با انواع غذاهای سنتی ارومیه آشنا شوید؟

در این مطلب شما را با انواع غذاهای ارومیه‌ آشنا می‌کنیم، شما هم می توانید این غذاها را امتحان کنید. در ادامه همراه ما باشید.

غذاهای محلی ارومیه

گوزلمه (جوزلمه)

گوزلمه غذایی است که به راحتی و سریع آماده می‌شود. در پخت این غذا از ماست چکیده، تخم‌مرغ، سیر، روغن و ادویه‌جات مانند نمک، فلفل و زردچوبه استفاده می‌شود. مطابق سلیقه می‌توان از گردوی خردشده، آویشن و نعنا داغ هم در پخت استفاده کرد. می‌توانید این غذا را با نان سرو کنید.

 

غذاهای سنتی ارومیه,انواع غذاهای سنتی ارومیه ,خوشمزه‌ترین غذاهای ارومیه

جوزلمه غذای سنتی ارومیه

 

باستیخ (لوزانک)

باستیخ یکی از دسرهای خیلی خوشمزه و سنتی ارومیه است که از نشاسته، شیره‌ی انگور، هل پودر شده، گلاب و مغز گردو تهیه می‌شود.

 

غذاهای سنتی ارومیه,انواع غذاهای سنتی ارومیه ,غذاهای محلی ارومیه را بیشتر بشناسید

باستیخ از دسرهای سنتی ارومیه

 

خورش آق ماش

خورش آق ماش یک غذای ساده و محلی ارومیه است که با گوشت چرخ کرده، رب و پیاز و ادویه و سیب زمینی سرخ کرده آماده و با پلو سرو می‌شود. این خورش را با گوشت تکه‌ای نیز درست می کنند.

 

غذاهای سنتی ارومیه,انواع غذاهای سنتی ارومیه ,بهترین غذاهای سنتی ارومیه

خورش آق ماش غذا سنتی ارومیه

 

ارومیه خورش

خورش خیلی شبیه به همان خوراک لوبیا است که در ایران مرسوم است و بیشتر افراد نامش را شنیده و از آن خورده‌اند. ولی کمی فرق دارند که مثلاً یکی از تفاوت‌هایش اضافه کردن آبغوره و ترش‌تر کردن آن است. فرق بعدی و اصلی این است که در زمان سرو خورش در کنار آن بادمجان سرخ‌شده قرار می‌دهند که طعم خوبی به خورش می‌دهد. ( طرز تهیه ارومیه خورش )

 

غذاهای سنتی ارومیه,انواع غذاهای سنتی ارومیه ,بهترین غذاهای سنتی و محلی ارومیه کدامند

ارومیه خورش

 

سوپ بلغور (یارما شورباسی)

شوربا یکی از اصیل‌ترین غذاهای ارومیه به حساب می آید و مردم آذربایجان غربی، به ویژه ارومیه هنوز نیز این غذا را می‌پزند. این غذا از پیاز، سیب زمینی، لوبیا قرمز، بلغور، گوجه‌فرنگی، نخود و مرزه تهیه می‌شود و مزه خیلی خوشمزه‌ای دارد.

 

غذاهای سنتی ارومیه,انواع غذاهای سنتی ارومیه ,بهترین غذاهای سنتی و محلی ارومیه کدامند

سوپ بلغور از غذاهای سنتی ارومیه

 

شورجه ارومیه

شورجه یکی از خوشمزه‌ترین خوراک‌های ارومیه است که اهالی این شهر هم به عنوان پیش‌غذا و هم به عنوان غذای اصلی آن را سرو می‌کنند. این غذا را از ماست سفت، تخم‌مرغ، پیاز داغ، گوشت و نشاسته‌ی ذرت تهیه می‌شود. این غذا را می‌توان هم با برنج و هم بدون برنج استفاده کرد.

 

غذاهای سنتی ارومیه,انواع غذاهای سنتی ارومیه ,بهترین غذاهای سنتی و محلی ارومیه کدامند

شورجه ارومیه

 

کوفته مرغ

در ارومیه با استفاده از مرغ، کوفته ای خوشمزه با نام کوفته مرغ پخته شده که به عنوان یکی از غذاهای محلی و سنتی این شهر شناخته می شود. در پخت این کوفته به جز مرغ از لپه، ادویه، تخم‌مرغ، سبزی تازه، گردو، پیازداغ و آرد استفاده می شود. کوفته مرغ مزه خیلی خوبی داشته و در بین اهالی این شهر طرفداران زیادی دارد. ( طرز تهیه كوفته مرغ)

 

غذاهای سنتی ارومیه,انواع غذاهای سنتی ارومیه ,غذاهای محلی ارومیه را بیشتر بشناسید

کوفته مرغ غذای ارومیه

 

گشنیز کباب

گشنیز کباب از غذا های سنتی ارومیه محسوب می شود. دراصل، یک نوع کوفته‌ی سنتی آذری محسوب می‌شود که از ترکیب سبزی مخصوص این کوفته که بیشتر آن گشنیز است به همراه گوشت‌چرخ کرده تهیه می شود. طرز تهیه گشنیز کباب زیاد سخت نیست. پیاز، لپه، تخم مرغ و لیموی خشک از دیگر مواد لازم برای تهیه این خوراک خوشمزه هستند.

 

لپه‌ها را دو ساعتی خیس کنید، بعد آن‌ها را به همراه گوشت چرخ کرده تفت بدهید و با افزودن زردچوبه و دیگر ادویه‌جات مورد نظر، مایه کوفته را آماده کنید. در مرحله آخر گشنیز را نیز به این مایه اضافه می‌کنید. خوب که تفت خوردند، دوتا تخم مرغ درآن بشکنید و خوب هم بزنید. مایه‌ی کوفته حالا حاضر حاضر است. کم‌کم از مایه بردارید و به اندازه گردو، قلقلی کنید و یکبار دیگر کوفته‌های قلقلی را در تابه با روغن مخصوص سرخ کردنی سرخشان کنید. گشنیز کباب آماده است.

About Author