است و نقشه ساختمان هم شبیه به طرح یک عقاب در حال پرواز می باشد که با نمونه ساختمان‌ های کشور آلمان در قبل از جنگ جهانی دوم مطابقت دارد.
این عمارت در سال ۱۳۸۶، به مناسبت بزرگداشت یکصدمین سال تاسیس اولین انجمن شهر و بلدیه ایران در تبریز، به نخستین موزه شهر و شهرداری‌ های کشور تبدیل و مورد بهره‌ برداری قرار گرفت و در حال حاضر نیز علاوه بر محل موزه، مجموعه شورای شهر تبریز نیز در بخشی از این ساختمان مستقر بوده و جلسات رسمی شورا در محل تالار اسبق شهردار در طبقه همکف تشکیل می‌ شود.
این عمارت دارای بخشهای مختلفی برای بازدیدکنندگان می باشد که از آن جمله می توان به موزه شهرداری، تالار دوربین‌ های قدیمی، تالار دفاع مقدس، چاپ و نشر، فرش، هنرهای معاصر، خط و خوشنویسی، تالار حکمت و چندین تالار دیگر اشاره نمود.
همین چند سال قبل بود که حرف و حدیث هایی مبنی بر شمارش نامنظم ناقوس ساعت تبریز به گوش رسید که گویا به دلیل عدم نگهداری صحیح آن، اعلام گذشت زمان برای مردم به سختی انجام می گرفت…
مسئولان شهرداری در این رابطه به یک مرد همه فن حریف مراجعه کرده و تنظیم شمارش قلب عقاب تبریز را به او سپردند.
او اکنون با تمام سختی ها و مسئولیت خطیری که بر دوش خود دارد به نگهداری و کوک ساعت تبریز می پردازد تا عقربه هایش هیچ وقت از کار نیفتاده و نوستالژی مردم این شهر کهن از بین بین نرود زیرا دستگاه ساعت، ساختار پیچیده ای داشته و تمام قطعات آن فابریک می باشد و باید با ظرافت خاص نگهداری گردد.
مسئول تعمیر و نگهداری ساعت تبریز به “تبریزمن” می گوید: برج عمارت شهرداری، بیگ بن تبریز نامیده شده و قبل از اینکه عملیات ساخت عمارت شهرداری به اتمام برسد این ساعت کار می‌کرده است که بسیار جالب بوده و کارکرد صحیح موتور و سایر اجزا، ظرافت کار سازندگان آن را نشان می دهد.
“عبادالله رادمهر” ادامه می دهد: ساعت برج شهرداری در سال ۹۲ به دلیل کارکرد زیاد و عدم رسیدگی چندین ساله دچار مشکل شد، لذا برخی از قطعات آن را تعمیر کرده و اکنون نیز مسئولیت تعمیر و نگهداری آن را برعهده دارم.
وی اضافه می کند: ساعت های مختلفی از قبیل شنی، آبی و خورشیدی وجود دارد و ساعت برج شهرداری تبریز هم با وزنه ها کار می کند، به طوری که قبل از اینکه فنر کار خود را انجام دهند وزنه ها موجب به حرکت درآوردن مکانیکی آن می‌شوند.
رادمهر تاکید می کند: پروسه کارکرد این ساعت باید هر چند وقت یکبار مورد کنترل دقیق قرار گرفته و به تعمیر و تعویض قطعات آن پرداخت، حتما هم باید قطعات به کارگرفته شده فابریک باشند وگرنه کار نمی کند!
او، بالاترین اتاقک برج شهرداری که موتور ساعت در آن جاسازی شده را مغز عقابی می داند که از آسمان به شکل پرواز نمایان است و ادامه می دهد: این شکل، نماد آلمان غربی در سالهای جنگ جهانی را متداعی می کند که چشم ها، بال ها، سینه، نوک و تمام اجزای عقاب به صورت کاملا دقیق طراحی شده است… لذا در یک فرآیند جالب، چهارشاخ موجود در دستگاه، فعالیت کار ساعت را به صفحات ۴ بعدی آن منتقل می نماید که نظیر این ساختمان در ایتالیا نیز وجود دارد که امروزه موزه شهر رم در آن مستقر است.
رادمهر با ذکر این نکته که نظیر این برج، در شهر لندن قرار دارد که بیگ بن نامیده شده و به همراه برج های تبریز و ایتالیا، سه قلوهای جهان قلمداد می شوند می گوید: برای امر سرویس و تمام هزینه های آن مبلغ یک و نیم میلیون تومان بدون بیمه در نظر گرفته اند قبلا کارگاهی داشتم که در آن اتاق لندروور را مونتاژ می کردم، اما واقعیت این است که زنده نگه داشتن این ساعت این برج، عشق و علاقه می‌خواهد که من آن را دارا هستم اما اگر مشکلات بیش از این فشار بیاورد چاره ای جز رها کردن آن نخواهم داشت.
این تعمیرکار دنیادیده در پایان اظهارات خود از مشکلات نگهداری این بنا سخن به میان آورده و خاطرنشان می کند: در سال های دور به کارهایی مانند تراشکاری، جوشکاری و غیره مشغول بودم، وقتی گفتند کار تعمیر ساعت برج شهرداری را انجام بده عاشق این ساعت شدم اما نباید امر متولی گری امور مختلف برج ساعت بر روی دوش یک نفر باشد زیرا این برج متعلق به تمام شهروندان بوده و همگان در آن وظیفه دارند و باید تعصب داشته باشند که به نوعی هویت این شهر کهن محسوب می‌شود!
با پیگیری های خبرنگار تبریزمن، ایرج شهین باهر شهردار تبریز هم با ذکر این نکته که به زودی از این محل بازدید خواهد کرد آمادگی خود برای ساماندهی وضعیت برج ساعت را اعلام نمود.
بدین ترتیب امیدواریم با دلسوزی مسئولان بااصالت تبریز، شاهد بازگشایی راه پله برج و محوطه بام شهرداری و هموار نمودن بازدید گردشگران از پتانسیل بالقوه این عمارت در بحث توریسم باشیم./تبریز من شهرام صادق زاده

دیدگاه بگذارید

اولین نفری باشید که نظر میدهید!

باخبر شدن از
avatar

wpDiscuz
سامانه پیامکی
اشتراک روزنامه

عزیزان علاقه مند به دریافت مرتب روزنامه ساقی آذربایجان از طریق پست می توانند با دفتر روزنامه تماس حاصل نموده و یا به سامانه پیام کوتاه روزنامه پیامک بفرستند.

اشتراک یکساله: 340 هزار تومان

اشتراک شش ماهه: 170 هزار تومان

ضمنا هزینه بسته بندی و ارسال از طریق پست بر عهده روزنامه می باشد.

درخواست اشتراک آنلاین

اشتراک پیامک

برای عضویت در خبرنامه پیامکی، اطلاعات خود را وارد کنید

اشتراک ایمیلی

نظرسنجی

وب سایت را چگونه ارزیابی می کنید؟

نمایش نتایج

Loading ... Loading ...
آذربایجانین گوزه للیک لری
پیگیری وعده مسئولان
  • از مسئولین محترم استان که وعده های آنان در این ستون پیگیری گردیده خواهشمند است توضیحات خود را در خصوص علل عدم تحقق وعده های داده شده جهت اطلاع شهروندان محترم و تنویر افکار عمومی به دفتر روزنامه ساقی ارسال فرمایند.

تصویر روز