قرار نیست تمام تحریم‌های ترامپ علیه ایران را لغو کنیم

رابرت مالی در گفت‌وگویی با NPR در خصوص مذاکرات وین اظهار کرد: ما شش دور مذاکرات داشته‌ایم ولی تاکنون توافقی حاصل نشده است. این کار سختی است اما همچنان اعتقاد داریم که شدنی است. دلیلی وجود ندارد که نتوانیم به توافق برسیم‌ اما باز همه چیز به موضعی که ایران می‌خواهد اتخاذ کند ربط دارد.

وی در ادامه گفت: ما از ایران می‌خواهیم که به توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ بازگردد. ایران باید اقداماتی را اتخاذ کند تا ما از برنامه هسته‌ای آنها اطمینان حاصل کنیم و مطمئن شویم که به سلاح هسته‌ای دست پیدا نخواهد کرد. ما می‌خواهیم منافع عدم اشاعه هسته‌ای که در سال ۲۰۱۵ به آنها رسیده بودیم را داشته باشیم.

رابرت مالی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: دولت ترامپ در سال ۲۰۱۸ از برجام خارج شد. ایران از آن زمان اورانیوم بیشتری و در سطح بالاتری غنی کرده، سانتریفیوژهای پیشرفته بیشتری دارد و نظارت آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از فعالیت‌های این کشور کاهش یافته است. ما از آنها می‌خواهیم به جایی که در سال ۲۰۱۶ بودند بازگردند و میزان غنی‌سازی، انباشت و نوع سانتریفیوژهایی که آنها می‌توانند استفاده کنند محدود شود. ما همچنین می‌خواهیم که بازرسان هسته‌ای آژانس اتمی توانایی بازرسی از هر آن چه امروز در جریان است را داشته باشند. فکر نمی‌کنم ما به نقطه‌ای رسیده باشیم که آنها (طرف ایرانی) حاضر باشند گام‌هایی را اتخاذ کنند تا ما اطمینان خاطر لازم را داشته باشیم.

نماینده ویژه آمریکا ادامه داد: آنها گفته‌اند که از ما می‌خواهند تمامی تحریم‌هایی که ترامپ از سال ۲۰۱۸ اعمال یا بازاعمال کرده را رفع کنیم. این خواسته زیادی است. ما گفته‌ایم که حاضریم تحریم‌هایی که برای بازگشت به برجام نیاز است را رفع کنیم اما قرار نیست تمام تحریم‌هایی که دولت ترامپ اعمال کرده را رفع کنیم. ما بیشتر از ایران برای رسیدن به توافق مستاصل نیستیم. توافقی که ایران پیشنهاد داده، توافقی نیست که با منافع ما مطابق باشد.

وی تصریح کرد: اگر ما فکر نمی‌کردیم که رسیدن به توفق ممکن باشد به وین بازنمی‌گشتیم. از نظر من پنجره حال حاضر تا ابد بازنخواهد ماند. بالاخره در یک نقطه‌ به این نتیجه می‌رسیم که گفت‌وگوها نتیجه نمی‌دهند. البته ما فعلا همچین عقیده‌ای نداریم‌. از نظر ما حصول توافق ممکن است. به گمان ما توافق در راستای منافع ما و همچنین ایران است اما آنها باید خود این تصمیم را بگیرند.

راب مالی ضمن خودداری از اظهار نظر درخصوص فعالیت‌های رژیم صهونیستی علیه ایران بیان کرد: ما رایزنی‌های نزدیکی با اسرائیل داریم. ما هدف مشترکی داریم و این هدف مشترک عدم دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای است. این را پنهان نمی‌کنیم که آنها نگاه دیگری به توافق هسته‌ای دارند. ما مذاکراتی ما با دولت نخست وزیر نتانیاهو داشتیم‌ و حالا مذاکراتی با دولت نخست‌وزیر بنت داریم. چند روز دیگر وزیر خارجه آنتونی بلینکن دیداری با همتای اسرائیلی خود آقای لاپید خواهد داشت. ما پشت درهای بسته اختلافات‌مان به صورت شفاف ابراز می‌کنیم و سعی می‌کنیم اختلافات را به حداقل برسانیم.

رابرت مالی همچنین در مصاحبه خود تصریح کرد که هیات اعزامی آمریکا به وین هیچ‌گونه دیداری با هیات ایرانی نداشته است‌.

نماینده ویژه آمریکا در امور ایران و رئیس هیات مذاکره‌کننده آمریکایی در وین در این رابطه گفت: اگر ما دیدار داشتیم می‌توانیم کارهای بیشتری را در زمانی کمتر به انجام برسانیم و از ایجاد سوتفاهم جلوگیری کنیم اما موضع آنها این است که تا زمانی که به برجام بازنگردیم، دیداری در کار نخواهد بود. این بازگشت به توافق را پیچیده‌تر می‌کند اما ما نمی‌خواهیم موضع آنها را تضعیف کنیم.

نماینده واشنگتن در مذاکرات وین همچنین اعلام کرد که دوتابعیتی‌ها ایرانی – آمریکایی که در ایران در حبس به سر می‌برند در اولویت آمریکا قرار دارند.

وی در پاسخ به این سوال که آمریکا «تبادل» را در نظر می‌گیرد، گفت: ما از طریق همتایان اروپایی‌مان در حال گفت‌وگو با ایران هستیم تا درباره چگونگی بازگرداندن آنها به خانه‌شان به توفق برسیم اما ما هر کاری که لازم باشد برای بازگرداندن هرچه سریعتر آنها انجام خواهیم داد.

مالی با اشاره به این که یکی از خواسته‌های ایران آزادی زندانیان ایرانی در آمریکا است، گفت: من‌ نمی‌خواهم گفت‌وگوهایی که همین حالا نیز پیچیده هستند را پیچیده‌تر کنم. بیشتر از این چیزی نمی‌گویم اما ما به گفت‌وگو تا زمان بازگرداندن آنها به خانه ادامه خواهیم داد.

About Author