آمریکا بالون چینی را با جنگنده اف ۲۲ سرنگون کرد

شبکه‌های خبری سی ان ان و فاکس نیوز گزارش دادند که آمریکا بالون چینی را بر فراز سواحل کارولینا سرنگون کرده است.

رسانه‌های آمریکایی روز شنبه به وقت محلی اعلام کردند که ارتش آمریکا بالون چینی را که باعث افزایش تنش میان واشنگتن – پکن شده بود، در سواحل کارولینا سرنگون کرد.

خبرگزاری آمریکایی آسوشیتدپرس با اعلام سرنگونی بالون چینی بر فرار ساحل ایالت کارولینای جنوبی در شرق آمریکا اعلام کرد عملیات جستجوی بقایای آن در حال انجام است.

مقامات آمریکایی که نخواستند نامشان فاش شود، به آسوشیتدپرس گفتند که جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا با انجام این عملیات موافقت کرده بود.

به گزارش آسوشیتدپرس، چهار مقام آمریکایی پیشتر گفته بودند که این عملیات قرار است بر فراز اقیانوس اطلس انجام شود تا ارتش آمریکا بتواند بقایای این بالون را برای بررسی بازیابی کند.

طبق گزارش ها، بعدازظهر شنبه و پیش از سرنگون شدن این بالون، جنگنده‌های آمریکایی در سواحل میرتل بیچ در کارولینای جنوبی، دیده شده بودند.

جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا روز شنبه به وقت محلی گفت که آمریکا به مساله بالون چینی که در حال پرواز بر فراز آمریکا است، “رسیدگی خواهد کرد”.

بایدن این اظهارات را در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا آمریکا این بالون را ساقط خواهد کرد بیان کرد.

وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) روز پنجشنبه به وقت محلی اعلام کرد که پرواز یک بالون نظارتی چین را بر فراز ایالات متحده شناسایی کرده است. پاتریک رایدر سخنگوی پنتاگون روز جمعه به وقت محلی گفت: ما می‌دانیم که این بالون چینی (نظارتی) توانایی مانور دارد. پنتاگون انتظار دارد که این بالون چند روز دیگر بر فراز حریم هوایی آمریکا به حرکت خود ادامه دهد.

به گفته سخنگوی پنتاگون، این بالون اکنون مسیر خود را تغییر داده و در ارتفاع ۱۸۳۰۰ متری در مرکز آمریکا به سمت شرق درحال حرکت است.

در پی ورود این بالون اطلاعاتی چین به حریم هوایی آمریکا، سفر آنتونی بلینکن وزیر خارجه امریکا به چین لغو شد.

وزارت خارجه آمریکا روز جمعه به وقت محلی اعلام کرد آنتونی بلینکن وزیر خارجه آمریکا با “وانگ ایی” رئیس دفتر کمیسیون روابط خارجی مرکزی حزب کمونیست چین گفتگو و اعلام کرد که در پی مشاهده بالون چین بر فراز آمریکا، سفر برنامه ریزی شده هفته آینده خود را به پکن لغو کرده است.

بر اساس بیانیه وزارت خارجه امریکا، بلینکن به مقام کشور چین اعلام کرده است که حضور این بالون بر فراز حریم هوایی ایالات متحده، اقدامی غیرمسئولانه و نقض آشکار حاکمیت این کشور است.

پیشتر منابع خبری اعلام کردند که رئیس جمهور آمریکا دستور سرنگونی بالن جاسوسی چین را صادر کرده است.

لحظاتی بعد از دستور بایدن، تصاویری از سرنگونی بالون جاسوسی چین در رسانه ها منتشر شده است.

ساعتی پیش یک منبع به شبکه خبری ای‌بی‌سی نیوز گفته بود که واشنگتن به دنبال آن است زمانی که بالن جاسوسی چین بر فراز اقیانوس اطلس رسید آن را سرنگون کند.

این منبع اعلام کرد برای این هدف، مسدود کردن موقت بخشی از حریم هوایی آمریکا برای حمایت از غیرنظامیان ضروری به نظر می‌رسد.

رسانه‌های آمریکا روز پنجشنبه به نقل از یک مقام ارشد آمریکایی گزارش دادند پنتاگون از چند روز پیش مشغول رصد یک بالون تجسسی چین بوده که در حال پرواز در ارتفاع بالا بر فراز آمریکا است.

«پاتریک رایدر»، سخنگوی وزرت دفاع آمریکا گفت: «اطمینان داریم که این بالون تجسسی متعلق به جمهوری خلق چین است. نمونه چنین فعالیت‌هایی طی سال‌های گذشته مشاهده شده است.»

وی اضافه کرد: «این بالون در حال حاضر مشغول پرواز در ارتفاعی بسیار بالاتر از ترافیک هواپیماهای مسافربری است و هیچ تهدید نظامی یا فیزیکی متوجه شهروندان روی زمین نمی‌کند.»

پاتریک رایدر گفته که ارتش آمریکا تصمیم گرفته که این بالون را ساقط نکند. به گفته وی همچنین با آنکه مسیر پروازی فعلی بالون مذکور به گونه‌ای ست که در حال حرکت به برخی مناطق حساس است اما هیچ خطر اطلاعاتی مهمی متوجه واشنگتن نیست.

About Author