ماجرای انتقال زباله های بیمارستانی به غرب تبریز چیست؟

اختصاصی ساقی آذربایجان/ وحید خدادادی

مدتهاست که در قسمت غرب تبریز و در منطقه ای دور از چشم شهروندان اتفاقات نامبارکی در حال رخ دادن است که تاکنون واکنشی از سوی نهادهای ذیربط از جمله سازمان محیط زیست در این رابطه شاهد نبوده ایم.
شرکتی بنام «پ» که پرچم مبارکش هم بر سر در مجموعه درکنار پرچم ایران نصب شده و فضا به گونه ای طراحی شده که گویی منطقه نظامی است، طبق آنچه که در سامانه رسمی ثبت شده است مجوز «تولید، تصفیه و بی خطر سازی پسماندهای ویژه (خطرناک) صنعتی و پزشکی به روش تثبیت و جامدسازی» را در سال ۱۳۹۹ اخذ کرده است و اخبار غیر رسمی حکایت از آن دارد که گویا این منطقه فنس کشی شده برای امحاء زباله های بیمارستانی خواهد پرداخت. چنانچه خبر دریافتی درست باشد و محل مورد نظر برای همین منظور در نظر گرفته شده باشد به لحاظ قانونی دارای اشکالاتی چند است. از جمله اینکه فاصله این منطقه با دو روستای همجوار کمتر از ۵ کیلومتر می باشد و جالب تر آن که به فاصله یک کیلومتری آن ده ها ساختمان و ویلا (هرچند غیر مجاز) ساخته شده است که بی تردید چنین مجاورتی می تواند به جهت گسترش انواع بیماری ها و پخش شدن میکروب ها و ویروس ها خطرناک باشد و از سویی قانون صراحتا اعلام کرده که «محل دفن باید از محل مسکونی دور باشد و در جایی واقع شود که مطمئن باشیم آبهای سطحی یا زیر زمینی آلوده نمی شوند. منطقه نباید در معرض سیل یا فرسایش باشد. محل دفن توسط سازمان حفاظت محیط زیست تعیین می گردد.» بر همین اساس و به جهت اهمیتی که وجود داشت و با توجه به اینکه پیش تر خبری با همین مضمون در یکی از رسانه های محلی منتشر و وقعی از سوی مسئولان امر به آن نشده بود به سراغ متهم اصلی این داستان یعنی سازمان محیط زیست رفتیم تا صحت و سقم قضیه را از آنان جویا شویم.

*طرح مطالعاتی سایت توسط دانشگاه تبریز انجام شده است

در همین ارتباط مدیر کل محیط زیست استان در گفتگو با خبرنگار ساقی آذربایجان گفت: در رابطه با این سایت باید بگویم که طرح مطالعاتی آن در سال ۸۶ توسط دانشگاه تبریز انجام شده و قبل از زمان مسئولیت بنده به این مجموعه از سوی اداره کل محیط زیست مجوز فعالیت در رابطه با دفن زباله های بیمارستانی صادر شده است.
شهنام اکبری افزود: در رابطه با حفظ حریم با محیط انسانی در رابطه با دفن این گونه زباله ها هم باید عرض کنم که در آن زمان این سایت بیرون از محدوده و حریم زیست انسانی قرار داشت و بعدها ویلاسازی های غیر مجاز در حوالی آن صورت گرفته است و نه تنها این مجموعه وارد حریم نشده بلکه این ویلاهای غیرمجاز هستند که وارد حریم شده اند.
با توجه به مراتب بالا ، جا دارد مسئولان امر بازنگری مجدد در جوانب فعالیت این شرکت و معضلات احتمالی آینده داشته باشند و با لحاظ منافع شرکت مذکور که واجد مجوزهای قانونی است تدبیر شایسته معمول دارند

About Author