ده ها سال پروژه نیمه‌تمام در کشور داریم

آیت ‎الله سید ابراهیم رئیسی در نشست با اصحاب رسانه تصریح کرد: از مسائل مهم استان پروژه های نیمه تمام است که در جای‎جای استان پروژه هایی شروع شده و درصدهای انجام شده ولی به اتمام نرسیده است.
رئیس جمهور خاطرنشان کرد: در کشور ده‌ها سال پروژه نیمه تمام داریم که باید اولویت بندی کرد. یکی از کارهای که گفته شد در تهران انجام بدهند و در استان نیز به مدیران تاکید کرده ایم، مسئله اولویت سنجی است حتما باید اولویت سنجی بشود.
آیت‎الله رئیسی در خصوص مهاجرت مردم لرستان به ویژه جوانان و برخی آسیب‌های اجتماعی نظیر طلاق و اعتیاد نیز اظهار کرد: بر اساس مطالعاتی که کارشناسان در لرستان انجام داده‌اند و قبل از اینکه به استان سفر کنم مورد بررسی قرار دادم، عمدتاً دو عامل در ایجاد آسیب های اجتماعی در استان نقش دارند که یکی مسائل اقتصادی شامل بیکاری، فقر و نداری و دیگری مسائل فرهنگی است.
رئیس جمهور بیان کرد: در دو حوزه از جمله فرهنگی و دیگری اقتصادی باید فعالیت کرد چرا که کارهای فرهنگی بدون در نظر گرفتن موضوعات اقتصادی جواب نمی‌دهد. کارهای فرهنگی و اقتصادی باید به صورت همزمان انجام شود.
رئیسی گفت: معیشت مسئله‌ای جدی است به عنوان مثال در شهرستان دلفان، دکتر خزعلی امروز با بانوان این شهرستان جلساتی داشتند و گزارش خود را در جلسه شورای اداری مطرح کردند و تصمیم گرفتیم که برای بانوان سرپرست خانوار این شهرستان کاری سریع انجام دهیم. نباید خانمی که سرپرست خانوار است رها شود بلکه باید از او حمایت شود و مهمترین حمایت مالی است. چنانچه این افراد اهل کار و شغل هستند باید برای آنان اشتغال ایجاد کرد.
رئیس جمهور با تاکید بر اینکه یکی از ریشه‌های ناهنجاری ها در لرستان موضوع اقتصادی است که مردم این استان را رنج می‌دهد، تصریح کرد: موضوع بیکاری زمینه اعتیاد و طلاق را فراهم می‌کند؛ برخی از پرونده‌هایی که در دادگستری وجود دارد دلیل طلاق زوجین بیکاری همسرش است؛ با نگاه به علل فرهنگی و اقتصادی در این سفر اعتبارات گذاشتیم و مسئول این دو بخش را مشخص کردیم تا پیگیری کنند. از شهرستان های مختلف نیز گزارشاتی داده شد و بناست که کارشناسی‌های بیشتری صورت گیرد. در موضوع رفع بیکاری و ایجاد اشتغال لرستان معتقدیم که این استان باید مورد حمایت جدی قرار بگیرد.
سید ابراهیم رئیسی با بیان اینکه لرستان باید مورد حمایت جدی از طرف دولت قرار گیرد، اضافه کرد: چنانچه مدیریت ارشد استان و مجموعه معاونین به صورت خاص مورد حمایت ویژه دولت قرار نگیرند مسائل در لرستان حل نخواهد شد. از مسائل دیگر که با مسئله اشتغال سروکار دارد صنایع نیمه تعطیل و بعضا تعطیل شده استان هستند. یک وقت می خواهیم جایی زیرساخت ایجاد کنیم خیلی زحمت دارد ولی جای زیرساخت هست و می خواهیم برویم راه اندازری کنیم مشکل آن را رفع کنیم معلوم است که این اولولیت دارد.
رئیس جمهور بیان کرد: مثلا کارخانه‌ای که امروز بنده رفتم دیدم با ۱۰۰ نفر در حال فعالیت است و قابلیت و ظرفیت دارد که به ۶۰۰ نفر آن را افزایش دهیم چرا این کار را نکنیم باید ببینیم مشکل آن چیست و مشکل آن را رفع کنیم.
آیت الله رئیسی ادامه داد: در استان متاسفانه برخی از خصوصی سازی ها غلط انجام شده که به تعطیلی کارخانه و خط تولید منجر شده است. گفته شده وزارت صمت با همکاری استاندار سریعا یک کارگروه تشکیل دهند و یک به یک کارخانه ها را بررسی کنند و این کارخانه ها را هر چه سریعتر به خط تولید بیاورند.
رئیس جمهور با تاکید بر اینکه آنچه برای ما مهم است نتیجه کف میدان است، خاطرنشان کرد: باید مردم لرستان احساس کنند که وضعیت و شرایط آنها متفاوت شده و اگر بیکاری تا دیروز وجود داشت، امروز دارد زمینه اشتغال فراهم می‌شود.
رئیس جمهور در ادامه اظهار کرد: در شورای ادرای اعلام کردم آقایان وقتی بحث اشتغال می کنید فقط به وزارت کار نگاه نکنند همه دستگاه‌ها در استان برای ایجاد اشتغال ماموریت و مسئولیت دارند. هیچ دستگاهی در استان نمی شناسیم الا اینکه ماموریت ایجاد اشتغال دارد این مردم را در استان رنج می دهد و این رنج ما را نیز رنج می دهد.
وی خاطرنشان کرد: خانواده محترمی که حاضر نیست دستش را جلوی کسی دراز کند و بگوید به من خرجی و اجاره خانه بدهید می گوید یکی از بچه های من را جایی مشغول به کار کنید، مشکل من حل می شود. این مسئله ای به حق بوده و یکی از خواسته ای است که من از صبح در استان با آن مواجه شده ام. دیدار مردمی فراوان داشته ایم در خدمت امام جمعه و استاندار هر کجا وارد می شدم جمع زیادی از مردان و زنان می آمدند نامه های زیادی نیز نوشته شده اما آنچه که حضوری می گفتند عمدتا مسئله اشتغال بود.
وی افزود: البته این اتفاق به این معنا نیست که از فردا رخ دهد بلکه سمت و سوی دولت دستگاه های اجرایی به مسئله اشتغال یکی از محورهای مهم خواهد بود. حتماً حمایت ویژه از استان لرستان خواهیم کرد.
وی تصریح کرد: قانون های داریم که زمین مانده و هنوز اجرایی نشده است اگر خیلی از قوانین اجرا می شد امروز مشکل بیکاری به این وضعیت حاد نداشتیم.
رئیس جمهور خاطرنشان کرد: در دولت بنای ما این است که پروژه های نیمه تمام را اجرا کنیم و یکی اینکه بسیاری از این باید و نبایدها که زمین مانده است می تواند به یک سامانی برسد و در کشور یک فضای اجرای قانون برای همه بخش‌ها اجرا شود.
آیت‎الله رئیسی بیان کرد: عمده مسئله لرستان اشتغال است که باید آن را محور قرار دهیم و برای این محور همه مدیران باید پای کار بیایند و در این مسئله نقش ایفا کنند. هرکسی در هر بخشی حضور دارد باید پای کار بیایید تا بتوانیم مسئله این بیکاری را در لرستان که دارد مردم را نه تنها الان بلکه سال ها است رنج می دهد، برداریم.

About Author