وعده توخالیِ تمدید و افزایش ۲۰ درصدی کرایه/ صاحبخانه‌هایی که نامهربانی می‌کنند

اواسط بهار تا اواسط خرداد فصل جابجایی اجاره‌نشین‌هاست، اردیبهشت ماه که می‌گذرد مستاجران برای تمدید یا تخلیه خانه دست به کار می‌شوند. افزایش شدید قیمت اجاره بها در دو سال گذشته باعث شده تا بسیاری از مستاجران به سراغ مناطق ارزانتر و خانه‌های کوچکتر بروند تا بتوانند از پسِ اجاره خانه بر بیایند.

فروردین امسال اما معاون دفتر اقتصادی وزارت راه و شهرسازی خبری خوش به مستاجران داد تا خیالشان از بابت اجاره و تمدید خانه راحت باشد، خبری که البته رنگ واقعیت به خود نگرفت و اتفاق دیگری رخ داد. قائدی معاون دفتر اقتصادی وزارت راه و شهرسازی در خصوص تمدید خودکار اجاره نامه‌ها در سال ۱۴۰۰ توضیح داد: قرارداد مستاجرانی که بعد از تیرماه تمام می‎‌شود به صورت خودکار تمدید می‎‌شود.

وی با اشاره به اینکه موجر به دلیل تمدید خودکار قرارداد، نمی‌تواند حکم تخلیه بگیرد گفت: بعد از پایان قرارداد مستاجر موظف نیست خانه را تخلیه کند و توسط مراجع قضایی حکم تخلیه صادر نمی‎ شود. امسال میزان افزایش اجاره ‎بها در تهران ۲۵ درصد، کلانشهر‌ها ۲۰ درصد و سایر شهر‌ها ۱۵ درصد است.

افزایش ۲۰ درصدی اجاره کشک است

این خبر اما در حد یک اعلام خبر باقی ماند و واقعیتی که این روزها رخ می‌دهد نشان از افزایش شدید اجاره خانه در تبریز دارد. یکی از مستاجرین منطقه بهار تبریز در خصوص میزان افزایش اجاره خانه می‌گوید: مهر ماه سال ۹۸ خانه‌ای در بهار را به قیمت ۵۰ میلیون تومان به صورت تمام رهن اجاره کردیم اما سال گذشته به یکباره صاحبخانه اعلام کرد که باید ماهی یک میلیون تومان هم اجاره بدهید. به خاطر سختی‌های اسباب کشی این موضوع را قبول کردیم.

وی ادامه می‌دهد: حالا سه ماه مانده به موعد تمدید مجدد صاحبخانه عنوان می‌کند که اجاره را یک میلیون تومان هم افزایش داده و اگر نمی‌خواهیم که قراردادمان را تمدید کنیم به دنبال خانه دیگری باشیم!افزایش قیمت ۲۰ درصدی که اعلام کردند، کشک است و کسی به این افزایش‌ها اهمیت نمی‌دهد.

تعیین اجاره قیمت‌ها توسط صاحبخانه‌ها

امیدی،یکی از بنگاهداران منطقه گلشهر هم در خصوص افزایش اجاره در سال جاری عنوان می‌کند: اینکه مسئولین چه چیزی اعلام می‌کنند، مهم نیست حالا فقط حرف حرفِ صاحبخانه‌هاست. متاسفانه در چند سال اخیر دیگر حتی صاحبان معاملات املاک هم نمی‌توانند قیمت تعیین کنند و صاحبخانه‌ها هرچه که می‌گویند باید چشم بگوییم.

وی با بیان اینکه بیشتر صاحبخانه‌ها از طریق برنامه دیوار املاکشان را برای اجاره و فروش می‌گذارند، می‌گوید: آنهایی هم که خانه‌شان را برای فروش و اجاره به بنگاه می‌سپارند،خودشان قیمت تعیین می‌کنند و وقتی می‌گوییم این ملک و منطقه به این قیمت‌ها نمی‌ارزد، می‌گویند در دیوار بیشتر از این قیمت زده‌اند.متاسفانه برخی‌ها هر قیمتی که در دیوار اعلام می‌کنند، برای دیگران الگو می‌شود.

لوبیای سحرآمیز قیمت رهن خانه

در سالهای گذشته رهن خانه بدون پرداخت اجاره یکی از مواردی بود که بیشتر مستاجرین آن را ترجیح می‌دادند، حالا اما قیمت رهن خانه‌ها سر به فلک کشیده و هم قیمت با خرید آپارتمان در سالهای گذشته شده است. قیمت‌ها در سایت‌هایی مانند دیوار تبریز نشان می‌دهد متوسط رهن خانه در مناطق متوسط شهر چیزی بین ۱۰۰ تا ۱۵۰ میلیون تومان و قیمت‌ها کمتر هم متعلق به رهن آپارتمان در شهر جدید سهند و اندیشه است. وضعیت نابسامان مسکن در هشت سال گذشته وضعیت حادی به خود گرفته و دیگر نه تنها خرید بلکه حتی اجاره خانه هم تبدیل به رویا شده است و به نظر می‌رسد اصلی‌ترین اولویت دولت بعدی باید تامین و ساخت مسکن برای دهک‌های متوسط و ضعیف جامعه باشد.

انتهای پیام/

About Author