سریال‌های طنز تنها راه حواس‌پرتی مردم از مصیبت‌ها

شرکت‌های تولید فیلم و سریال و شبکه‌های تلویزیونی در یمن، کشوری که چند سالی می‌شود درگیر جنگ است، تولید سریال‌های طنز را تنها راه جذب مردم جنگ‌زده به تلویزیون یافته‌اند.
تولید سریال در یمن در حال حاضر فقط محدود به ماه رمضان است و تنها ژانری هم که تولیدکنندگان برای مردم مصیبت‌دیده و جنگ‌زده این کشور مناسب می‌بینند، کمدی و طنز است.
سریال‌ها و برنامه‌های تلویزیونی یمنی همگی بر پایه طنز ساخته می‌شوند تا بلکه برای دقایقی حواس مردم را از حجم بزرگ مصیبتی که بر آن‌ها وارد شده پرت و آن‌ها را سرگرم کنند.
این موضوع دو واکنش متفاوت را از سوی شهروندان یمنی برانگیخته است. عده ای از انتخاب تولیدکنندگان برای تولید صرف آثار طنز حمایت می‌کنند و آن‌ را تنها راه مناسب برای مردم جنگ زده‌ی یمنی می‌دانند، اما عده‌ای دیگر با انتقاد از نگاه نخست، معتقدند باید در آثار نمایشی، به موضوعات حساس‌تر و حیاتی‌تری که در این کشور عربی جریان دارد پرداخت.
تولیدکنندگان فیلم و سریال در یمن که متوجه شده‌اند آثار کمدی مخاطب بیشتری را در این کشور جذب می‌کنند، ساخت آثار طنز و سرگرم کننده را تنها راه نجات مردم یمن از افسردگی و بحران ناشی از جنگ می‌دانند.
اما نکته قابل توجه این است که یمن فقط برای ماه رمضان تولید سریال دارد؛ بقیه ایام سال سریال‌سازی در این کشور جنگ‌زده تعطیل است. حتی بعضی از شبکه‌های یمنی، ماهواه نایل ست را فقط برای ماه رمضان اجاره می‌کنند و در این ماه تولید برنامه دارند و در ماه‌های دیگر کاملا تعطیل هستند.
مروان المخلافی، نویسنده و بازیگر یمنی می‌گوید، یمنی ها درگیر جنگ و مشکلات معیشتی هستند و به اضافه این‌ها مشکلات روحی نیز گریبانگیر آن‌ها شده است، از این رو آن‌ها احتیاجی ندارند که واقعیات زندگی‌شان را بار دیگر در تلویزیون ببینند.
او معتقد است، مخاطب خودش بیش از یک درام غم‌انگیز، درگیر مشکلات است و به دیدن سریال‌های غم انگیز و دارم احتیاجی ندارد.
این هنرمند یمنی می‌گوید، حل مشکلات کار سریال‌ها نیست، کار مردان سیاست است. کار سریال‌ها تبدیل مشکلات به طنز سیاه و آوردن خنده بر لب‌های مردم است.

About Author