پل جمال‌الدین خرم‌دره و گره‌ای که باز نمی‌شود

پل جمال‌الدین خرم‌دره بعد از گذشت یک دهه از کلنگ‌زنی آن کماکان چشم‌انتظار افتتاح است.

یکی از چالش‌هایی که اکثر نقاط کشور از دورافتاده‌ترین روستاها تا پیشرفته‌ترین شهرها و حتی پایتخت ایران با آن دست و پنجه نرم می‌کند، وجود پروژه‌های نیمه‌تمام است، پروژه‌هایی که همچون زخم کاری بر پیشانی همه مناطق خودنمایی کرده و منظر زشتی به شهر می‌بخشد. استان زنجان نیز از وجود پروژه‌های نیمه‌تمام بی‌نصیب نمانده، پروژه‌هایی که دیگر نه چشم‌انتظار افتتاح، بلکه باید منتظر تعمیر مجدد و بهسازی باشند، پروژه‌هایی نظیر ورزشگاه ۱۵ هزار نفری زنجان، ورزشگاه سه‌هزار نفری ابهر، پل‌های نیمه‌تمام ماه‌نشان، چهار بانده کردن جاده سلطانیه، خدابنده و کبودرآهنگ خدابنده، پتروشیمی ایجرود، استخر سلطانیه و پل جمال‌الدین خرم‌دره.

پل جمال‌الدین خرم‌دره، پروژه‌ای با قدمت عمر دو دولت است. پروژه‌ای که برای رفع نقطه حادثه‌خیز این شهرستان کلنگ‌زنی شد اما از بس زمان افتتاح آن طولانی شده، حالا بعد از گذشت ۱۰ سال، خود پروژه به یکی از نقاط اصلی حادثه‌خیز خرم‌دره تبدیل شده است. این پل در مسیر جاده کمربندی خرم‌دره قرار دارد. جاده‌ای باریک که روزانه شاهد حجم بالای تردد به ویژه تردد ماشین‌های سنگین در این مسیر بوده و وجود مراکز پرمخاطبی مانند مدرسه، دانشگاه کار، حوزه علمیه و مرکز فنی و حرفه‌ای در این مسیر بر حساسیت قضیه افزوده است.

اغلب تاکسی‌های خطی که در مسیر ابهر به خرم‌دره، صائین‌قلعه و خروج و بالعکس فعالیت می‌کنند، به دلیل رهایی از ترافیک شهری، این مسیر را برای تردد خود انتخاب می‌کنند و با توجه به این‌که روزانه افراد زیادی در این راه تردد دارند، مجبور به تجربه این مسیر ناخوشایند و پراسترس هستند، مسیری که هر لحظه جان افراد را تهدید می‌کند. هر چند با احداث پل زیرگذر، حجم قابل توجهی از بار ترافیک خرم‌دره کاسته و جان بسیاری از ترددکنندگان آن حفظ می‌شود اما این پروژه کماکان در بن‌بست اعتبارات مانده و تسریع در روند اجرای آن به مطالبه اولویت‌دار مردم این دو شهرستان تبدیل شده است.

در همین خصوص، فرماندار شهرستان خرم‌دره با بیان اینکه در حال حاضر این پل بیش از ۶۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد، اظهار می‌کند: در زمان کلنگ‌زنی ۲۰ میلیارد ریال برای احداث زیرگذر این پل اختصاص داده شد اما با توجه به افزایش قیمت‌ها از زمان آغاز احداث و نیز با توجه به شرایط اقتصادی کشور، تاکنون ۴.۵ میلیارد تومان در راستای احداث زیرگذر این پل هزینه شده است.

حجت محمدی با بیان اینکه اعتباراتی که برای پل جمال‌الدین خرم‌دره اختصاص پیدا می‌کند، از بخش رفع نقاط حادثه‌خیز وزارت راه و شهرسازی است، ادامه می‌دهد: اخیراً یک و نیم میلیارد تومان اعتبار به این پروژه تخصیص داده شده، در حالی که طبق پیش‌بینی‌های پیمانکار این پروژه، اعتباری بالغ بر ۵ میلیارد تومان مورد نیاز است.

وی با بیان اینکه در حال حاضر رانندگان مسیر زنجان – خرم‌دره و قزوین از مسیر روگذر پل تردد کنند، بیان می‌کند: در صدد هستیم آسفالت زیرگذر این پل را تا قبل از آغاز بارندگی‌ها به اتمام برسانیم.

About Author