روزنامه کثیرالانتشار سراسری صبح ایران
به دو زبان ترکی و فارسی

۱۳۹۷/۰۷/۲۹
روزنامه ساقی آذربایجان
آمار بازدید
  • کاربران حاضر: 0
  • بازدید امروز: 1,428
  • بازدید دیروز: 3,301
  • کل بازدید ها: 840,771
چرخ کامیون ها می چرخد

با افزایش قیمت ارز، بسیاری از اقلام مورد نیاز وسایل نقلیه سنگین نیز افزایش یافت و این در حالی است که درآمدها همچنان خط ثابتی را دنبال می کنند .

چرخ کامیون ها می چرخد …‌
حمل و نقل جاده ای در کشور ما صنعتی استراتژیک است چرا که در فقدان توسعه ریل های آهنی و نیز عدم وجود فرودگاه ها و سیستم حمل بار هوایی توسعه یافته ، این جاده ها و کامیونها هستند که بار اصلی حمل کالا در کشور را برعهده دارند یعنی سهمی ۹۰ درصدی .
با افزایش قیمت ارز، بسیاری از اقلام مورد نیاز وسایل نقلیه سنگین نیز افزایش یافت واین در حالی است که درآمدها همچنان خط ثابتی را دنبال می کنند.این صنعت علاوه بر اینکه در نرخ تمام شده کالاها موثر است، بدلیل نقش عمده انتقال کالا از تولید کنندگان به مصرف کنندگان ، تاثیرگذاری بیشتری نیز دارند.
بهانه یا واقعیت
این روزها در اغلب مراکز خدماتی مانند فروشگاه ها و ..ارائه دهندگان اجناس یکی از دلایل گرانی را کمبود انتقال کالا می دانند . آنها اینگونه ارزیابی می کنند که کامیون ها اعتصاب کرده اند و بار حمل نمی کنند بنابراین کالایی برای عرضه نمی تواند وجود داشته باشد. همین یک دلیل میتواند برای فلج کردن سیتسم های توزیع کالایی یک کشور کافی باشد.
برای بررسی صحت و سقم این مسئله از باقرزاده مدیرکل حمل و نقل جاده ای استان می پرسم آیا کامیون داران استان اعتصاب کرده اند ، او بلافاصله همه چیز را انکار میکند و می گوید: ابداً تجمع یا تحصنی در کار نیست و روال عادی کارها در حال انجام است .
گلایه کامیون داران
در اول خرداد ۹۷ بود که رئیس اتحادیه حمل‌ونقل بار کشور با بیان این‌که کامیون‌داران به افزایش دوبرابری قیمت اقلام مورد نیاز از جمله لاستیک و روغن اعتراض دارند، از افزایش کرایه حمل بار تا ۲۰درصد خبر داد.
اما همین مقدارافزایش، دیگر این روزها، چندان متناسب با وضع موجود به نظر نمی رسد. از یکی از کامیون داران می پرسم قیمت لاستیک چند درصد افزایش یافته است فورا پاسخ میدهد درصد نه ، برابر. حداقل دو برابر و یا در بعضی از موارد تا سه برابر افزایش قیمت در لاستیک و همچنین بسیاری از قطعات مورد نیاز خودرو داشته ایم.
نظر پیراسته معاون حمل و نقل جاده ای اداره کل راهداری استان را می پرسم و او میگوید: تجمع یا تحصن رانندگان را تائید نمیکنم اما آنها اعتراض دارند. تنها یک تحصن مقطعی و چند ساعته در پایانه بار تبریز داشتیم که آن هم حل شد. پیراسته گفت در روزهایی که مشکل اعتراض جدی برقرار بود تعداد بارنامه ها به ۳۵۰۰ دستگاه کاهش یافته بود که امروز به بالای ۵۰۰۰ دستگاه بارنامه افزایش یافته است .
وی با اشاره به مطالبات و اعتراضات رانندگان آن را در دو دسته بومی و ملی تقسیم بندی نمود. در مطالبات بومی، مثلا مقاومت شرکت ها در برابر تجمیع در پایانه بار تبریز در روبروی گمرک سهلان اشاره نمود. اعمال ضریب بازنشستگی، حل مشکل بیمه تکمیلی هم جزو مطالبات ملی این دسته از فعالین اقتصادی را عنوان نمود.
پیراسته مهمترین دلیلی که رانندگان را نسبت به ادامه فعالیت در وضعیت موجود دلسرد میکند، قیمت لاستیک های خودرور دانست و افزود: برای حل این معضل تا کنون چند بار اقدام به تامین لاستیک مورد نیاز خودرو ها نموده ایم.
وی به دریافت ۷۰۰ حلقه لاستیک نو که با تعرفه دلار ۴۲۰۰ تومنی اخیرا وارد کشور شده است برای توزیع بین رانندگان استان خبر داد.
تعلیق اعتراضات
از قربان پور رییس انجمن رانندگان کامیون استان در خصوص ادعاهای اداره حمل و نقل استان پرسیدم، وی با تائید بخشی از اقدامات تامینی مانند لاستیک خودرو به برخی دیگر از معضلات دیگر کامیون داران اشاره نمود .
قربان پور گفت: مشکل ما هنوز بحث بازنشستگی است و علاوه بر آن و مهمتر از آن مشکل بیمه است. بطوریکه اگر راننده صفر کلیومتری، امروز برای دریافت بیمه اقدام کند ، متاسفانه بیمه ها از بیمه کردن فرد استنکاف میکنند و از آن سو به دلیل اتصال به سیستم هوشمند، بقیه مراحل اداری رانندگان نیز با مشکل مواجه می گردد.
لاستیک ها در راه
وی با اشاره به اینکه اعتراضات رانندگان فعلا تعلیق شده و آنها مشغول کار خود هستند اما اذعان نمود این مشکلات باید ریشه ای حل شود. ۷۰۰ حلقه لاستیک که از تهران ارسال خواهد شد با قیمت ۲/۵ میلیون تومان تحویل خواهد شد. این ۷۰۰ حلقه علاوه بر ۱۰۰۰ حلقه لاستیکی است که در خود اداره راه برای توزیع در میان رانندگان ارائه شده است.
وی گفت در حالیکه قبل از عید قیمت ۱ میلیون تومان بود اگر یک راننده ای بخواهد با تعرفه آزاد لاستیک خود را تامین کند با قیمت بالای ۴ میلون تومان و یا حتی بالای ۶ میلیون تومان مقدور خواهد شد.
تن بر کیلومتر
مطالبه اصلی رانندگان اعمال روش محاسبه تن بر کیلومتر است . یعنی دریافت هزینه به ازای هر تنی که در هر یک کیلومتر جابجا می گردد. اما روش فعلی روش توافقی است که ظاهرا بدلیل تکانه های بالای اقتصادی هموراه به ضرر رانندگان تمام میشود. انجمن رانندگان امیدوار است این موضوع از طریق رایزنی با مسئولین کشوری در روزهای آتی حل گردد .

دیدگاه بگذارید

اولین نفری باشید که نظر میدهید!

باخبر شدن از
avatar

wpDiscuz
سامانه پیامکی
اشتراک روزنامه

عزیزان علاقه مند به دریافت مرتب روزنامه ساقی آذربایجان از طریق پست می توانند با دفتر روزنامه تماس حاصل نموده و یا به سامانه پیام کوتاه روزنامه پیامک بفرستند.

اشتراک یکساله: 340 هزار تومان

اشتراک شش ماهه: 170 هزار تومان

ضمنا هزینه بسته بندی و ارسال از طریق پست بر عهده روزنامه می باشد.

درخواست اشتراک آنلاین

اشتراک پیامک

برای عضویت در خبرنامه پیامکی، اطلاعات خود را وارد کنید

اشتراک ایمیلی

نظرسنجی

وب سایت را چگونه ارزیابی می کنید؟

نمایش نتایج

Loading ... Loading ...
آذربایجانین گوزه للیک لری
پیگیری وعده مسئولان
  • از مسئولین محترم استان که وعده های آنان در این ستون پیگیری گردیده خواهشمند است توضیحات خود را در خصوص علل عدم تحقق وعده های داده شده جهت اطلاع شهروندان محترم و تنویر افکار عمومی به دفتر روزنامه ساقی ارسال فرمایند.

تصویر روز