افزایش ۴۶ درصدی ارزش صادرات کالا از گمرکات آذربایجان شرقی در بهار امسال

ناظر گمرکات استان آذربایجان شرقی با بیان اینکه یک میلیون و ۴۷ هزار تن کالا به ارزش ۴۹۷ میلیون دلار در سه نخست امسال از طریق گمرکات استان به خارج از کشور صادر شده است، گفت: این میزان کالا های صادراتی از نظر ارزش ۴۶ درصد و از نظر وزن ۱۶۱ درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل افزایش یافته است.

به گزارش روز سه شنبه ایرنا از روابط عمومی گمرکات استان، صادق نامدار اظهار کرد: این میزان کالا از طریق گمرکات تبریز، سهلان، جلفا، نوردوز، بناب و مراغه به خارج از کشور صادر شده است.

وی افزود: عمده اقلام صادرات قطعی گمرکات استان در این مدت چدن، آهن و فولاد، محصولات پتروشیمی و مصنوعات پلاستیکی، سوخت های معدنی و روغن های معدنی، میوه‌های خوراکی، پوست مرکبات، خربزه، مس و مصنوعاتی از مس بود که عمده این اقلام به کشورهای ترکیه، ارمنستان، عراق، گرجستان و آذربایجان صادر شده است.

ناظر گمرکات استان و مدیر کل گمرک تبریز به عملکرد واردات قطعی کالا اشاره کرد و گفت: در سه ماهه نخست امسال ۱۴۰ هزار تن کالا به ارزش ۴۰۹ میلیون و ۴۳۴ هزار دلار کالا از طریق گمرکات تبریز، سهلان، جلفا و نوردوز وارد کشور شده است که به لحاظ ارزش ۱۵ درصد و از نظر وزن ۳۰ درصد افزایش داشته است.

نامدار افزود: عمده اقلام وارداتی به استان شامل وسایل نقلیه زمینی و اجزا و قطعات، گوشت، ماشین آلات و وسایل مکانیکی، توتون و تنباکو و چوب و اشیای چوبی و برخی اقلام مجاز دیگر بود که این اقلام بیشتر از کشورهای ترکیه، امارات متحده عربی، چین، آلمان و اسپانیا وارد شده است.

وی همچنین با اشاره به انجام تشریفات گمرکی در حوزه مسافری از طریق گمرکات استان گفت: در سه ماه نخست امسال ۱۲۸ هزار و ۵۵۵ مسافر ورودی و ۱۳۱ هزار و ۵۴۶ مسافر خروجی از گمرکات استان خدمات تشریفات مسافری دریافت کردند که نسبت به مدت مشابه سال قبل در ورود مسافر ۲۲ درصد افزایش و در خروج مسافر ۲۴ درصد افزایش داشته است.

به گزارش ایرنا، آذربایجان شرقی دارای سه اداره کل گمرک در تبریز، سهلان و جلفا و سه واحد گمرکی در مراغه، خداآفرین و نوردوز و همچنین سه دفتر گمرکی در شهرک صنعتی شهید سلیمی تبریز و شهر بناب است.

About Author