اشتغال ۱۷۵۵ نفر در ۲۰۷ واحد گلخانه ای آذربایجان غربی

رییس جهاد کشاورزی آذربایجان غربی با اشاره به فعالیت تعداد ۲۰۷ واحد گلخانه ای در استان گفت : تعداد ۵۸۵ نفر به صورت مستقیم و ۱۱۷۰ نفر به صورت غیر مستقیم در گلخانه های استان اشتغال دارند.
به گزارش ساقی آذربایجان،اکبر کرامتی در اولین جلسه ستاد توسعه گلخانه ها در استان که در راستای برنامه نهضت دو هزار هکتاری توسعه گلخانه ها در استان با حضور معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار آذربایجان غربی برگزار شد، با اشاره به اهمیت توسعه کشت های متراکم گلخانه‌ای ،اظهار کرد: علاوه بر ۲۰۷ واحد گلخانه ای، ۶ مورد مجوز احداث سایبان باغی نیز درسطح ۶.۲ هکتار صادر شده، که در شهرستانهای ارومیه و مهاباد اجرا و به بهره برداری رسیده است. سایبان باغات نیز در ردیف طرح های گلخانه ای قرار می گیرند.
وی تصریح کرد: در کشت‌های گلخانه‌ای مصرف آب در حدود ۱۰ برابر کاهش یافته و عملکرد تولید محصول ۱۲ برابر نسبت به کشت‌های مشابه در فضای باز افزایش دارد.
کرامتی بیان کرد: تولید محصولات کشاورزی به صورت کشت گلخانه‌ای در تمام طول سال انجام می‌گیرد و این محصولات تولیدی نیز از کیفیت بالایی برخوردار هستند.
وی اضافه کرد: در استان ۵۸.۵ هکتار واحد گلخانه ای به تعداد ۲۰۷ واحد در سطح ۱۵ شهرستان وجود دارد که در این واحدها انواع سبزی و صیفی‌جات، توت فرنگی، گیاهان دارویی، میوه درختی، نهال، گل شاخه بریده و گل گلدانی و نشا سبزی و صیفی تولید می‌شود.
کرامتی با بیان اینکه توسعه کشت گلخانه ای مهمترین راهبرد بخش کشاورزی استان در سال تولید، دانش بنیان و اشتغال افرین است، بیان کرد: طبق دستور مقام عالی استان برای راه انداری نهضت گلخانه ای دو هزار هکتاری در استان، مکان یابی های جدید برای احداث گلخانه ها انجام گرفته و امکان تخصیص امکانات زیر بنایی اعم ازآب، برق، گاز، اعتبارات، تسهیلات بانکی لازم به اراضی شناسایی شده جهت احداث سایت های گلخانه ای توسط کارشناسان ذیربط در دست بررسی است.
وی ادامه داد: در استان ۸ شهرک گلخانه ای به مساحت کل ۴۸۹ هکتار و مساحت مفید ۳۸۱ هکتار وجود دارد که تحت نظر شرکت شهرک های کشاورزی استان قرار دارد که در صورت رفع مشکلات موجود این شهرک ها، پتانسیل خوبی برای سرمایه گذاری در اجرای طرح های گلخانه ای در استان می توانند باشند.
رییس سازمان جهاد کشاورزی استان عمده چالش های پیش رو در توسعه گلخانه ها در استان را، افزایش هزینه های سرمایه گذاری، تسهیلات بانکی، نیاز به ارتقای تعامل بین بخشی و لزوم کاهش استعلامات و تسریع در فرآیند صدور مجوزها عنوان کرد.

About Author