افت جایگاه کلانشهر تبریز در کشور!

جبارعلی ذاکری، معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری آذربایجان‌شرقی امروز در جمع اعضای شورای شهر تبریز با اشاره به تلاش و برنامه‌ریزی‌های مدیریت شهری تبریز اظهار داشت: شورای شهر تبریز به عنوان متولیان شهر و برنامه‌ریزان توسعه شهری به خاطر اینکه شهر تبریز به عنوان یکی از کلان‌شهرها مطرح است، باید در استان و شمال‌غرب کشور با برنامه‌ریزی بلندمدت جایگاه شهر را که درشان تبریز باشد حفظ کنیم.

وی افزود: در ۴۰ سال گذشته اقدامات مؤثری انجام‌ یافته اما به نظر می‌رسد باید با برنامه‌ریزی‌های بلندمدت، جایگاه تبریز را حفظ کنیم. به خصوص اگر مهاجر فرصت بودن را محاسبه کنیم، چند سال است که شهر تبریز در مقایسه با کلان‌شهرهای دیگر آمار بیشتری دارد و با این روند و با توجه به جمعیت شهر و برخی تصمیمات در شهرهای اطراف جایگاه کلان‌شهر تبریز نسبت به سایر کلان‌شهرها افت داشته و به‌ تبع آن بودجه‌ریزی شهر تبریز هم در مقایسه با شهرهایی مانند مشهد، اصفهان و حتی کرج کاهش‌یافته و از جایگاهی که انتظار می‌رود، فاصله گرفته‌ایم.

وی در ادامه مباحث مختلفی در خصوص لزوم تدوین برنامه‌های بلندمدت و برنامه‌ریزی در حوزه‌های مختلف مطرح کرده و گفت: امیدواریم با اقدامات لازم، در طی چند سال آینده خلأ و فاصله بین تبریز و سایر کلان‌شهرها کاهش یابد. برخی چالش‌های جدی وجود دارد که استانداری هم با آنها درگیر است که نکاتی در این رابطه از طریق دفتر فنی احصاء شده و در جلسات متعدد در این خصوص مباحثی مطرح‌ شده و آنها را به مسؤولان مربوطه منتقل می‌کنیم تا بتوانیم در قالب برنامه‌های کوتاه‌مدت و بلندمدت با تلاش مضاعف به رفع این چالش‌ها و مشکلات کمک کنیم.

ذاکری با اشاره به دسته‌بندی مشکلات کلان‌شهر تبریز خاطرنشان کرد: معضل ترافیکی شهر تبریز در اولویت اول و با اهمیت است. به نظر می‌رسد باید اقداماتی از سال‌های پیش انجام می‌گرفت اما آن‌طور که باید این اقدامات انجام نشده است. به‌ تبع آن آلودگی هوا در تبریز مورد انتظار نیست، چرا که بادهای موسمی وجود دارد. هرچند برخی آلایندگی‌ها توسط آلاینده‌های اطراف شهر به تبریز تحمیل می‌شود. اما در هر حال مشکلات ترافیکی نیز در آلودگی هوا مؤثر است و آلودگی‌ها بایستی با بادهای موسمی رفع می‌شد اما شاهد این هستیم که در برخی روزها شاخص آلودگی هوا به بیش از ۱۰۰ رسیده و پیرو آن مدارس تعطیل می‌شود.

وی ادامه داد: بحث نوسازی ناوگان حمل‌ونقل عمومی و اقدامات صورت گرفته در این راستا به خصوص اتوبوس‌ها و تاکسیرانی که با حمایت شورا و شهرداری صورت گرفته، جای تقدیر دارد. البته از نظر آماری وضعیت اتوبوس‌های مناسب شهری تبریز با سایر شهرها زیاد است و بایستی این موضوع جبران شود. متأسفانه مشکل تأمین مالی خط دو مترو تبریز چند ماه است که منتج به نتیجه نهایی نشده است. گرچه موافقت‌های اصلی با آن صورت گرفته اما باید تلاش و پیگیری‌های بیشتری انجام دهیم تا این مسئله را به مرحله‌ای برسانیم که شاهد تسریع روند اجرای خط دو مترو تبریز باشیم.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری آذربایجان‌شرقی با اشاره به عوامل دخیل در ترافیک شهری و لزوم برنامه‌ریزی برای رفع آن توسط دستگاه‌های مختلف خاطرنشان کرد: متأسفانه اطلاعات مرتبط با آلودگی هوا در نقاط مختلف شهر کم است و در مقایسه با سایر کلان‌شهرها به نظر می‌رسد بایستی اقدامات اولیه مناسبی در خصوص سنجش آلودگی‌ها و هواشناسی انجام شود.

وی یادآور شد: در خصوص پیگیری واردات اتوبوس‌های جدید از منطقه آزاد ارس به منظور تقویت ناوگان حمل‌ونقل عمومی تبریز هرچند به نتیجه نهایی نرسیده اما تلاش‌های استاندار در این خصوص جای تقدیر دارد. این امکان برای استفاده تبریز از اتوبوس‌ها و خودروهای سبک وجود دارد و باید از این امتیاز بهره‌مند شویم.

ذاکری در ادامه سخنانش به موضوع توسعه شهر تبریز اشاره‌کرد و گفت: بخش شمالی شهر محدود بوده و توسعه شهر به سمت شمال محدودیت‌هایی دارد. بدین ترتیب توسعه شهرمان به سمت جنوب و شرقی شهر خواهد بود. در برنامه‌های شورا و شهرداری نیز این موضوع مشخص است و شاید در دوره زمانی مشخص برای توسعه شهرمان نیازمند مطالعات جدی هستیم.
وی در ادامه به بیان مسائلی در حوزه فضای سبز شهری، حفظ باغات لاله، پروژه‌های عمرانی ناتمام و بهره‌برداری برخی از آن‌ها در دهه مبارک فجر، کیفیت اجرای پروژه‌های عمرانی و رضایت‌بخش بودن آن‌ها با توجه به فعالیت جهادی، بازگشایی مسیرهای مربوط به فعالیت عمرانی ایستگاه‌های مترو و… پرداخت.

About Author