عشایر اصفهان، زیر چتر ایمن سازی مقابل کرونا

جامعه عشایری استان اصفهان بار دیگر در آستانه کوچ هستند و بار و بندیل برای عزیمت به نقاط گرم می بندند و در این بین تلاش مدیران بهداشت و درمان برای ایمن سازی و واکسیناسیون آنان مقابل ویروس کرونا ادامه دارد.

این روزها که موج پنجم کرونا به روزهای اوج خود نزدیک می‌شود تا پس از رسیدن به یک قله افول کند، بین همه افکار کرونایی، مردمانی فارغ از همه شهرنشینی و هیاهوهای روزمره، زندگی خود را در گوشه ای از این دیار ادامه می هند که باوجود فرسنگ‌ها فاصله  فارغ از ماجرای کرونا نیستند.

نَقل گفتارمان از عشایراست ،عشایری که امسال دومین سال است که کوچشان دستخوش کرونا شده است و با رنگ بندی استان‌ها ییلاق و قشلاق می‌کنند و حتی به دلیل قرمز بودن وضعیت شهرهای جنوبی کشور، امسال فصل بهار کوچ عشایر به استان اصفهان تغییر و تقویم کوچ به عقب افتاد.

حتی گفته شد،چنانچه عشایر خارج از تقویم کوچ امسال به مناطق ییلاقی کوچ کنند مورد پیگرد قانونی قرار می‌گیرند و این در حالی است که عشایر استان اصفهان اردیبهشت از قشلاق وارد استان اصفهان می‌شوند و در سمیرم، دهاقان، فریدون‌شهر، شهرضا استقرار می‌یابند.

طاهره چنگیز رییس دانشگاه علوم پزشکی اصفهان درباره آخرین وضعیت واکسیناسیون عشایر به ایرنا گفت که این قشر چون کوچ رو هستند و دسترسی به سکونت‌گاه‌های آنها نداریم، تیم سیار واکسیناسیون به محل استقرار آنها اعزام می‌شود.

وی افزود: هرچند عشایر در نقاط سخت گذر ساکن هستند ما برای واکسینه کردن افراد  بالای ۱۸ سال آنان اقدام می‌کنیم.

رییس دانشگاه علوم پزشکی اصفهان تصریح کرد: البته برخی از تیره‌های عشایری نیز تمایلی به تزریق واکسن ندارند اما همکاران ما در شبکه بهداشت افرادی که مایل به زدن واکسن هستند را واکسینه می‌کنند.

 

 عشایر اصفهان، زیر چتر ایمن سازی مقابل کرونا

مدیرکل امور عشایر استان اصفهان  نیز در این باره به ایرنا گفت: عشایر استان اصفهان تا اوایل مهر و در نهایت تا ۴۵ روز دیگر در این  منطقه استقرار دارند و سپس بختیاری‌ها به سمت خوزستان و عشایر ایل قشقایی هم به سمت استان فارس،بوشهر و کهگیلویه و بویر احمد کوچ  و دوره قشلاق خود را آغاز می‌کنند.

مختار اسفندیاری افزود: عشایر عرب جرقویه که اکنون در مناطق سبز کوه بختیاری و مناطقی از سمیرم و اقلید فارس به سر می‌برند، مهر و اوایل آبان از ییلاق به اصفهان برمی‌گردند.

مدیرکل امور عشایر استان اصفهان درباره وضعیت واکسیناسیون و شیوع کرونا بین عشایر استان اصفهان تصریح کرد: با بررسی انجام شده توسط دانشگاه علوم پزشکی، معاونت درمان، شبکه بهداشت سمیرم، چادگان، دهاقان، چادگان و فریدون شهر و فریدن، فرمانداری و امور عشایر به تناسب جامعه شهری و روستایی واکسیناسیون انجام شده اقلام بهداشتی در اختیار عشایر قرار گرفته است.

وی ادامه داد: جامعه عشایری کمترین ابتلا و مشکلات درگیری کرونا  را داشته است.

اسفندیاری درباره فوت شدگان کرونایی عشایر بیان داشت: سال گذشته در کشور چهار نفر از عشایر درگیر کرونا شدند و جان باختند اما  بین عشایر استان اصفهان تاکنون گزارشی مبنی بر فوت ناشی از کرونا گزارش نشده است.

وی اضافه کرد: نظام زندگی عشایر مبنی بر پراکندگی و فاصله اجتماعی است و چادرهای آنها با فاصله از هم نصب می‌شود و در این مورد بیشتر از جامعه شهری و روستایی رعایت می‌کنند.

مدیرکل امور عشایر استان اصفهان اضافه کرد: تاکنون حدود هفت تا ۱۰ هزار نفر  و معادل  ۱۵ درصد از عشایر واکسیناسیون شده اند و انتظار می‌رود تا یک ماه دیگر که عشایر از اصفهان به مناطق ییلاقی می‌روند ۵۰ درصد آنها واکسینه شوند.

وی در خصوص تمهیدات ویژه برای موج ششم احتمالی کرونا تاکید کرد: با توجه به اینکه مسیر کوچ عشایر متفاوت است به نظر می‌رسد در موج جدید کرونا درگیری کمتری پیدا کنند اما درباره موج ششم با شبکه بهداشت هماهنگی خواهیم کرد.

اسفندیاری همچنین از توزیع ماسک و اقلام بهداشتی بین عشایر خبر داد و گفت: با کمک نماینده ولی فقیه در جهاد کشاورزی، مسوولان عشایر،سپاه و علوم پزشکی ماسک و اقلام بهداشتی توزیع و  چادرهای آنها ضد عفونی شده است.

علی رحیمی قره میر شاملو رییس اداره امور عشایر سمیرم نیز درباره واکسیناسیون عشایر این منطقه به ایرنا گفت: از ابتدای اردیبهشت سالجاری که عشایر از مناطق قشلاقی وارد شهرستان سمیرم شده اند غربالگری آنان انجام شده است.

وی افزود: بررسی شرایط بهداشتی عشایر که حدود ۲۳ هزار نفرهستند از ابتدای مرداد نیز شروع شد و واکسیناسیون  عشایر با اقدامات نیروهای بهداشت و درمان در  استان اصفهان انجام گرفت.

رییس اداره امور عشایر سمیرم تصریح کرد: رتبه اول اجرای واکسیناسیون، عشایر به مدیریت شبکه بهداشت و درمان  شهرستان سمیرم تعلق گرفت و تاکنون به طور تقریبی ۹۵ درصد عشایر واکسن دز اول و حدود ۵۰ درصد واکسن دز دوم را دریافت کرده اند.

جمعیت عشایر استان اصفهان حدود ۶۰ هزار نفر است که ۱۲ هزار خانوار را تشکیل می‌دهند و ۳۰ هزار نفر از آن‌ها ایل قشقایی، ۲۶ هزار نفر ایل بختیاری و ۴ هزار نفر هم ایل عرب جرقویه هستند.

About Author