دبّه چینی و ناهوشیاری تبریز!

اختصاصی ساقی آذربایجان/ چندی پیش بود که لایحه تودیع وثیقه برای دریافت فاینانس ۴۲۰ میلیون یورویی را شورای شهر تبریز با قاطعیت آراء تصویب نمود! قبل و بعد این مصوبه بارها و بارها در رابطه با این اقدام و قرارداد با شرکت چینی مطالبی را عنوان و تحت گزارشات و مصاحبه های مفصل به این موضوع ورود کردیم و متاسفانه در این وادی کسی همراهی مان نکرد و به غرض ورزی متهم شدیم. آنچه در باب این اقدام گفتیم حقیقتی بدیهی است به دلایلی چند. اولا شهرداری تبریز توان بازپرداخت این فاینانس را ندارد ثانیا طرف چینی طرف قابل اعتمادی نیست و ثالثا حتی با این پول هم خط دو مترو تمام نمی شود که بشود از عواید مادی آن در مقام بازپرداخت درآمد و رابعا اخذ فاینانس برای پروژه های عمرانی در کشوری که ارز به ثانیه ای بالا و پایین می شود خودکشی حساب می شود. به فاصله بسیار کمی از ورود ما به این مسئله و تحلیل جوانب امر و سود و زیان آن دم خروس بیرون زد و هنوز شروع نشده دبه درآورده اند!
خط دو مترو تبریز به عنوان یکی از پروژه های اولویت داری بود که به طرف چینی معرفی شده است و به گفته معاون عمرانی استاندار از طرف ما تمامی اقدامات اولیه انجام شده است! معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار آذربایجان‌شرقی خاطر نشان کرد: اجرای این فاینانس از طرف بانک مرکزی چین حدود ۴ تا ۶ ماه زمانبر خواهد بود و با تحقق این فاینانس اجرای این پروژه سرعت چشمگیری خواهد داشت.
با این حساب و به استناد آن چه معاون عمرانی می گوید این بازه زمانی نشان می دهد که از همان بدو امر چینی ها اطاله پرداخت را آغاز کرده اند. شش ماه برای پرداخت نه تمام فاینانس که بخشی از آن در فضای اقتصادی فعلی که هر لحظه شاهد تورم هستیم خطرناک است چون می تواند قیمت تمام شده پروژه را مضاعف نماید. سابقه نشان داده که طولانی شدن اجرای پروژ ه ها هزینه تمام شده را بالا می برد و سودآوری آن را تحت الشعاع قرار می دهد. از سویی بهتر است مدیران شهری تا زمانی که پولی از طرف چینی دریافت نکرده اند اقدامی برای حفاری ننمایند و بیخود خیابان های تبریز را درگیر ترافیک نکنند و منتظر وصول مبالغ باشند. نگرانی دیگر در این رابطه مربوط به تغییراتی است که ممکن است در ساختار اجرایی کشور به وجو بیاید. حادثه هولناک اخیر و شهادت رییس جمهور محترم و برگزاری انتخابات زودرس را نباید سرسری گرفت، فضای سیاسی و اجتماعی آبستن روی کار آمدن دولتی احتمالا اعتدالی خواهد بود و همین امر می تواند به رابطه ایران و چین و قراردادهای ما نیز تاثیر مستقیم بگذارد.
به اعتقاد کارشناسان امر ، هنوز خط ۱ متروی تبریز تمام نشده و با مشکلات عدیده مواجه بوده و تاکنون بیش از ۳۰ هزارمیلیارد تومان هزینه داشته و از طرفی سهم بسیار ناچیزی از حمل و نقل مسافر درون شهری را به خود اختصاص داده ، با این حال بدهکار کردن تبریز به چینی ها از بابت شروع خط ۲ مترو که جزو اولویت های مدیریت این شهر نیست و پرداخت ماهانه چندصد میلیارد تومان از پول مردم تبریز به چینی ها که چندین سال ادامه خواهد داشت ، بسیار خطرناک و برای مدیران آینده تبریز فلج کننده خواهد بود
لذا به مسئولان امر برادرانه و مشفقانه توصیه می شود دقت نظر کافی را در این رابطه داشته باشند و در اصل موضوع ورود کنند و تا جای ممکن از بدهکار کردن تبریز به چینی ها جلوگیری کنند و اگر واقعا ضرورت این معامله با چینی ها اثبات شود ، اجازه سوء استفاده طرف چینی و برخی عوامل داخلی در ااطاعه پرداخت را ندهند! ناهوشیاری تبریز می تواند کار دست آیندگان بدهد و سالهای متمادی ما را گرفتار بدهی به چینی ها نماید

About Author