جلیلی نگاه جنگی دارد ولی مردم ایران آرامش می خواهند

فریدون مجلسی، دیپلمات پیشین و کارشناس مسائل بین الملل می گوید در مرحله اول انتخابات «رأی خاموش» بوده است اما در مرحله دوم رأی می دهد. او رأی دادن به مسعود پزشکیان را بیان اعتراضش به شرایط فعلی می داند.

او گریزی به نگاه سعید جلیلی به موضوعاتی چون برجام و تحریم ها می زند و تاکید دارد؛« جلیلی نگاه جنگی دارد. ملت ایران نگاه صلح، آرامش و دوری از تعصاب را دارد و به دنبال یک زندگی محترم و متعارف جهانی است، نه دنبال مسائل فرقه ای، جنگ، جهاد و خون. مردم از این کلمات خسته و منزجر شده اند.»

این تحلیلگر سیاسی هرچند تاکید دارد که «فکر نمی کنم نه مسعود پزشکیان یا هر کس دیگری بتواند مشکلات اقتصادی ایران را حل کند بدون حل مشکلات بین المللی حل کند» اما این را هم تاکید می کند که « با این حال به پزشکیان رأی می دهم تا سدی در مقابل افکار تخیلی طرف مقابل یعنی سعید جلیلی باشد.»

در ادامه گفتگوی خبرگزاری خبرآنلاین با فریدون مجلسی، دیپلمات پیشین را می خوانید؛

******

*آقای مجلسی! یک تفاوت شاخص بین دو کاندیدای نهایی انتخابات ریاست جمهوری چهاردهم نگاه آنها به بحث تحریم ها، برجام و FATF است، در مناظرات هم این تفاوت نگاه مشهود بود، تحلیل شما از این دو نگاه چیست؟

در طی تمام ۱۰- ۱۵ سالی که دچار تحریم بودیم، کار سعید جلیلی و گروهش تخریب هر گونه اقدامی بوده که در راه برداشته شدن تحریم صورت گرفته و می گیرد و البته از او حمایت هم می شود، یعنی افکار انقلابی هنوز از او حمایت می کنند.

اولین کسی که آغازگر یک حرکت اصلاحی بود، آقای سیدمحمد خاتمی بود. دولت ایشان در مسیر پیشرفت بود، اگر پیشرفت در جهت اصولی باشد، تیراژ روزنامه ها تا ۵۰۰-۶۰۰ هزار بالا می رود، تیراژ کتاب ها به ۵ هزار و ۱۰ هزار می رسد. نه اینکه امروز همه چیز خوابیده است.

عدم اجرای برجام بزرگترین خسارت را به ایران زد

آیت الله هاشمی رفسنجانی نیز از درون این سیستم برخاست و از افراطی ترین بخش به عقلانیت و اعتدال گرایش پیدا کرده بود. آقای روحانی نیز از مسئولان ارشد بوده، مباحث امنیتی را واقف بود، مشکلات را می دید، گزارش ها را می خواند و تصمیم عقلانی می گرفت. او نفر آخری بود که تفاهم برجام را امضا کرد و منتظر تصمیم آخر برای احیای برجام شد اما اتفاق نیفتاد.

عدم اجرای برجام بزرگترین خسارت را تاکنون به ایران زده است. شما نمی توانید برای وقایعی که در ایران رخ نداده زیاد استناد کنید و بگویید که چه چیزهای نشده است، ولی می توانید مقایسه کنید که اقتصاد ایران برای مثال سه برابر ترکیه بود، الان اقتصاد ترکیه حدود ۵ برابر ایران شده است؛ یعنی ۱۵ برابر نسبت به ترکیه افت کردیم. نسبت به عربستان و امارات که دیگر صحبتش را نکنیم. از کره جنوبی که نصف ایران بود، الان دارای ثباتی ۱۰-۱۲ برابر ایران است.

این مسائل ناشی از تحریم است . اگر کسانی مملکت را از آن خودشان ندانند، برای تخریب و توسعه پیدا نکردن آن نگران نشوند، از عدم توسعه و پیشرفتش خوشحال شوند و در افکار و عوالم دیگر باشد، به همین روزگار دچار می شویم.

به عنوان اعتراض به پزشکیان رأی می دهم

من برای اعترض به آقای پزشکیان رأی می دهم که مبادا افکار تخیلی طرف مقابل بخواهد ما را از آنچه که هستیم به فلاکت بیشتری برساند.

معتقدم آقای پزشکیان یا هر کس دیگری نمی تواند مشکلات اقتصادی ایران را حل کند مگر اینکه مشکلات سیاسی و نظامی در خارج حل شود، به سمت برقراری روابط بین الملل و پذیرفتن قواعد بازی بین المللی برویم و به یک کشور متعارف و عادی تبدیل شویم.

مشخصا درباره آقای پزشکیان هر چقدر هم حسن نیت، دانش و علاقه داشته باشد و بخواهد با ایمان و صمیمت کار کند، مثل این است که بخواهید در برابر نهر بزرگ آبی که مورد نیاز است، فقط یک جوی بکشید و از آب آن جوی استفاده کنید و کل نهر به هرز برود . با این وجود ما رأی خود را به آقای پزشکیان می دهیم و امیداوریم که تعداد بیشتری هم باشد تا این اعتراض را به گوش کسانی که آمادگی ندارند هم برسانند.

فریدون مجلسی: دور اول «رأی خاموش» بودم اما دور دوم به پزشکیان رأی می دهم /جلیلی نگاه جنگی دارد اما مردم ایران آرامش می خواهند

جلیلی نگاه جنگی دارد اما مردم به دنبال صلح و آرامش هستند

*آقای مجلسی! شرایط امروز جامعه چه در بعد اقتصادی، بین الملل و سیاست داخلی و حتی در ابعاد فرهنگی و اجتماعی نیازمند نگاه کدام یک از این دو کاندیدا است؟

طبیعی است که به نگاه آقای پزشکیان نیاز است. طرف مقابل نگاه جنگی دارد. ملت ایران نگاه صلح، آرامش و دوری از تعصاب را دارد و به دنبال یک زندگی محترم و متعارف جهانی است، نه دنبال مسائل فرقه ای، جنگ، جهاد و خون. مردم از این کلمات خسته و منزجر شده اند.

یک گانه جلیلی برای ایران کافی است /ترامپ ترسی ندارد

* با توجه به اینکه پیش بینی ها مبنی بر روی کار آمدن ترامپ در آمریکا و برفرض تحقق این پیش بینی، روی کار آمدن همزمان جلیلی در ایران چه خطری پیش روی ماست؟ نگاه شما به دوگانه جلیلی – ترامپ چیست؟

یک گانه جلیلی کافی است و نیازی به دو گانه نیست. آقای ترامپ کاسب است و هر وقت خطرش زیاد شود، یک سهم و امتیازی می گیرد و ساکت می شود. او زیاد ترس ندارد.

*اگر بایدن در کاخ سفید بماند چطور؟ دوگانه جلیلی- بایدن چگونه است؟

بایدن که باید دید قیم او چه می گوید. ما وضعش را دیدیم. ماندن او در عرصه انتخابات ریاست جمهوری آمریکا شانس پیروزی ترامپ را بیشتر می کند. خروج او و اقدام سریع حزب دموکرات در جایگزین کردن فرد توانمند و جوان تر، جلوی ترامپ را هم می گیرد.

مرحله اول رأی خاموش بودم اما روز جمعه رأی می دهم

*آقای مجلسی! چقدر احتمال دارد که آراء خاموش در انتخابات ۱۵ تیرماه به صحنه بیایند؟

آراء خاموش ممکن است پای صندوق بروند، من هم جزو آراء خاموش بودم و الان روشن شدم و رأی می دهم، ولی امیدی ندارم و فقط می خواهم هر چه بیشتر رأی دهند که این پیام را برسانند که ما وضعیت افراطی، متعصبانه، حاد، جنگ و خونریزی، خارج از ایران اقدام کردن و تحریم باقی ماندن را نمی خواهیم و هرچقدر آراء بیشتر باشد این صدا را می رساند. خاکستری هایی که خاکستری باقی می مانند ما را هم خاکستر نشین می کنند.

About Author