چرایی تمدید مجدد قانون برنامه ششم توسعه

به گزارش ساقی آذربایجان، نماینده دو دوره مردم تبریز در مجلس شورای اسلامی طرح های اقتصادی اخیر نظیر مولد سازی و فروش اموال مازاد دولت در کنار مالیات بر عایدی سرمایه را از تصمیمات شرایط بحران می داند که در حالت عادی امکان طرح و اجرا ندارد. از سویی وی معتقد است که امکان استقلال مس سونگون علی رغم دستور اکید رئیس جمهور وجود ندارد. احمد علیرضا بیگی مهمان برنامه تخته سیاه در دفتر روزنامه ساقی آذربایجان بود و با وی در رابطه با موضوعات مختلف ملی و استانی به گفتگو نشستیم که قسمت سوم این گفتگو از نظرتان می گذرد:

ساقی آذربایجان: اخیرا دولت با تاخیر لایحه بودجه ۱۴۰۲ را تقدیم مجلس کرد. با توجه به این که هنوز برنامه هفتم توسعه نگاشته نشده، سوال اساسی در نزد کارشناسان اقتصادی و افکار عمومی این است که دولت بر اساس کدام سند بالادستی چنین لایحه ای را تنظیم کرده است؟

بیگی: این که اشکال قانونی داشت و بر همین مبنا هم مجلس از پذیرفتن لایحه بودجه ۱۴۰۲ استنکاف میکرد. چون اصولا باید اتکا بودجه به سند بالادستی باشد که همان برنامه هفتم توسعه است. برنامه توسعه ششم یک سال تمدید شد و تاکید مقام معظم رهبری هم بر این بود که این برنامه مجددا تمدید نشود و از این رومجلس هم در یک محذوریتی گیر کرده بود و تاکید داشت که شما اول باید برنامه بیاورید بعد لایحه را، دولت هم ادعایش این بود که زمان کافی برای تنظیم برنامه نداشته است. بالاخره مجلس مجبور شد تا برنامه ششم توسعه را به مدت ۶ ماه تمدید کند تا به جهت شکلی برای بررسی لایحه یک مبنای قانونی وجود داشته باشد و از سال آینده وارد برنامه هفتم بشویم. از طرفی کشور هم در شرایط خاصی قرار دارد و نمی شد که کشور را بدون بودجه اداره کرد مثلا اگر می گفتیم که قانون بودجه امسال به سال بعد هم تعمیم داده شود که عملا امکانپذیر نبود. نهایتا تصمیم همانی شد که عرض کردم هر چند به جهت برنامه ریزی حتما با مشکلاتی مواجه خواهیم شد.

 

About Author