تنها ۶ درصد از حجم بازار تلفن همراه کشور متعلق به برند اپل است

بر اساس آخرین آمار منتشر شده از ۱۸ میلیون و ۳۰۰ هزار تلفن همراهی که در بازه یک ساله (اسفند ۹۹ تا اسفند ۱۴۰۰)، وارد کشور شده، سهم مدل آیفون از برند اپل ۶ درصد بوده است.
به گزارش ایرنا، از مدتی قبل بحث محدودیت یا ممنوعیت واردات تلفن‌های همراه اپل مطرح شد. از ابتدای اردیبهشت زمانی که واردکنندگان تلفن همراه برای ثبت سفارش به سامانه مراجعه می‌کردند، با پیغامی روبه‌رو می‌شدند که حکایت از توقف موقت این برند داشت. ادامه‌دار شدن این موضوع و جای‌گیری برند گوشی آیفون از گروه ۲۳ به گروه ۲۷ (کالای لوکس) موجب شد، بازار موبایل کمی ملتهب شود.
در این میان، به نکاتی مانند خطر بیکاری برای ۲۵ هزار نیروی کار مطرح شد. با توجه به این‌که حجم بازار گوشی‌های آیفون در کشور ما تنها ۶ درصد است، این ارزیابی درست به نظر نمی‌رسد.
گوشی‌های آیفون جزو پرطرف‌دارترین گوشی‌های پرچمدار در دنیا به‌حساب می‌آیند. در ایران اما جزئیات منتشر شده از بازار واردات تلفن همراه نشان می‌دهد، استقبال از گوشی‌های پرچمدار برندهای دیگر بیشتر است.
اواخر سال گذشته، طبق آمار منتشر شده از سوی اتحادیه واردکنندگان تلفن همراه، در بازه زمانی اول اسفند ۹۹ تا اول اسفند ۱۴۰۰، تعداد ۱۸ میلیون و ۳۰۰ هزار تلفن همراه وارد کشور شده است. سهم برند سامسونگ از این بازار، ۴۸ درصد است. واردات ۸ میلیون و ۷۱۰ هزار دستگاه تلفن همراه سامسونگ به ارزش یک میلیارد و ۸۷۸ میلیون دلار نشان می‌دهد، پرتقاضاترین تلفن همراه در کشور به دلایل مختلف از برند سامسونگ است.
قیمت مناسب این گوشی، سیستم‌عامل اندروید و امکان استفاده از نرم‌افزارهای مختلف از جمله مهم‌ترین عواملی است که خریداران تلفن همراه را به استفاده از این برند سوق می‌دهند.
پس از برند سامسونگ، برند شیائومی با کسب سهم ۲۸ درصدی از بازار تلفن همراه، رتبه دوم را به خود اختصاص داده است. از این برند در بازه زمانی ذکر شده ۵ میلیون و ۲۱۰ هزار دستگاه به ارزش یک میلیارد و ۱۰۶ میلیون دلار توسط واردکنندگان تلفن همراه به کشور وارد شده است. برند شیائومی نیز مانند سامسونگ به دلیل قیمت‌های مناسبی که خصوصاً در میان گوشی‌های پرچمدار دارد، باعث شده در جذب کاربر ایرانی موفق عمل کند.
رتبه بعدی به برند نوکیا تعلق دارد. گوشی‌های فیچرفون یا همان دکمه‌ای در کشور ما جزو تلفن‌های پرمصرف، ارزان قیمت و کار راه بینداز هستند. عده‌ای در کنار گوشی هوشمند خود از این مدل تلفن همراه نیز استفاده می‌کنند. به همین جهت است که نوکیا توانسته ۱۲ درصد از سهم بازار را به خود اختصاص دهد. در بازه زمانی یک سال، ۱۲ میلیون و ۲۵۰ هزار دستگاه به ارزش ۵۴ میلیون دلار وارد چرخه ارتباطی کشور شده است.
رتبه چهارم سهم بازار به برند اپل اختصاص دارد. این برند به دلیل تولید گوشی‌های پرچمدار با قیمت بالا در تمام دنیا طرفداران خودش را دارد و معمولاً آغاز فروش گوشی‌های جدید این برند، با صف‌های طولانی از طرفدارانش گره می‌خورد. اما در ایران این گوشی، یک برند لوکس به حساب می‌آید که قیمت آخرین نوع آن (آیفون ۱۳) تقریباً از هزار دلار آغاز می‌شود.
این برند در کشور ۶ درصد از سهم بازار را به خود اختصاص داده است. در بازه زمان مورد نظر، یک میلیون و ۳۰ هزار دستگاه تلفن همراه به ارزش یک میلیارد و ۳۵۰ میلیون دلار وارد کشور شده است. متوقف شدن واردات این کالا به کشور ممکن است در کار افرادی که به فروش، تعمیر و خدمات پس از فروش این برند مشغول بودند اختلالی ایجاد کند، اما با توجه به حجم بازار ۶ درصدی این برند، اخبار مطرح شده درباره خطر بیکاری ۲۵ هزار نیروی کار، نمی‌تواند درست باشد.

 

About Author