روزنامه کثیرالانتشار سراسری صبح ایران
به دو زبان ترکی و فارسی

۱۳۹۹/۰۷/۰۹
روزنامه ساقی آذربایجان
تبلیغات
آمار بازدید
  • 0
  • 92
  • 749
  • 1,336,577
هفته ای چقدر ماهی بخوریم؟

یکی از غذاهایی که مقدارش در برنامه غذایی بسیاری از ما پایین است ماهی و غذاهای دریایی است. توصیه می شود هفته ای ۲۲۵ گرم ماهی خورده شود اما متاسفانه بسیاری از ما یک سوم این مقدار را هم نمی خوریم و این یعنی مواد مغذی فراوانی که غذاهای دریایی می توانند به بدنمان برسانند را از دست می دهیم. این مواد مغذی عبارتند از: پروتئین با کیفیت، ویتامین D، سلنیوم و امگا ۳ که برای مغز و قلبتان مفید است.
یکی از دلایلی که مردم به اندازه کافی ماهی نمی خورند این است که بلد نیستند آن را چگونه بپزند و به همین سادگی از کنار چنین غذایی می گذرند.
اما ممکن است دلیل دیگری نیز وجود داشته باشد: نگرانی درباره جیوه. دوز بالای این ماده معدنی طبیعی می تواند سمی باشد. بنابراین متخصصان توصیه می کنند مقدار استفاده خود از ماهی هایی که مقدار زیادی از این ماده معدنی را در خود دارند محدود کنید. به خانم های باردار و شیرده در مورد میزان مصرفشان هشدار داده شده چون سطح بالای جیوه می تواند به سیستم عصبی و مغز در حال رشد نوزاد و کودک آسیب وارد کند.
کنار گذاشتن کامل غذاهای دریایی واکنش بسیار شدیدی است و لازم نیست این کار را کنید. ماهی هایی که جیوه کمی دارند از ماهی های با سطح جیوه بالا خیلی بیشتر هستند، مانند سالمون، قزل آلا و کاد. ماهی هایی مانند اره ماهی، ماهی تن چشم درشت و نیزه ماهی سطح جیوه بسیاری بالایی در خود دارند، چون این ماهی ها دیگر ماهی های حاوی جیوه را می خورند.بعلاوه درباره جیوه موجود در ماهی ها کمی بیش از حد بزرگ نمایی شده است. در یک تحقیق که سال ۲۰۱۱ انجام شد محققان به این نتیجه رسیدند که جیوه موجود در غذاهای دریایی تنها حدود ۷ درصد جیوه موجود در بدن زنان را شامل می شود.
سازمان های بزرگی مانند FDA و EPA توصیه می کنند خانم های باردار غذاهای دریایی پخته را حتما در برنامه غذایی خود قرار دهند تا مواد مغذی موجود در آنها به رشد کودکشان کمک کند. بنابراین مزایای غذاهای دریایی از خطری که در موردش بزرگ نمایی هم شده بیشتر است.
در پایان باید گفت همه ما می توانیم میزان استفاده خود از ماهی و غذاهای دریایی را افزایش دهیم و حتی می توانیم هر روز از آنها استفاده کنیم. با این حال تنوع در برنامه غذایی لازم است و باید ماهی را در کنار دیگر غذاهای سالم میل کرد تا از مواد مغذی متنوع برای رشد و سلامت استفاده نمود. در صورتی که باردار یا شیرده هستید بیشتر سعی کنید ماهی هایی بخورید که ثابت شده سطح جیوه کمتری دارند. سه تا چهار وعده ماهی در هفته می تواند کمک زیادی به رشد نوزاد خانم های باردار کند.

آب با املاح زیاد برای سنگ کلیه مضر نیست

متخصص اورولوژی و مجاری ادراری گفت: آب با املاح زیاد برای سنگ کلیه مضر نیست و رسوباتی که زمان جوشیدن آب رسوب می کند، مشکلی ساز نیست.
دکتر فرزاد علامه متخصص اورولوژی و مجاری ادراری با بیان این مطلب، گفت: آب بهترین نوشیدنی است. مصرف چای کمرنگ و نوشابه های گازدار در صورتی که مشکل انرژی و یا قند نداشته باشد، بلامانع است.
علامه افزود: مصرف آب مرکبات به عنوان آمیوه برای مبتلایان به سنگ کلیه مفید است.
وی با اشاره به این که نمک و سدیم منجر به تشکیل سنگ کلیه می شود، افزود: در صورت رسوب سدیم یا اسید اوریک، سنگ کلیه تشکیل می شود. بنابراین، افرادی که از این مشکل رنج می برند بایستی مصرف نمک را کاهش دهند.
علامه در پاسخ به سوالی مبنی بر این که آیا مصرف گوشت قرمز هم موجب تشکیل سنگ کلیه می شود، خاطرنشان کرد: بر اساس مطالعات انجام شده، مصرف این ماده غذایی می تواند ایجاد مشکل کند.
مبتلایان به نقرس و افرادی که مستعد سنگ های اوریک هستند، حتما تحت نظر پزشک باشند تا ادرار از حالت اسیدی خارج شده و ریسک این مشکل برای آنها کاهش یابد.
این اولوروژیست همچنین متذکر شد: تا چند سال پیش این باور غلط وجود داشت که مصرف آب هایی که املاح زیادی دارند، سنگ کلیه را افزایش می دهد که درست نیست.
زمانی که گفته می شود رسوبات آب زیاد است، منظور آهک موجود در آب است که اصطلاحا آهک سخت می گویند. به بیان دیگر، هر اندازه میزان کربنات کلسیم در آب بیشتر باشد، سختی آب افزایش می یابد.
علامه تاکید کرد: رسوباتی که زمان جوشیدن آب رسوب می کند، مشکلی ساز نیست.

دیدگاه بگذارید

avatar
  Subscribe  
باخبر شدن از
سامانه پیامکی
اشتراک روزنامه

عزیزان علاقه مند به دریافت مرتب روزنامه ساقی آذربایجان از طریق پست می توانند با دفتر روزنامه تماس حاصل نموده و یا به سامانه پیام کوتاه روزنامه پیامک بفرستند.

اشتراک یکساله: 340 هزار تومان

اشتراک شش ماهه: 170 هزار تومان

ضمنا هزینه بسته بندی و ارسال از طریق پست بر عهده روزنامه می باشد.

درخواست اشتراک آنلاین

اشتراک پیامک

برای عضویت در خبرنامه پیامکی، اطلاعات خود را وارد کنید

اشتراک ایمیلی

نظرسنجی

وب سایت را چگونه ارزیابی می کنید؟

نمایش نتایج

Loading ... Loading ...
آذربایجانین گوزه للیک لری
پیگیری وعده مسئولان
  • از مسئولین محترم استان که وعده های آنان در این ستون پیگیری گردیده خواهشمند است توضیحات خود را در خصوص علل عدم تحقق وعده های داده شده جهت اطلاع شهروندان محترم و تنویر افکار عمومی به دفتر روزنامه ساقی ارسال فرمایند.

تصویر روز