چرایی ایجاد معاونت امنیتی و انتظامی در استانداری آذربایجان شرقی!

ساقی آذربایجان– به قلم: وحید خدادادی: اواخر اردیبهشت ماه بود که استاندار آذربایجانشرقی طی حکمی رزمی را به عنوان سرپرست معاونت امنیتی و انتظامی استانداری منصوب کرد. با توجه به اینکه پیش از این چنین معاونتی در استان وجود نداشت، گویا با پیگیری های استاندار آذربایجان شرقی و موافقت شورای امنیت کشور، معاونت جدیدی با عنوان «معاونت امنیتی و انتظامی» در ساختار مدیریت ارشد استان ایجاد شده است. پیش تر حوزه سیاسی، امنیتی و اجتماعی در قالب یک معاونت وجود داشت و از شروع بکارخرم در کسوت استانداری آذربایجان شرقی، این وظیفه بر عهده تراب محمدی بود و با این حساب پس از این در استانداری آذربایجان شرقی دو معاونت «سیاسی و اجتماعی» و « امنیتی و انتظامی» جدا از هم خواهد بود. دیدگاه های متقاوتی نسبت به ایجاد یک معاونت جدید در استان وجود دارد که پرداختن به آن ها و تحلیل چرایی ایجاد چنین معاونتی شاید خالی از لطف نباشد.
برخی این اقدام استاندار را با توجه به موقعیت جغرافیایی- سیاسی ممتاز آذربایجان شرقی، مزیت نسبی مهمی برای استان می دانند و از این منظر به موضوع نگاه می کنند و برخی نیز چنین اقدامی را در جهت امنیتی کردن بیشتر تحلیل کرده و نقدهای جدی به تحت الشعاع قرار گرفتن فضای باز سیاسی در استان دارند! اما شاید بشود این موضوع را از دید دیگری هم به تحلیل نشست.
وجود معاونت های خاص البته در فضای سیاسی کشور امری طبیعی است و برای نمونه استان هایی مانند خراسان رضوی، قم و فارس دارای معاونت هایی با نام «معاونت زوار» در ساختار استانداری ایجاد کرده اند. اما تفکیک دو نهاد سیاسی و امنیتی صرفا در استان های مرزی از قبیل آذربایجان غربی، کردستان و سیستان و بلوچستان موضوعیت داشت و با این اقدام استانداری، آذربایجان شرقی به چهارمین استان در این رابطه تبدیل گردید.
تفکیک این دو مقوله شاید به تعبیری معاونت سیاسی را به جهت حیطه کاری تعریف شده اش تقریبا به معاونتی کم اهمیت تبدیل می کند و اعتبار و اهمیت این معاونت بیشتر به جهت شق دوم آن یعنی مقوله های امنیتی بود. چنین اقدامی را شاید بتوان در کاهش قدرت عالی ترین مقام امنیتی استان تحلیل کرد و چرایی آن را در ماه های گذشته و شایعاتی که در رابطه با رفتن استاندار وجود داشت جستجو کرد. در آن برهه که این شایعه به جهت دوره درمانی استاندار محترم تقویت شده بود، برخی ها علم استانداری برداشتند و خود را شایسته این جایگاه دیدند و شاید چنین رویکردی به مذاق مدیریت ارشد استان خوش نیامده باشد و با کاهش اختیارات جبران کار کند. بهرحال هر چه که بود و هر چه که هست نهایتا جایگاه و نقش تراب محمدی را از این به بعد بایستی صرفا در مسائل سیاسی به گفتگو نشست و انتصابش به عنوان رئیس ستاد انتخاباتی استان هم می تواند به نوعی جدا کردن او از مقوله های امنیتی و محدود کردنش در حوزه مسائل سیاسی باشد.

About Author