افزایش تمایل به زیارت در نوروز ۱۴۰۱

معاون وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گفت: محدودیت‌های سفر طی ۲ سال گذشته موجب تقاضای انباشته سفر شده که به همین سبب تمایل به سفرهای زیارتی در نوروز ۱۴۰۱ افزایش خواهد داشت.
علی اصغر شالبافیان در نخستین جلسه ستاد اجرایی خدمات سفر خراسان رضوی ویژه نوروز ۱۴۰۱ در مشهد افزود: با شیوع کرونا و کاهش سفر حجم کار فعالیت ستاد خدمات سفر در کشور کمتر شده بود ولی در روزهای آینده در شرایطی قرار خواهیم گرفت که سفرها از زمان قبل از کرونا نیز بیشتر خواهد شد لذا به هماهنگی بیشتری نیاز داریم.
وی ادامه داد: نخستین جلسه ستاد اجرایی خدمات سفر را در خراسان رضوی آغاز کردیم چون علاوه بر معنویت بارگاه ملکوتی حضرت امام رضا (ع)، این استان الگویی برای کشور است و به دلیل شوق زائران برای حضور در این استان جایگاه ویژه‌ای دارد که لزوم برنامه ریزی در این زمینه را مضاعف می‌کند.
رییس ستاد اجرایی خدمات سفر کشور گفت: بخش گردشگری از نظر اقتصادی و زیرساختی از جمله نیروی انسانی بر اثر شیوع کرونا به شدت آسیب دیده است که ارائه تمهیدات زیرساختی به تلاش مضاعف نیاز دارد.
وی افزود: تمهیداتی که باید اندیشیده شود فقط مربوط به حوزه زائران داخلی نیست چون بعد از ۲۰ ماه بسته بودن مرزها، از سرگیری صدور روادید، تقاضای بسیار ایجاد کرده است.
شالبافیان ادامه داد: هم‌زمانی مناسبت‌های ماه رجب و شعبان و عید نوروز تقاضای سفر زائران داخلی و خارجی را افزایش خواهد داد.
وی گفت: براساس گزارش‌های دریافتی از برخی نمایندگی‌های ایران در کشورهای پاکستان، هند و کشورهای حاشیه خلیج فارس استقبال خوبی از سفر به ایران در پیش داریم.
معاون وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی بر ضرورت فعالیت دائمی ستاد اجرایی خدمات سفر تاکید کرد و افزود: پیش بینی‌ می‌شود روند افزایشی ورود زائران به مشهد تا پایان شهریور ماه سال آینده تداوم داشته باشد لذا برنامه‌ریزی‌ها باید با این نگاه باشد.
وی با بیان اینکه خراسان رضوی یک الگو برای کشور است ادامه داد: طرح مبدا تا مبدا را به عنوان الگو به استان‌های دیگر نیز ارائه و متناسب با آن نظارت نیز خواهیم کرد که خراسان رضوی در این زمینه نقش محوری دارد.
شالبافیان گفت: استفاده از ظرفیت داوطلبان و نهادهای مردمی باید در دستور کار قرار گیرد و استانداری خراسان رضوی برای خدمات رسانی به زائران هماهنگی‌های لازم را انجام دهد.
وی افزود: از شهرستان‌های استان نیز نباید غفلت شود و فرمانداری‌ها در این زمینه فعال شوند و از ظرفیت آن‌ها استفاده گردد.
معاون هماهنگی و مدیریت امور زائران استانداری خراسان رضوی نیز در این نشست وظیفه ستاد اجرایی خدمات سفر را تسهیل زیارت عنوان کرد و گفت: با ادامه فعالیت‌های خوب گذشته این ستاد، باید بازسازماندهی داشته باشیم و با نگاه مسئله محوری طوری اقدام کنیم که سرمایه‌های اجتماعی، فرهنگی و انقلابی در جریان خدمتگزاری به زائر قرار گیرند.
حجت‌الاسلام حجت گنابادی‌نژاد افزود: باید فرآیند خطی و نمودار خدمت به زائران از مبدا تا مبدا را تکمیل کنیم تا مکان، نحوه خدمت‌رسانی و ارتباط با زائران مشخص باشد.
وی با بیان اینکه حضور زائران در نوروز ۱۴۰۱ با دو سال قبل متفاوت خواهد بود ادامه داد: با توجه به محدودیت‌های سفر طی دو سال گذشته، احتمال استقبال گسترده مردم در نوروز ۱۴۰۱ پیش‌بینی می‌شود، با این شرایط مشهد یک نقطه کانونی برای سفر و زیارت خواهد بود.

About Author