سبک زندگی سالم در پیشگیری از دیابت بارداری موثر است

دیابت بارداری شایع ترین چالش مرتبط با سلامت در دوران بارداری است. دیابت بارداری چه در دوران بارداری و چه پس از زایمان تاثیر بسزایی بر سلامت مادر و کودک دارد.
به گزارش خبرنگار مهر به نقل از ساینس دیلی، مطالعه‌ای که در دانشگاه هلسینکی فنلاند انجام شد، تأثیر مداخله سبک زندگی را بر پیشگیری از دیابت بارداری در زنانی که در معرض خطر بالای ابتلاء به دیابت بارداری بودند، بررسی کرد.
در این مطالعه، شرکت کنندگان تمرینات بدنی شدید و مشاوره رژیم غذایی در طول بارداری و برای سال اول پس از زایمان دریافت کردند.
در این مطالعه، امتیاز خطر چند ژنی (PRS) که خطر ژنتیکی دیابت را توصیف می‌کند، با استفاده از انواع ژنی که خطر ابتلاء به دیابت نوع ۲ را افزایش می‌دهند، محاسبه شد. امتیاز خطر برای دیابت نوع ۲ با افزایش سطح گلوکز در اواسط و اواخر بارداری و همچنین یک سال پس از زایمان مرتبط بود.
«امیلیا هووینن»، متخصص زنان و زایمان، می‌گوید: «دیابت بارداری و همچنین پیش دیابت و دیابت یک سال پس از زایمان نیز در بین افرادی که نمرات بالاتری داشتند، شایع‌تر بود.»
این مطالعه نشان داد که خطر ژنتیکی همچنین بر ارتباط بین مشاوره سبک زندگی و دیابت بارداری و همچنین دیابت تأثیر می‌گذارد.
هووینن تأیید می‌کند: «براساس تحقیقات ما، مداخلات شدید در شیوه زندگی تنها برای زنانی که بیشترین خطر ژنتیکی ابتلاء به دیابت نوع ۲ را داشتند، سودمند بود.»
به گفته محققان، تعیین میزان خطر ژنتیکی، شناسایی مادران باردار در معرض خطر و همچنین هدایت منابع و مؤثرترین اقدامات پیشگیرانه به طور خاص برای آنها را ممکن می‌سازد.
به گفته محققان، با کمک یک سبک زندگی سالم، می‌توان اثر خطر ابتلاء به دیابت ژنتیکی بالا را معکوس کرد.

About Author