دست اداره مالیات روی یقه خیرین سلامت

مدیر بیمارستان شهید مدنی تبریز با گلایه از سنگ‌اندازی‌های اداره مالیات و امور اقتصادی استان در بخش سلامت گفت: متاسفانه وقتی خیر سلامت می‌خواهد کمکی به این بخش بکند باید هزینه مالیات کار خیرش را هم پرداخت کند و این منجر به عقب‌نشینی خیرین سلامت می‌شود.
خبرگزاری فارس تبریز، بیمارستان تخصصی شهید مدنی تبریزیکی از بیمارستان‌های قدیمی با قدمت نیم قرن است؛ این بیمارستان با همت و تلاش پدر جراحی نوین قلب ایران یعنی پروفسور عباسقلی دانشور به عنوان بزرگترین و مجهزترین مرکز ارجاع بیماران قلبی و عروقی در شمال‌غرب کشور فعالیت خود را آغاز کرده و با اینکه در حال حاضر یک بیمارستان با ساختمانی قدیمی و تجهیزات با طول عمر زیاد است اما همچنان حرف اول را در بخش قلب و عروق می‌زند و روزانه به تعداد قابل توجهی از هموطنان در استان و استان‌های همجوار و حتی کشورهای همسایه اعم از جمهوری آذربایجان، نخجوان، عراق ارائه خدمات می‌دهد. البته این بیمارستان به همه ویژگی‌های منحصر به‌فردش هرازگاهی شاهد برخی گلایه‌هایی در قالب اخبار شهروند خبر می‌شود که اکثرا به فرسودگی این بیمارستان و یا خراب بودن دستگاه‌های این مجموعه می‌شود.

بیمارستان باید جابه‌جا شود ولی کِی و به کجا؟

چهارشنبه هفته گذشته علی کریمیان، مدیر بیمارستان شهید مدنی تبریز در طی نشست خبری با اصحاب رسانه از افتتاح یک مرکز نوآور سلول‌های بنیادی خبر داد اما وقتی سوالات خبرنگاران به سمت و سوی دیگر رفت و از فرسودگی ساختمان‌های این بیمارستان و طول عمر دستگاه‌های مهم بیمارستان پرسیدند، آقای مدیر نیز سفره دل‌اش را پهن کرد که ماحصل این گفت‌وگو به شرح زیر است. *آقای مدیر، بیمارستان شهید مدنی یک بیمارستان یک بعدی و صرفا تخصصی در بخش قلب و عروق است*؟کریمیان: «این بیمارستان با اینکه همه آن را به عنوان بیمارستان تخصصی می‌شناسند و البته یک بیمارستان تخصصی هم است ولی هیچ آمبولانسی را که از در این بیمارستان وارد شود را رد نمی‌کند و تمام درمان‌های جنرال را انجام می‌دهد». *بارها شنیده‌ایم که گفته‌اند این بیمارستان باید جابجا شود ولی نه تنها جابجا نشده است بلکه امروز یک مرکز جدید هم در آن افتتاح شد؟کریمیان:«ما هم موافق جابه‌جایی هستیم ولی یک مثال می‌زنم! فکر کنید لباس شما کهنه است و حتما باید عوض‌اش کنید ولی هیچ لباس جایگزین و یا توان خرید لباس نو را هم ندارید؟ حتما باید تا مادامی که لباس جدید نخریده‌اید لخت بگردید؟ آیا این کار درستی است که ما دست از خدماتی برداریم که دقیقا با سلامت مردم ارتباط دارد و منتظر باشیم تا مکان جدیدی در اختیار ما بگذارند؟» .
*این بیمارستان دستگاه‌های مهم رادیولوژی، رادیوتراپی، سی تی آنژو و غیره را دارد که همگی سن بالای ۱۰ سال را دارند در خصوص نوسازی این دستگاه‌های مهم و حیاتی چه اقداماتی صورت گرفته است؟کریمیان: «بله ما دستگاه‌هایی داریم که قیمت آنها ۱۲۰ میلیارد تومان است و توان خرید برای ما میسر نیست ولی دستگاه‌های حیاتی برای شمالغرب هستند! زیرا ما مریض‌های زیادی از استان همجوار داریم که از این بیمارستان خدمات می‌گیرند ول سرانه درمان آنها به استان خودشان پرداخت می‌شود». *از ظرفیت‌ خیرین سلامت هم استفاده کردید؟ کریمیان: ما با خیرین زیادی در ارتباط هستیم و به قدری این موضوع برای من در اهمیت بود که حتی با یک خیر ۸۸ ساله اهل شیراز که ساکن آمریکاست نیز ارتباط گرفتم و طلب کمک کردم و اما خیرین استان خودمان هم بسیار علاقمند به کمک هستند ولی متاسفانه اداره مالیات یقه آنها را گرفته و رسما مالیات کار خیرشان را می‌گیرد».

*یعنی اداره مالیات از خیری که می‌خواهد دستگاهی برای بیمارستان بخرد مالیات می‌گیرد؟ کریمیان: «بله، ما با یک سرمایه‌گذار معروف تبریزی صحبت کردیم و قرار شد تا یک دستگاه حیاتی به قیمت ۳۰ میلیارد تومان را برای ما خریداری کند و تا نصفه کار هم رفتیم ولی این اقدام از نظر اداره مالیات یک خرید و فروش محسوب می‌شود و ارزش افزوده و مالیاتی برای آن خیر حساب کرده بودند و به عبارتی آن خیر نه تنها در شغل خود مالیات پرداخت می‌کند بلکه برای این کار خیرش هم جداگانه باید مالیات پرداخت کند». *کمک دولتی شامل‌تان می‌شود؟ یا مالیات برخی شرکت‌های دولتی که مقرر شده به بخش سلامت اختصاص یابد؟ کریمیان: « در زمان استاندار اسبق آذربایجان‌شرقی جناب آقای خرّم مقرر شد تا مبلغ ۳۰ میلیارد تومان از محل عوارض مالیاتی مس سونگون به ما بدهد که متاسفانه عمرشان قد نداد و سپس این موضوع را با جناب آقای مالک رحمتی خواستیم در میان بگذاریم که متاسفانه نشد».

About Author