روزنامه کثیرالانتشار سراسری صبح ایران
به دو زبان ترکی و فارسی

۱۳۹۹/۰۹/۱۱
روزنامه ساقی آذربایجان
تبلیغات
آمار بازدید
  • 0
  • 927
  • 1,066
  • 1,388,995
چرخهای حمل و نقل عمومی هرچه باشتاب تر در سطح شهر تبریز می چرخد

حمل و نقل یکی از مهم ترین زیر ساخت های شهری به شمار می آید که به منظور رفع نیازهای اجتماعی و اقتصادی ایجاد شده است. الگوی توسعه مبتنی بر حمل و نقل همگانی یکی از الگوهای توسعه شهری است که بر محوریت حمل و نقل عمومی استوار است.
به گزارش شهریار، روزانه حجم زیادی از رفت و آمدها در سطح شهر انجام می گیرد. از طرفی این رفت و آمدها در شهرهای بزرگ بیشتر است. همه ی افرادی که به شغل و کاری مشغول هستند، محصلین و دانش آموزان و… همه و همه در حال رفت و آمد هستیم و ما اغلب از یک وسیله ی حمل و نقل برای رسیدن به مقصد استفاده می کنیم که این وسیله ی نقلیه یا شخصی و یا عمومی است.
استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی چند مزیت مهم دارد که از جمله می توان به کاهش ترافیک شهری، صرفه جویی در هزینه های روزمره، صرفه جویی در زمان، کمک به سلامتی همه ی افراد جامعه، کمک به حفظ محیط زیست، ایمنی بیشتر در مقایسه با خودروهای شخصی و … اشاره کرد.
شهر تبریز نیز از این قاعده مستثنا نبوده و در همین راستا، رفع چالش های صنعت حمل و نقل در حوزه درون شهری از مهمترین اولویت های شهرداری تبریز در چند سال اخیر بوده است. این امر جهت ارتقا رفاه و خدمات دهی هرچه بهتر به شهروندان می باشد.
ناوگان حمل و نقل شهری تبریز در سال جاری شامل ۸۱۵ دستگاه اتوبوس درون شهری، فعالیت فاز یک و ۲ از خط یک مترو و فعالیت ۱۱ هزار و ۱۴۲ دستگاه تاکسی است و این تعداد نشان از توجه ویژه مسئولین شهری و عزم جدی آنان در افزایش استفاده شهروندان از حمل و نقل عمومی دارد.
اتوبوس های درون شهری که روزانه حجم بالای از شهروندان را جابجا میکند
اتوبوس های درون شهری مهمترین و پر استقبال ترین وسیله حمل و نقل عمومی در شهر تبریز است. افزایش تعداد اتوبوس های خط واحد، طراحی های مدرن و استاندارد اتوبوس ها و ایستگاه ها، خدمات رسانی سریع به شهروندان در مسیر بی آر تی، الکترونیکی کردن بلیط ، دسترس تر کردن ایستگاه ها و قیمت مناسب از جمله اقدامات شهرداری در چند سال گذشته در راستای جلب تمایل بیشتر مردم به استفاده از اتوبوس های درون شهری است.
تاکسی؛ قابل دسترس ترین وسیله حمل و نقل عمومی درون شهری در تبریز
وجود تعداد زیادی از تاکسی موضوع کاملا مشهود در سطح شهر تبریز است. بیشتر اوقات یک شهروند در بسیاری از محل ها در کمتر از چند دقیقه به راحتی سوار تاکسی شده و به مقصد خود می رسد. این امر نشان از توجه خاص سازمان تاکسیرانی شهرداری تبریز به عبور و مرور راحت شهروندان در داخل شهر است.
مترو؛ گسترده ترین پروژه شهرداری در حوزه حمل و نقل دورن شهری
مترو از گسترده ترین پروژه های شهرداری تبریز در چند سال گذشته است. که با چهار خط در حال راه اندازی و تکمیل است. خط یک شامل سه فاز و ۱۸ ایستگاه است. فاز اول از ائل گلی تا راهنمایی، فاز دوم از راهنمایی تا میدان ساعت، فاز سوم از ساعت تا لاله می باشد . این خط با حدود ۱۸ کیلومتر عملیات اجرایی، باعث تحقق رویایی دیرین مردم تبریز در اتصال جنوب غربی و جنوب شرقی شهر به مرکز است، که تا به اکنون بالغ بر ۱۵۰۰ میلیارد تومان هزینه شده و برای تکمیل این ۳ فاز حدود ۱۰۰۰ میلیارد دیگر پیش بینی می شود.
خط ۲ طولانی ترین خط مترو در کشور و شهر تبریز محسوب می شود که در حدود ۲۲ کیلومتر و ۲۰ ایستگاه از قراملک شروع شده و پس از ایستگاه های آخونی، قدس، بازار، دانشسرا، عباسی، فهمیده، ولی عصر تا میدان بسیج ادامه دارد.
خط سه در حدود ۱۵ کیلومتر و با ۱۴ ایستگاه از فرودگاه و با گذر از میدان آذربایجان، دانشسرا، ارتش به کسایی می رسد.
خط چهار در حدود ۱۰ کیلومتر با ۱۰ ایستگاه ، سه خط را به هم متصل میکند. که هم اکنون فاز یک و ۲ خط یک فعال و روزانه شهروندان را به مقصد می رساند.
یکی از راهکارهای شهرداری تبریز جهت استفاده شهروندان از مترو ، رایگان بودن خدمات مترو در زمان حاضر است که این عمل می توانند فرهنگ سازی اصولی در استفاده از مترو در آینده باشد.
فرهنگ ترافیکی تسهیل گر ترافیک شهری
نکته ی مهمی که در حوزه حمل و نقل عمومی درون شهری مطرح است داشتن فرهنگ ترافیکی بین شهروندان می باشد.
عدم عبور از مسیر بی آر تی چه بصورت پیاده یا با ماشین های شخصی، گذر از پل های هوایی بجایی عبور از عرض خیابان های پرخطر، بین خطوط رانندگی کردن، نحوه ی صحیح سوار شدن و یا پیاده شدن از اتومبیل، درب اتومبیل را چه وقتی و چگونه باز کردن یا بستن، دست نزدن کودک همراه مسافر به هیچ یک از وسایل داخل اتومبیل ( دنده- ترمز دستی- سوئیچ- فرمان و…)از اصول اولیه فرهنگ ترافیکی است.
اجازه ندادن به کودک یا نوجوان جهت رانندگی کردن، گرفتن میله های داخل اتوبوس، راه نرفتن در داخل آن، و بیرون نبردن سر از پنجره های اتوبوس، رعایت سرعت مجاز سبقت، بستن کمربند ایمنی و احترام به حقوق دیگران در خودروهای شخصی ، استفاده از کلاه ایمنی برای موتور سیکلت سواران، رعایت نحوه ی صحیح پارک کردن اتومبیل در معابر و رعایت بسیاری از عوامل دیگر می توانند به سادگی از معضلات ترافیکی سطح شهر بکاهد و شهری امن برای شهروندان باشد.
شهروندان می توانند با استفاده خدمات حمل و نقل عمومی به جای خودروی شخصی، کوشا بودن در حفظ و نگهداری و سایل حمل و نقل عمومی و خود بعنوان ناظر بودن به رفتار بقیه شهروندان و تذکر دادن به آنان در مواقع تخریب این اموال ، قدردان زحمات مجموعه حمل و نقل شهری باشند که توسعه این وسایل حمل و نقل عمومی با تحمیل هزینه های بالا برای شهرداری میسر شده است.
از طرفی انتظار می رود شهروندان با رعایت اصول اخلاقی و انسانی در ساعات شلوغ رفت و آمد حین مشاهده سالمندان، افراد معلول، زنان باردار و یا کودک در آغوش و سایر افراد حساس و آسیب پذیر در صورت نبود صندلی خالی در داخل اتوبوس جای خود را به این افراد بدهند تا همچنان بر پیشتازی شهر تبریز به عنوان مهد تمدن و فرهنگ ادامه دهیم .
امید است؛ با استفاده از حمل و نقل عمومی ما شاهد صافی آسمان آبی، عدم تعطیلی مدارس و ادارات به دلیل آلودگی هوا، کاهش ابتلا به بیماری های خطرناک، عدم بارش باران های اسیدی و بسیاری از فجایای زیست محیطی خواهیم بود.

دیدگاه بگذارید

avatar
  Subscribe  
باخبر شدن از
سامانه پیامکی
اشتراک روزنامه

عزیزان علاقه مند به دریافت مرتب روزنامه ساقی آذربایجان از طریق پست می توانند با دفتر روزنامه تماس حاصل نموده و یا به سامانه پیام کوتاه روزنامه پیامک بفرستند.

اشتراک یکساله: 340 هزار تومان

اشتراک شش ماهه: 170 هزار تومان

ضمنا هزینه بسته بندی و ارسال از طریق پست بر عهده روزنامه می باشد.

درخواست اشتراک آنلاین

اشتراک پیامک

برای عضویت در خبرنامه پیامکی، اطلاعات خود را وارد کنید

اشتراک ایمیلی

نظرسنجی

وب سایت را چگونه ارزیابی می کنید؟

نمایش نتایج

Loading ... Loading ...
آذربایجانین گوزه للیک لری
پیگیری وعده مسئولان
  • از مسئولین محترم استان که وعده های آنان در این ستون پیگیری گردیده خواهشمند است توضیحات خود را در خصوص علل عدم تحقق وعده های داده شده جهت اطلاع شهروندان محترم و تنویر افکار عمومی به دفتر روزنامه ساقی ارسال فرمایند.

تصویر روز