واکنش نویسنده افغان به سریال «هم‌سایه»

سیدعلی عطایی نویسنده و شاعر افغانستانی که چهره شناخته شده‌ای در بین مهاجران افغانستانی است با اشاره به پخش سریال «هم‌سایه» از شبکه سه به خبرنگار مهر اظهار داشت: این سریال به نوعی اولین مجموعه تلویزیونی است که شخصیت اول آن یک مهاجر است و تلاش کرده به مشکلات و دغدغه‌های مهاجران افغانستانی بپردازد. نگاهی که سریال به مهاجران افغانستانی و مساله مهاجرت دارد یک نگاه جدی است و به هیچ عنوان مانند برخی سریال‌ها نگاه طنز و فکاهی به قضیه نداشته است.
عطایی با اشاره به اینکه نگاهی که در این سریال به مسایل مهاجران شده تا حالا دیده نشده است، افزود: امیدواریم ساخت این سریال فتح بابی باشد برای اینکه به مساله مهاجرت و مشکلات آن‌ها در سریال‌های دیگر جدی‌تر پرداخته شود و حتی می‌توان از هنرمندان و بازیگران افغانستانی بیشتری نیز در این گونه سریال‌ها استفاده کرد. لهجه‌ها و زبان‌های استفاده شده برای مهاجران نیز قابل قبول است و اینکه نشان داده شده مهاجرانی که در ایران به دنیا آمده‌اند به خوبی به زبان فارسی صحبت می‌کنند و به هیچ عنوان لهجه افغانستانی ندارند کاملاً طبیعی است.
عطایی با اشاره به طرح موضوع ازدواج یک فرد ایرانی با یک فرد افغانستانی در سریال گفت: آنچه درباره ازدواج یک مرد ایرانی با یک دختر افغانستانی در سریال مطرح شده در دنیای واقعی کاملاً حقیقت دارد و ما ازدواج‌هایی از این دست را این روزها زیاد می‌بینیم و شاهد هستیم دخترانی که با مردهای افغانستانی ازدواج می‌کنند و یا مردهای ایرانی که با زنان افغانستانی ازدواج کردند و یکی از دوستان و همکاران من شوهرش ایرانی است.این سریال به مشکلات مهاجران اشارات خوبی دارد اما متاسفانه به دلایلی که مشخص نیست در برخی موارد در حد اشاره باقی مانده است مثلاً بحث‌هایی همچون پاسپورت و کارت‌های هویتی و اقامت به صورت مبسوط پرداخته نشده است.

About Author