صرفه‌جویی ۸۰ میلیون مترمکعبی آب در زنجان

رئیس سازمان جهادکشاورزی استان زنجان جواد تاراسی با اشاره به تامین امنیت غذایی مردم استان، اظهار کرد: تلاش ما بر این بوده که به فکر کشاورزی پایدار باشیم و کارهای بهره‌ورانه‌ای که در این راستا در استان زنجان انجام شده، مثال‌زدنی و دارای رتبه‌های برتر کشور است. همچنین طی دو سال متوالی استان زنجان رتبه اول کشاورز نمونه را کسب کرده است.
به گزارش ساقی آذربایجان رئیس سازمان جهادکشاورزی استان زنجان جواد تاراسی افزود: تجهیز بیش از ۵۰ درصد اراضی مستعد استان به سامانه آبیاری نوین تحت فشار و صرفه‌جویی در مصرف آب، تامین آب اراضی شیب‌دار طارم برای توسعه زیتون در سال گذشته که رتبه اول کشور را داریم، تامین آب از سد آیدوغموش آذربایجان‌شرقی برای جبران خشکسالی امسال در طارم برای حفظ پایداری زراعت و باغات طارم که از اهمیت خاصی برخوردارند، از جمله این اقدامات است.
این مسئول با بیان اینکه از محل بهره‌وری حاصل از تجهیز اراضی به آبیاری تحت فشار، ۸۰ میلیون مترمکعب، برابر سد تهم، آب صرفه‌جویی می‌شود، ادامه داد: با افزایش اراضی مجهز به آبیاری تحت فشار، رفته‌رفته مازاد مصرفی که در بخش کشاورزی اتفاق می‌افتد به مرور کم و کمتر می‌شود.
رئیس سازمان جهادکشاورزی استان زنجان، تولید انواع محصولات کشاورزی استان زنجان را بیش از سه میلیون تُن اعلام کرد و گفت: بزرگ‌ترین گلخانه با تجهیزات پیشرفته در زنجان کلنگ‌زنی شده که سال آینده به بهره‌برداری می‌رسد. ضمن اینکه ۷ زنجیره تولید طی سال‌های اخیر در استان فعال شده و مجموع زنجیره‌ها به ۱۹ مورد رسیده است.
وی گفت: ۱.۵ میلیون تُن یعنی ۵۰ درصد محصولات کشاورزی در استان فرآوری می‌شود که زنجان، رتبه برتر کشور را در این زمینه دارد ولی با توجه به حجم بالایی که تولیدات کشاورزی استان دارد، ایجاد صنایع فرآوری می‌تواند بر پایداری تولید و اشتغال بخش کشاورزی تاثیر بسزایی داشته باشد.

About Author