روزنامه کثیرالانتشار سراسری صبح ایران
به دو زبان ترکی و فارسی

۱۳۹۹/۰۷/۱۰
روزنامه ساقی آذربایجان
تبلیغات
آمار بازدید
  • 0
  • 636
  • 749
  • 1,337,121
پنچری سریال‌های طنز تلویزیون

یک منتقد درباره‌ سریال طنز «پنچری» که این روزها از تلویزیون پخش می‌شود، معتقد است: باید پذیرفت که لودگی بازیگران در ایفای نقش‌ها، عدم شخصیت‌پردازی مناسب در داستان، مطول بودن دیالوگ‌ها و فقدان خلاقیت بازیگران در پردازش نقش‌ها، موجب افت کیفی این سریال طنز شده است.
هوشنگ صدفی ـ منتقد ـ با نگارش یادداشتی با عنوان «پنچری برنامه‌های طنز رسانه ملی» به تحلیل سریال «پنچری» پرداخته است که این روزها به عنوان مجموعه طنز تلویزیون مطرح است. او در این یادداشت که در اختیار ایسنا قرار داده، نوشته است: سریال «پنچری» در ابتدای ساخت با تبلیغات پررنگی از سوی تلویزیون روبرو شد، اما در ادامه راه، خروجی که عملا مخاطب منتظر آن بود، اتفاق نیفتاد.
این منتقد با اعتقاد بر اینکه مجموعه‌ی «پنچری» نتوانسته آن چنان مقبولیت مخاطبان را رقم بزند، بر این باور است:
«با وجود تبلیغات مستمر رسانه ملی درباره پخش برنامه پنچری و تهیه گزارش‌های خبری از این مجموعه طنز، باید صادقانه گفت پخش این برنامه نتوانسته آن چنان مقبولیت مخاطبان را رقم زند. برخلاف برنامه‌های طنز دهه ۸۰ که مخاطبان زیادی را به خود جلب می‌کرد، این روزها تولید و پخش برنامه‌های طنز در تلویزیون چنگی به دل نمی‌زند. هر چند که شبکه تلویزیونی نسیم توانسته با دو برنامه پر مخاطب دورهمی و خندوانه، مخاطبان قابل توجهی را به خود جذب کند اما شبکه سوم سیما نتوانسته تاکنون انتظار مخاطبان مشکل پسند در حوزه طنز و کمدی را برآورده کند.»
او در ادامه آورده است: «ما ایرانی‌ها اغلب افراد خوش‌خنده و طنازی هستیم که روزانه با جوک‌های ساده و تکراری از طریق بیان شفاهی یا ارسال آن توسط شبکه‌های اجتماعی، خنده را بر لبان مخاطبان جاری می‌کنیم اما نمی دانم چه اتفاقی در حوزه طنز تلویزیونی رخ داده که برنامه “پنچری” با زوج‌های طناز نتوانسته آنچنان خنده را به خانه‌های مخاطبان به ارمغان آورد. کافی است نقبی به این برنامه بزنیم تا با کالبد شکافی عناصر زیبایی شناسانه دلایل این ناکامی را بررسی کنیم.»
صدفی درباره‌ی نقش‌آفرینی شخصیت‌های «پنچری»، با اشاره به بکارگیری الگوی تکراری که در سریال‌هایی همچون «زیر آسمان شهر» به چشم می‌خورد، آورده است:
«تجربه موفق حضور بازیگرانی چون حمید لولایی، مهران غفوریان و یوسف تیموری در سریال «زیر آسمان شهر» کافی بود مخاطبان را به برنامه‌ای خوش ساخت «پنچری» امیدوار کند. اما متأسفانه تکرار الگوی بازی شخصیت‌های داستانی برگرفته از برنامه‌های طنز، باعث شد مخاطبان نسبت به بازی طنازانه افراد توانمندی چون مهران غفوریان و حمید لولایی، به عنوان دو زوج هنری دهه ۸۰ بی‌توجهی نشان دهند. شاید هم کارگردان برنامه نتوانسته شخصیت‌های ذهنی خود را در قالب مجموعه طنز «پنچری» به خوبی پیش ببرد. هرچند که در کارنامه هنری برزو نیک نژاد، آثار نوشتاری قابل توجهی از برنامه‌های طنز از جمله «دودکش»، «روزهای بد بدر»، «زاپاس» و کارگردانی مجموعه‌های تلویزیونی «دردسرهای عظیم ۱ و۲» دیده می‌شود، اما این برنامه نتوانسته اقبال مخاطبان را در پی داشته باشد.»
جای خالی کارگردانان مطرح طنز در تلویزیون
این منتقد بر این باور است: باید پذیرفت که لودگی بازیگران در ایفای نقش‌ها، عدم شخصیت‌پردازی مناسب در داستان، مطول بودن دیالوگ‌ها و فقدان خلاقیت بازیگران در پردازش نقش‌ها موجب افت کیفی این برنامه طنز شده است. هر چند از نظر رضا داوودنژاد «پنچری» صرفاً یک سریال کمدی نیست و «این مجموعه قصه‌ای اجتماعی دارد و درباره آدم‌های واقعی که ممکن است همانند آن‌ها را ببینیم. با وجود اینکه موقعیت‌های تلخی دارد، در عین حال لودگی ندارد. متاسفانه باید گفت در خلق کمدی موقعیت، بیشتر بازیگران پیشکسوت و توانمند به خاطر عدم باور نقش‌ها، به ورطه لودگی افتاده‌اند و اینجاست که فقدان کارگردانی افراد توانمند حوزه طنز تلویزیونی چون رضا عطاران، مهران مدیری و سعید آقاخانی بیش از پیش برجسته می‌شود.»
«متاسفانه رسانه ملی مثل برخی از شهروندان ایرانی، خوش استقبال و بد بدرقه است. در طول سال‌های دهه ۷۰ و ۸۰ تعداد زیادی از بازیگران و کارگردانان طنز تلویزیونی در رسانه ملی تربیت شدند اما حالا هیچ ردی از این هنرمندان نام آشنا در تلویزیون نیست فارغ از نگاه‌ها و سلیقه‌های فکری، اگر نشود از این افراد پیشکسوت طناز در تلویزیون بهره برد می‌توان در پشت صحنه برای انتقال تجربه و آموزش جوانان مستعد برنامه طنز استفاده کرد چه بپذیریم و چه نپذیریم رسانه ملی، خانه اول آنها بوده و هست باید منت این گروه از هنرمندان توانا را کشید تا هوای تازه‌ای به رسانه ملی راه پیدا کند. چنانچه این تدابیر جدی برای آسیب‌شناسی برنامه‌های طنز به کار گرفته شود دیگر شاهد «پنچری» برنامه‌های طنز تلویزیونی و افت مخاطبان شبکه‌های ملی نخواهیم بود.»

دیدگاه بگذارید

avatar
  Subscribe  
باخبر شدن از
سامانه پیامکی
اشتراک روزنامه

عزیزان علاقه مند به دریافت مرتب روزنامه ساقی آذربایجان از طریق پست می توانند با دفتر روزنامه تماس حاصل نموده و یا به سامانه پیام کوتاه روزنامه پیامک بفرستند.

اشتراک یکساله: 340 هزار تومان

اشتراک شش ماهه: 170 هزار تومان

ضمنا هزینه بسته بندی و ارسال از طریق پست بر عهده روزنامه می باشد.

درخواست اشتراک آنلاین

اشتراک پیامک

برای عضویت در خبرنامه پیامکی، اطلاعات خود را وارد کنید

اشتراک ایمیلی

نظرسنجی

وب سایت را چگونه ارزیابی می کنید؟

نمایش نتایج

Loading ... Loading ...
آذربایجانین گوزه للیک لری
پیگیری وعده مسئولان
  • از مسئولین محترم استان که وعده های آنان در این ستون پیگیری گردیده خواهشمند است توضیحات خود را در خصوص علل عدم تحقق وعده های داده شده جهت اطلاع شهروندان محترم و تنویر افکار عمومی به دفتر روزنامه ساقی ارسال فرمایند.

تصویر روز