سرنوشت مبهم بنیاد فرهنگ، ادب و هنر آذربایجان

اساسنامه بنیاد «فرهنگ، هنر و ادب آذربایجان» در اسفند ماه سال ۹۳، با ۴۱ ماده و ۲ تبصره به تصویب اعضای هیأت مؤسس رسید که متشکل از هیأت امناء، هیأت مدیره، مدیرعامل و بازرسان است و مقرر شده چند نفر از اساتید متبحر در عرصه فرهنگ، هنر و ادب آذربایجان نیز در این بنیاد حضور یابند.
خرداد ۱۳۹۴ بود که “علی اکبر صفی پور” مدیرکل وقت فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان شرقی در جمع خبرنگاران گفت: بنیاد «فرهنگ، هنر و ادب آذربایجان» طی سفر اخیر هیأت دولت به تبریز، افتتاح شد که تأسیس این بنیاد وعده دکتر روحانی در دوران تبلیغات انتخاباتی بود.
وی با اشاره به این‌که این بنیاد فقط متعلق به آذربایجان‌شرقی نبوده بلکه در خصوص فرهنگ، ادب و هنر آذربایجان فعالیت خواهد کرد، گفت: در تدوین اساسنامه این بنیاد مسائل مختلف از دیدگاه‌های فرهنگی، سیاسی، امنیتی، اجتماعی و براساس قانون اساسی و عرف جامعه مورد بررسی صاحبنظران قرار گرفت و بعد از اجماع نظر بزرگان و متولیان امر، بنا بر این شد که این بنیاد به عنوان نهادی پژوهشی و تخصصی که نه فقط در عرصه زبان ترکی بلکه در عرصه تدوین و ترویج زیرساخت‌های بنیادین فرهنگ آذری فعالیت کند.
مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان یادآور شد: این بنیاد برای انسجام ملی تأسیس شده نه انفکاک ملی، و قرار است منابع مالی آن نیز از طریق دریافت کمک‌های دولتی و غیردولتی و فعالیت‌های اقتصادی در راستای برنامه‌های بنیاد تأمین شود.

خرداد ۱۴۰۲ و انتخاب “روح الله رشیدی” به عنوان مدیر عامل این بنیاد
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در حکمی، روح‌الله رشیدی را به عنوان مدیرعامل بنیاد فرهنگ، هنر و ادب آذربایجان منصوب کرد، در بخشی از حکم محمدمهدی اسماعیلی خطاب به روح‌الله رشیدی آمده است: در راستای اجرای ماده ۲۷ اساسنامه بنیاد فرهنگ، هنر و ادب آذربایجان و به پیشنهاد هیأت مدیره و تصویب هیأت امنا، نظر به توانمندی‌ها و شایستگی‌های علمی و عملی جنابعالی، به عنوان مدیرعامل بنیاد فرهنگ، هنر و ادب آذربایجان منصوب می‌شوید.

استعفای رشیدی از مدیریت بنیاد 
“روح اله رشیدی” در گفتگو با خبرنگار نصر گفت: اواخر سال ۱۴۰۱ پیشنهاد مدیریت بنیاد فرهنگ، هنر و ادب آذربایجان از طرف مدیران وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی را دریافت کردم، معمولا پیشنهاد های مدیریتی را به راحتی و بدون اندکی فکر رد می کنم، خصوصا پیشنهاد هایی که با اولویت هایم، توان، دانش و قابلیت هایم سازگار نباشد پذیرا نمی‌شوم، هیچ گونه عطش مقام و منصب و رغبتی به مدیریت نداشته و ندارم.
وی ادامه داد: با توجه به قرابتی که در این زمینه داشته و چندین سال فعالیت کرده ام در این رابطه تأمل کردم و حتی قبل از این پیشنهاد در زمینه پژوهش فرهنگ، هنر، تاریخ فرهنگی و هنری منطقه مشغول بوده و اکنون نیز هستم و فعالیت دارم و الان نزدیک به دو دهه است به صورت حرفه‌ای مشغول به این کار هستم، آثار و محصولاتی در این زمینه تولید و برخی از رویداد ها و جریان‌هایی در این زمینه راه‌اندازی کردیم.
رشیدی گفت: با مخاطرات مدیریت بنیاد فرهنگ، هنر و ادب آذربایجان نیز آشنا بوده و با چه وضعیتی تاسیس شده است اطلاع داشتم، نهایتا با یک پیشنهاد خاص و ایده متمایز برای مدیریت اعلام آمادگی کردم، با علم به این که به عنوان عضو شورای شهر مشغله کاری فراوان دارم مسئولیت این کار را پذیرفتم، حتی با این که احتمال به دردسر افتادن هم برای من داشت.
وی اضافه کرد: علی رغم این که وقت محدودی داشتم برنامه ریزی کردم تا طبق برنامه ای که داشتم زمان بیشتری گذاشته و در عین حال به وظایف شورای شهریم تاثیرات منفی نگذارد.
رشیدی گفت: اواخر سال ۱۴۰۱ دیداری با معاون امور استان‌های وزارت فرهنگی داشتم و در آن جا برنامه هایم را اعلام کردم و آن ها مکتوب و به آن ها فرستادم و در نهایت اوایل سال ۱۴۰۲ ابلاغی به بنده از طرف وزیر محترم فرهنگ صادر شد و همزمان با سفر دولت به آذربایجان شرقی معارفه اتفاق افتاد که این مناسبات بخشی از قضیه بود و اتفاقات اصلی برای این مجموعه زمانی باید محقق می شد که نیازها تامین و مسائل حقوقی و پشتیبانی صورت می گرفت.
عضو شورای شهر تبریز گفت: اگر چه از طرف وزیر ابلاغ گرفته بودم اما باید به شکل رسمی وقتی بنیاد فرهنگ، هنر و ادب آذربایجان به عنوان یک موسسه ثبت شده در قالب ثبت شرکت ها در اسناد رسمی آگاهی می شد و بنده به عنوان مدیر عامل موسسه فرهنگی رسما در آن جا مشغول به کار بوده و امکان پیگیری اسناد مالی و مسائل حقوقی و اداری را رسما پیگیر می شدم.
رشیدی خاطر نشان کرد: برای حل این مسئله فرصتی ایجاد کردیم اما متاسفانه خیلی طول کشید و نهایتا حل نشد، از خرداد تا بخشی از شهریور ماه حداقل هفته ای چند روز به بنیاد رفته و کار ها را پیگیر می‌شدم و حتی زمان‌هایی که پیک گردشگری بود در بنیاد حضور داشت کار هایی را در این حوزه انجام دادیم، با این که وظیفه اصلی بنیاد موزه‌گردانی نبوده ولی چون به عنوان خانه تاریخی در اختیار بنیاد بود کارهای لازم را برای مناسبات با پیگیری از میراث و شهرداری صحبت کردیم و همزمان منتظر ثبت رسمی بودیم که متاسفانه نشد.
وی ادامه داد: ۲ مرداد برای جلسه‌ای به تهران رفتیم و در حضور وزیر و هیئت امناء و مدیران برنامه بنیاد تا سال  ۱۴۰۳ را صورت جلسه کردیم تا مسائل حقوقی نیز حل شود و بعد از صورت جلساتی که در تهران انجام پذیرفت منتظر ثبت رسمی بودیم که اعلام کردند صورت جلسات مفقود شده است! نهایتا وضعیت را مناسب ندیده و به لحاظ مالی بنیاد وضعیت مناسبی نداشت و امیدوار بودیم که از سوی وزارتخانه شارژ شود که نشد و به نگهبان خانه تاریخی تبدیل شده بودیم!نهایتا استعفای خود را در اواخر مرداد بصورت کتبی به مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی دادم و پس از مرداد اعلام کردم هیچ مسئولیتی در این زمینه ندارم.
وی گفت: مجدداً آقای بلاغی مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی در آذر ماه برای رفتن به تهران از بنده دعوت کردند برنامه‌ دیگری نوشتیم که اگر مرحله ثبت بر اساس برنامه حل شد و اعتباری از سوی وزارتخانه دریافت کنیم کار ها انجام شود که در نهایت این برنامه هم بی‌اثر شد.
وی تاکید کرد: متاسفانه طرز برخورد مناسبی با بنیاد و بنده صورت نگرفت، د تصوراتی از کم کاری بنده بوده باشد که چنین نیست و بنده اهل حساب و کتابم و تمامی کارها و روزهای فعالیتم را ثبت کردم حتی در حالی که زمینه قانونی مهیا نشده بنده به دنبال عنوان مدیرعامل بنیاد فرهنگ و هنر آذربایجان نبودم.

اواسط اردیبهشت ماه آغاز فعالیت گسترده بنیاد 
“محمد حسین بلاغي” مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان نیز در گفتگویی با نصر گفت: سال گذشته در دو نوبت جلساتی تشکیل شد اما صورت جلسات دچار وقفه و در حقیقت برخی پیش آمد ها و حوادثی صورت گرفت که نتوانستیم صورت جلسات را امضا و به ثبت برسانیم و دچار مرور زمان شد؛ نوبت اول صورت جلسه خدشه دار شد و در نوبت دوم آقای خرم به رحمت خدا رفت و دچار وقفه شد.
وی ادامه داد: علی رغم این که صورت جلسات ثبت نشده بود جلسات هیئت مدیره تشکیل یافته و هم اکنون نیز این جلسات بصورت منظم تشکیل می یابد.
بلاغی افزود: برنامه ریزی گسترده ای برای بنیاد فرهنگ، ادب و هنر آذربایجان در سال ۱۴۰۳ انجام یافته، اعتبار بی سابقه ای از طرف وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در نظر گرفته شده است که هم اکنون نیز در مرحله پرداخت قرار دارد.
وی اظهار داشت: کار های ثبتی بنیاد در مرحله آخر قرار دارد و صورت نهایی شدن پرداخت ها انجام خواهد شد.
بلاغي گفت: سال ۱۴۰۳ را سال جهش و فعالیت بی نظیر بنیاد فرهنگ، هنر و ادب آذربایجان می دانم و این را تعهد می دهم، برنامه های گسترده ای در این حوزه صورت گرفته است.
وی ادامه داد: تغییراتی در حوزه مدیریت اعمال شده و نفرات جدیدی مستقر خواهند شد، بودجه ای که در نظر گرفته شده است بودجه بالایی بوده و در اعتبارات فرهنگی استان قابل توجه است و چندین برابر بودجه اداره کل ارشاد است که تقریبا بصورت هفتگی آقای استاندار پیگیر هستند.
وی خبر داد: امیدوارم اواسط اردیبهشت ماه بنیاد بصورت رسمی فعالیت های چشمگیر خود را آغاز کند.

About Author